حمایت شعاری از تولیدکنندگان، ثمره ای برای اقتصاد ملی ندارد

عضو هیئت علمی گروه اقتصاد دانشگاه قم گفت: حمایت صرف شعاری از تولیدکنندگان، ثمره و فایده ای برای اقتصاد ملی به همراه ندارد.

«محمد زمان رستمی» در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری شبستان در قم با اشاره به این که سه چهارم از سال "جهش تولید" سپری شده است، اظهار داشت: در سالی که به نام "جهش تولید" بوده، متأسفانه به دلایل مختلف حمایت لازم از تولید ملی صورت نگرفته است و حال آن که در شرایط تحریم و فشار، اتفاقاً باید این حمایت ها جدی تر و پررنگ تر از قبل باشد.

 

عضو هیئت علمی گروه اقتصاد دانشگاه قم افزود: مقام معظم رهبری نیز اخیراً بار دیگر بر اهمیت و ضرورت توجه به رونق و جهش تولید در کشور تأکید کردند و البته اشاره ای هم داشتند به معضل کسری بودجه که باید توجه داشت کسری بودجه معضل اصلی در چهار دهه پس از انقلاب اسلامی بوده که خود عامل اصلی تورم شدید و نابسامانی های دیگر بوده است

 

عضو انجمن اقتصاد اسلامی حوزه همچنین گفت: البته ریشه بخشی از مشکل کسری بودجه، ناشی از جنگ و بحران و تحریم و گاهی نیز اسراف فراوان و عدم بازدهی مناسب به خصوص در سازمان ها و نهادهای دولتی بوده و سال هاست که هشدار می دهیم دولت به عنوان یک نهاد و سازمان بزرگ و عریض و طویل، آن طور که باید و شاید کارآیی ندارد و میانگین بهره وری کارمندان آن بر اساس پژوهش های صورت گرفته، بسیار پایین است.

 

وی اضافه کرد: از سویی هر گاه درآمدهای نفتی بیشتر شده، این آسیب ها نیز به همان نسبت بیشتر مطرح شده و لذا نیاز جدی به یک پالایش و اصلاح در بدنه دولت به منظور ارتقای سطح کارآمدی و بازدهی داریم.

 

مدرس و کارشناس مسایل اقتصادی همچنین بیان داشت: جای بسی تأسف است که حتی بسیاری از پژوهشگاه ها و دانشگاه های ما در زمینه تولید علم به شکل مطلوب و کاربردی، کم ثمر هستند و حتی برخی نهادهای منتسب به دین نیز در این زمره قرار می گیرند که باید برای این مراکز و مؤسسات نیز به معنای واقعی کلمه، چاره اندیشی کرد.

 

وی خاطرنشان کرد: یکی از اصلی ترین معضلات اقتصادی کشور، فضای دلالی و سفته بازی است که خطر این ها به نظر بنده ، کمتر از دشمنان خارجی برای نظام جمهوری اسلامی نیست و باید برای مسأله نیز چاره اندیشی کرد چرا که بدون درمان این درد و معضل کلیدی، نمی توان نسبت به رشد و رونق واقعی اقتصاد اُمید چندانی داشت.

 

رستمی همچنین گفت: در این راستا ما به شدت نیازمند عزم و اراده و شجاعتی در قوای سه گانه در مواجهه با سفته بازان و دلالان هستیم و این که در این خصوص مماشات و مصلحت سنجی های بی مورد صورت نگیرد.

کد خبر 1002570

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha