ضرورت بازتعریف حرکت‌های قرآنی کشور با گام دوم انقلاب اسلامی/ قرآن کریم منبع انرژی فردی و اجتماعی است

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با اشاره به اینکه قرآن کریم منبع انرژی فردی و اجتماعی است، گفت: باید نسبت حرکت‌های قرآنی با گام دوم انقلاب اسلامی، باز تعریف خودش را پیدا کند.

خبرگزاری شبستان، گروه قرآن و معارف، «سیدعباس صالحی»؛ وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی ۲۱ آذر در آیین اختتامیه چهل و سومین دوره مسابقات سراسری قرآن کریم اظهار کرد: انقلاب اسلامی و جمهوری اسلامی ایران با نغمه‌های قرآن کریم متولد شد به حیات خود ادامه داد؛ بخش قابل توجه توفیقات قرآنی کشور را در این دوره چهل ساله مشاهده می‌کنیم.



وی با اشاره به اینکه این نکته مکشوف است که این چهل سال به‌عنوان یک نقطه درخشان در حیات قرآنی کشور بوده است، تصریح کرد: هم در حوزه الفاظ با قرآن کریم و هم در حوزه‌های قرائت، تلاوت و حفظ شاهد اتفاقات متفاوتی بوده‌ایم و هیچ دوره تاریخی با این چهل سال قابل قیاس نیست و اتفاقات شتابنده در این زمینه در این چهار دهه کاملا مشهود است.



وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با بیان اینکه در این چهار دهه در حوزه رسانه‌های قرآنی، شاهد آن بودیم که اتفاقات قابل توجهی رقم خورده است، گفت: با حوزه‌های رسانه ملی ایران، رادیو قرآن، شبکه قرآن، ۲۰ نشریه علمی پژوهشی قرآنی و نشریات علمی ترویجی و همچنین خبرگزاری‌های قرآنی، شاهد جریان رو به رشد رسانه‌های قرآنی در کشور بوده‌ایم.



صالحی با اشاره به انتشار ۴۰ هزار کتاب قرآنی پس از انقلاب اسلامی، افزود: پژوهش‌ها و مطالعات قرآنی که در این چهل سال انجام شده، قابل مقایسه با دوران پیشین نبوده است؛ در حوزه ترجمه و تفسیر هم شاهد اتفاقات اساسی بوده‌ایم.



وی یادآور شد: همگان به خاطر دارید که قبل از انقلاب اسلامی تعداد کمی ترجمه قرآن کریم در دسترس بود اما در این چهل سال ۹۰ ترجمه (ترجمه‌های قابل استناد با ادبیات مناسب) عرضه شده است.



وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی ادامه داد: در حوزه تفسیر چه موضوعی و چه ترکیبی، شاهد اتفاقات بسیار قابل توجهی بوده‌ایم؛ یکی از این آثار تفسیر تسنیم آیت‌الله جوادی آملی بوده که در ۵۰ جلد منتشر شده است.



صالحی افزود: بخش‌های زیرساختی‌تر و لایه‌های بنیادی‌تری هم وجود داشته که یکی از آن‌ها پرورش انسان‌های متعالی بود که براساس تعالیم قرآنی رشد یافتند؛ عزیزانی که در دفاع مقدس و مراحل بعد پا به عرصه نهادند؛ برخی به شهادت رسیدند و برخی به‌عنوان راویان صادق ماندند.



وی تاکید کرد: اگر ما به گام اول انقلاب اسلامی بنگریم، یکی از نکته‌های که می‌توان به آن بالید، جریان قرآنی این چهل ساله است.



وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی تصریح کرد: اگر ما تاریخ ایران زمین را با این چهل سال مقاسیه می‌کنیم، مشهود است که گام‌های شتابنده‌ای را در انس ظاهری و انس معرفتی با قرآن پیموده‌ایم‌؛ این معدل ممکن است با قله فاصله داشته باشد اما گامی اساسی و قابل اعتنا است.



صالحی با اشاره به اینکه باید نسبت حرکت‌های قرآنی با گام دوم انقلاب اسلامی، باز تعریف خودش را پیدا کند، گفت: منشوری که مقام معظم رهبری در گام دوم انقلاب اسلامی ترسیم کردند، حرکت انقلاب و جمهوری اسلامی به سوی تمدن‌سازی اسلامی است؛ ایشان در اینکه گوهره این تمدن‌سازی چیست یا چشم‌انداز آن چیست، نکات قابل توجهی را بیان کرده‌اند.



وی با بیان اینکه قرآن کریم منبع انرژی فردی و اجتماعی است، تاکید کرد: در سخنان رهبر معظم انقلاب اسلامی چند نکت به‌عنوان موتور پیشران تمدن اسلامی مطرح است؛ نکته نخست بحث «امید» است؛ اینکه چگونه می‌توان با امید کلید همه قفل‌ها را در اختیار داشت و اینکه ما از مسیر قرآن چگونه می‌توانیم، چشم‌اندازی برای امیدآفرینی ایجاد کنیم.



وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در پایان خاطرنشان کرد: نکته دوم بحث «علم و آگاهی» است؛ در فضای گام دوم انقلاب اسلامی باید نسبت حرکت‌های قرآنی را با این دوره جدید تفسیر و تعبیر کرد.

 

کد خبر 1002550

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha