کشت خارشتر در سطح ۲۰۰ هکتار ار اراضی سربیشه

جوادی گفت: ۲۰۰ هکتار از اراضی شهرستان سربیشه زیر کشت خارشتر قرار گرفت.

«مریم جوادی بایگی» درگفتگو با خبرنگار خبرگزاری شبستان از بیرجند از خار شتر به عنوان علوفه ای ارزان قیمت نام برد و گفت: در شهرستان سربیشه ٢۰۰ هکتار از اراضی شهرستان زیر کشت این محصول قرار دارد.

 

مدیرجهادکشاورزی سربیشه افزود: خارشتریکی از گیاهان سازگار با آب با درجه سختی بالا، قابلیت رشد در شرایط بیابانی خشک و نیمه خشک است و توسعه آن از طریق قلمه زدن و کاشت بذر می باشد و به صورت خودرو در دشت ها سبز می شود.

 

وی اظهار کرد: خارشتراز گیاهانی است که محصولات آن به صورت مستقیم و غیر مستقیم در صنایع دام، صنایع غذایی و صنایع دارویی مورد استفاده قرار می گیرد و از گل های آن نیز برای پرورش زنبور عسل و تولید عسل خارشتر استفاده می شود.

 

وی از مزایای خار شتر به نیاز آبی پایین، پایین بودن هزینه کاشت و نگهداری، قابلیت نگهداری بالا، چند وجهی بودن خواص خارشتر برای استفاده در صنایع دامی تولید عسل و طب سنتی اشاره کرد.

 

وی یادآور شد: کشت خارشتر در مراتع و اراضی بایر مانع بلند شدن گرد و غبار، خنثی کردن انتقال ذرات شن و خاک به اراضی توسط باد در حاشیه بیابان ها می شود.

 

مدیر جهاد کشاورزی سربیشه از دیگر مزایای خارشتر به ارزش غذایی آن به عنوان خوراک دام اشاره کرد و گفت: پروتئین خارشتر قابل توجه بوده و فسفر آن بالاتر از یونجه است و با توجه به داشتن قابلیت هضم بالا، به صورت علوفه خشک یا سیلو شده قابل استفاده برای دام بوده و می توان این محصول را جایگزین مخلوط کاه و یونجه کرد.

 

جوادی با بیان اینکه تولید محصول خارشتر در شهرستان سربیشه به صورت مکانیزه کاشت و برداشت می شود،افزود: باتوجه به مزایای بی‌شمار این محصول برای تعذیه دام ها به ویژه شتر و توسعه پرورش شتر درشهرستان، شاهد افزایش سطح زیر کشت آن درشهرستان خواهیم بود.

 

وی در پایان با اشاره به این مهم که تولید این علوفه برای استفاده دام ارزان و قابل استفاده است، یادآور شد: خارشتر دارای محصولاتی مانند ترنجبین است که برای دارو و صادرات مورد استفاده قرار می گیرد.

کد خبر 1002527

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha