کابینه خالی عروس خزر در بودجه ۱۴۰۰

در حالی که خلیج گرگان به فاجعه زیست محیطی نزدیک می شود اما نماینده غرب گلستان در مجلس شورای اسلامی می گوید که در بودجه ۱۴۰۰ اعتباری برای نجات این خلیج در نظر گرفته نشده است.

خبرگزاری شبستان، گرگان- داود خاندوزی؛ چند سالی است که خشکی دامن عروس دریای خزر را گرفته و همه مسئولان در تلاش هستند که راهی برای آشتی دوباره آب با خلیج گرگان پیدا کنند.

 

با خشکی خلیج گرگان دیگر جلوه ای از زیبایی عروس خزر وجود ندارد و لجنزار و فاضلاب برچهره فرتوت این خلیج زمینه ای شده که شاید خزر هم راه آب های خود را بر این منطقه ببندد و عروس خود را طلاق دهد.

 

در حالی خلیج زیبای خزر نفس های آخر خود را می کشد که سالیان سال مهمان تعداد زیادی از پرندگان دریایی است که صحنه های شگفت انگیز و منظره های زیبای آن چشمان همه طبیعت دوستان را به خود خیره می کند اما در ذهن این طبیعت دوستان هیچ گاه فاجعه مرگ بی شمار پرندگان مهاجر در خلیج گرگان در سال گذشته فراموش شدنی نیست.

 

 

پرندگان مهاجری که به دل طبیعت ما پناه آورده بودند ولی به دلیل انتشار سم ناشی از «باکتری کلاستریدیوم»  به بیماری «بوتولیسم» مبتلا شدند و نگرانی هایی در فصل مهاجرت این پرندگان دریایی به خلیج  گرگان در دل علاقمندان به حیات وحش وجود دارد که نکند بار دیگر این فاجعه به خاطر مسائل زیست محیطی رقم بخورد.

 

در حالی ضربان و علائم حیاتی عروس خزر ضعیف تر می شود که تنها اقدام موثر مسئولان پس از اجرای نمایش کارگروه ملی نجات خلیج گرگان برگزاری چند سمینار و مطالعاتی بود که اجرا شدن آن تنها روی کاغذ باقی مانده و به نظر می رسد که در انتهای کار دولت دوازدهم نگاه مسئولان به جای نجات خلیج گرگان و جلوگیری از یک فاجعه زیست محیطی به انتخابات سرنوشت ساز 1400 دوخته شده است.

 

*جای خالی اعتبارات نجات خلیج گرگان در بودجه 1400

گواه این مسئله نیز عدم تخصیص اعتبار لازم برای نجات خلیج گرگان در سال 1400 است و از این موضوع «عبدالجلال ایری» نماینده مردم شرق گلستان پرده برداشت.

 

عدم تخصیص لازم این اعتبار در حالی بود که پیش از این «محمد باقر نوبخت» رئیس سازمان بودجه و برنامه در پیگیری های خبرنگار خبرگزاری شبستان این قول را داده بود که در صورت پیدا شدن راهکار نهایی اعتبارات لازم برای نجات خلیج گرگان در سال جاری اختصاص پیدا کند.

 

ایری در این باره می گوید که «با توجه به تشکیل ستاد ملی تالاب میانکاله در بودجه 1400 متاسفانه برای نجات خلیج گرگان اعتباری در نظر گرفته نشده و در حال حاضر تالاب میانکاله از دریای خزر جدا شده است.»

 

نماینده مردم شرق استان گلستان خلیج گرگان را در حال حاضر به یک مخزن فاضلاب بزرگی تشبیه می کند و می افزاید: فاضلاب کارخانجات شهرهای همجوار به این تالاب سرازیر می شود و این مهم باعث شده که مخزن فاضلاب وسیع به نام میانکاله شکل بگیرد و اگر ارتباط دریایی با این منطقه با لایروبی کانال خزینی و چپاقلی اتفاق نیفتد قطعا با یک فاجعه زیست محیطی رو به رو خواهیم بود و این آینده چندان دور نیست و ممکن است در کمتر از یک دهه اتفاق بیفتد و مسئولان اجرایی کشور باید در بودجه 1400 نگاه ویژه ای به خلیج گرگان داشته باشند.

 

ایری اعتقاد دارد که باید در بودجه به فوریت اعتبارات لازم برای نجات خلیج گرگان در نظر گرفته شود تا بتوانیم نسبت به احیای خلیج  اقدام کنیم و همچنین تصمیمات ستاد ملی نجات خلیج گرگان که بخشی از آن برعهده وزارت نیرو و بخشی برعهده جهاد سازندگی و وزارتخانه های دیگر نهاده شده باید عملیاتی شود.

 

 

*خلیج گرگان متعلق به همه ایران است

اما در این گیرودار مسئولان استان گلستان و مازندران گویا فراموش کردند که خلیج گرگان متعلق به همه ایران است و به جای آنکه از ظرفیت های خود برای متقاعد کردن دولت به منظور اختصاص اعتبارات لازم استفاده کنند اما به فکر چانه زنی برای تصمیم گیری نهایی این منطقه هستند که شاید تا گپ و گفتگوهای آنها به نتیجه برسد دیگر خلیجی برای جنگیدن و پرتاب تیرهای آرش های کماندار این روزهای گلستان و مازندران و  مشخص شدن مرزهای محیط زیستی در این قلمرو  وجود نداشته باشد.

 

در روزهای گذشته «محمدرضا کنعانی»، مدیرکل محیط زیست استان گلستان از ماجرای تشکیل شورای راهبری پناهگاه حیات وحش و ذخیره گاه زیست کره میانکاله بین استان گلستان و مازندران خبر داد.

 

این شورا نقش مستقیمی در برنامه پنج ساله ششم توسعه در جهت حفاظ از محیط زیست میانکاله و تهیه و تدوین برنامه های حفاظت از محیط زیست در مناطق چهارگانه دارد در این راستا اساسنامه ای در روزهای گذشه به استانداران گلستان و مازندران ابلاغ شده است تا این شورای راهبری شکل بگیرد.

 

پیش از این مدیریت میانکاله تنها برعهده استان مازندران بود و براساس این اساسنامه در مدیریت یکپارچه برخی از ارگان های گلستان نقش پیدا می کنند و هدف اصلی این شورای راهبردی مدیریت مشارکتی برای بهبود حفظ محیط زیست عنوان شده است.

 

گرچه تشکیل این شورای راهبری یکی از خواسته های مسئولان استان گلستان برای پیگیری برخی از پروژه ها است اما به نظر می رسد که دولت با این اقدام فرصتی برای عدم تخصیص اعتبارات لازم به منظور نجات خلیج گرگان پیدا کرده است.

 

چرا که تا این نشست ها برگزار و تصمیمات نهایی اتخاذ شود خلیج گرگان در این شرایط باقی خواهد ماند و در عمل کاری برای نجات خلیج گرگان اتفاق نمی افتد.

 

این اتفاق در حالی است که  دانشگاه علوم کشاورزی و منابع طبیعی گرگان با همکاری مرکز مطالعه اقیانوس شناسی نسبت به حل معمای نجات خلیج گرگان گام برداشته است و دیگر دولت و سازمان برنامه و بودجه بهانه ای برای اجرای طرح نجات خلیج گرگان ندارد.

 

 

*آمادگی قرارگاه خاتم برای نجات خلیج گرگان

از سویی دیگر سردار «علی ملک شاهکوهی»، فرمانده سپاه نینوا استان گلستان نیز از آمادگی قرارگاه خاتم برای نجات خلیج گرگان خبر داده و در این راستا تفاهم نامه های اولیه ای نیز با استانداری گلستان به امضاء رسیده است، براساس این تفاهم نامه قرارگاه خاتم نسبت به لایروبی و پاکسازی رودخانه های منتهی به خلیج گرگان در صورت تامین اعتبار اقدام خواهد کرد.

 

آن چیزی که مسلم است «با حلوا حلوا گفتم دهان شیرین نمی شود» و برای آنکه خلیج گر ران خارج شود نیاز است که مسئولان به صورت جهادی وارد عمل شوند.

 

براساس گفته «هادی حق شناس»، استاندار گلستان اگر وضعیت پسرفت آب در خلیج گرگان به این شکل ادامه پیدا کند تا چهار سال دیگر این خلیج خشک خواهد شد.

 

چهار سالی که یک سال آن را از دست دادیم و با بی برنامگی دولت و مسئولان یک سال دیگر را به دلیل عدم اعتبارت لازم از دست خواهیم داد.

 

موضوع نجات خلیج گرگان از آنجا اهمیت پیدا می کند که خشک شدن این خلیج می تواند شرایط زندگی را برای شهرهای این منطقه از بهشهر تا گنبدکاووس سخت کند و حتی منجر به بروز ریزگردهای گسترده و آلودگی های هوا شود و قطعا این اتفاق باعث عقب ماندگی استان گلستان و محو شدن آرزوهایی شیرین برای رسیدن به توسعه خواهد شد

 

گرچه خشکی خلیج گرگان می تواند امنیت زیستی را به خطر بیندازد اما به نظر می رسد که در این روزها این مسئله از اولویت مسئولان استان به دلیل کرونا، مشکلات اقتصادی و یا انتخابات سال 1400 خارج شده است.

 

خبرگزاری شبستان کماکان پیگیر این ماجرا است و امیدواریم همانگونه که رئیس جمهور در سفر به استان گلستان در پاسخ به سوال این خبرگزاری بیان کردند که در تامین اعتبارات پس از راهکار نهایی مشکلی وجود نخواهد داشت، به وعده خود عمل کنند تا در گلستان شاهد نابودی تنها خلیج زیبای خزر نباشیم.

کد خبر 1002478

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha