رویکردهای فعالیتی یک هیئت انقلابی/ از اطعام مهدوی تا  گام هایی بلند برای محرومیت زدایی

شریفی جلسات هفتگی، برنامه های فرهنگی و خدمات اجتماعی را محور فعالیتی هیئت میثاق با شهدا دانست و گفت: فعالیت های جهادی در مناطق سیل زده و توزیع بسته های ارزاق میان محرومین حاشیه نشین تهران از جمله خدمات این هیئت انقلابی است.

به گزارش خبرنگار گروه قرآن و معارف خبرگزاری شبستان،قدمت هیئت میثاق با شهدا  دانشگاه امام صادق(ع) به سال ۱۳۶۹ یکی دو سال بعد از جنگ بر می گردد، وقتی جوانان رزمنده هشت سال دفاع مقدس دانشگاه امام صادق(ع) تصمیم گرفتند، به یاد رفقای شهیدشان جلساتی برگزار کنند و رفته رفته از دهه 80 به بعد جلسات هیئت تبدیل به جلسات هفتگی شد و تا به امروز نیز فعالیت های هیئت ادامه دارد. این هیئت که مهم ترین شاخصه آن دانشجویی بودنش است، تمام همتش آن است که  هیئتی آرمانی و تراز، متناسب با آنچه انقلاب اسلامی انتظار دارد، تشکیل دهد و در کنار برگزاری جلسات هفتگی، در بحث محرومیت زدایی و خدمات اجتماعی نیز به محرومین ارایه دهد.به منظور تشریح فعالیت های هیئت میثاق با شهدا گفت و گویی با «مجتبی شریفی»، از اعضای هیئت امنای این هیئت ترتیب دادیم که در ادامه مشروح آن را می خوانید:

 

 

 

هیئت میثاق با شهدا در چه محورهایی فعالیت می کند؟

هیئت میثاق با شهدا درسال ۶۹ تاسیس شد و جلسات این هیئت در ابتدا در قالب محافل دوستانه  و کوچک برگزار می شد که رفته رفته فعالیت های هیئت جدی تر شد و مخاطب دانشگاهی بیشتری یافت و سپس مخاطبان عمومی نیز پیدا کرد و عملا همه مردم می توانستند از برنامه های هیئت استفاده کنند. این هیئت در حال حاضر در سه محور جلسات هفتگی، برنامه های فرهنگی و خدمات اجتماعی فعالیت می کند.

 

جلسات هفتگی هیئت روزهای سه شنبه هر هفته پس از نماز مغرب و عشاء برگزار می شود و پس از شیوع ویروس کرونا هم جلسات هیئت «میثاق با شهدا» تعطیل نشده است و سعی کردیم که این جلسات را در بستر فضای مجازی، اینترنتی و حتی پخش زنده تلویزیونی دنبال کنیم و نگذاریم جلسات هیئت تعطیل و ارتباط  مخاطب با هیئت قطع شود.

 

محور دوم فعالیت ما پیوستهای فرهنگی است که سعی کردیم، با نیازسنجی این برنامه ها را در بستر فضای مجازی دنبال کنیم و اکنون نیز به دلیل شرایط کرونا با جدیت بیشتری این برنامه ها را دنبال می کنیم.

انجام فعالیتهای علمی و پژوهشی از دیگر فعالیت های این هیئت است که در این راستا محتواهای سخنرانی سخنرانان هیئت را پیاده سازی و با همکاری اساتید این دانشگاه در قالب کتاب تولید می کنیم. از دیگر محورهای فعالیتی این هیئت تهیه و تولید نشریه پیرامون هیئت و هیئت داری است که این نشریه در جلسات هیئت توزیع می شود.

 

برنامه های فرهنگی هیئت میثاق با شهدا شامل چه بخش هایی است؟

این برنامه ها اعم از مسابقات کتابخوانی، پویش های مطالعاتی، فراخوان شعر و دل نوشته است که با موضوعاتی که انتخاب می شود، سعی کرده ایم که در شرایط بحران کرونا با ایجاد انگیزه خانواده ها را دعوت به مسابقات کتابخوانی و مسابقات فرهنگی کنیم و از طرفی نوجوانان و جوانان را درگیر پویش ها و دل نوشته برای امام زمان(عج) نماییم.همچنین پویش های مطالعاتی برای والدین در نظر گرفته ایم که در شرایط موجود این فعالیتهای فرهنگی را در بستر فضای مجازی دنبال می کنیم.

 

یکی دیگر از برنامه های این هیئت «معرفی کتاب» است که متناسب با نامگذاری هفته ها و شهدای دانشگاه امام صادق(ع) انجام می شود. از ابتدای شیوع بیماری کرونا  تاکنون و در ادامه مسابقات کتابخوانی طرح مطالعاتی طرح اندیشه اسلامی در  قرآن از کتاب مقام معظم رهبری را اجرا می کنیم.  با توجه به اینکه اکثر مخاطبان هیئت را مخاطبان بیرونی تشکیل می دهند، به همین منظور بخشی از این برنامه ها به صورت عمومی برگزار و برخی نیز برای مخاطبین دانشجویی انجام می شود.

 

محور سوم فعالیتهای هیئت میثاق با شهدا ارایه خدمات اجتماعی است. با توجه به تاکیدات مقام معظم رهبری مبنی بر رزمایش مواسات و همدلی از زمان شیوع ویروس کرونا تاکنون در دو مرحله رزمایش مواسات و کمک های مومنانه اجرا شده است.

 

 

 

خدمات اجتماعی هیئت میثاق با شهدا پس از شیوع ویروس کرونا در چه محورهایی بوده است؟

مرحله اول این رزمایش با همکاری قرارگاه امام رضا(ع) و قرارگاه جهادی دانشگاه امام صادق(ع) در مرحله اول شیوع این بیماری انجام شد که در این راستا با جمع آوری کمک های خیرین و مردم ۵ هزار بسته ارزاق بین خانواده های نیازمند توزیع شد.در مرحله دوم رزمایش مواسات هم که با همکاری هیات دانشجویی دانشگاه شریف، امیر کبیر، تهران و علم و صنعت اجرا شد، ۱۷۰۰ بسته ارزاق میان نیازمندان توزیع شد.

 

همچنین در عید سعید فطر با همکاری بنیاد مستضعفان ۱۵۰ کارت هدیه۲۰۰ هزار تومانی به محرومین حاشیه تهران توزیع شد.رزمایش بعدی این هیئت قرار است در ایام فاطمیه انجام شود و در حال حاضر در حال جمع آوری کمک های نقدی خیرین برای تهیه بسته های ارزاق به نیازمندان هستیم.

 

در ماه مبارک رمضان هم با همکاری کمیته امداد امام خمینی(ره) و خیرین پخت و توزیع ۳۵هزار غذای گرم بین خانواده های تحت پوشش کمیته امداد در افطار تحت عنوان«اطعام مهدوی» انجام شد. با توجه به تعطیلی دانشگاهها پس از شیوع ویروس کرونا ما از دانشجویان و خدام این هیئت در دیگر استانها خواستیم، با توجه به تعطیلی دانشگاهها در شهرهای خود در زمینه کمک به بیماران، ضدعفونی معابر و خیابان ها وکمک به کادر درمان در بیمارستانها فعالیت داشته باشند.

 

 

فعالیت های گروه جهادی هیئت میثاق با شهدا در محور محرومیت زدایی چه بوده است؟

جدی ترین فعالیت اجتماعی هیئت در محور محرومیت زدایی بحران سیل در غرب و جنوب کشور بوده است که علاوه بر تدارک برنامه های فرهنگی در بحث خدمات اجتماعی با همکاری قرارگاه جهادی امام صادق(ع) اقدام به شناسایی آسیب ها و نیازهای این مناطق کردیم و در زمینه۱۵۰ کانکس برای روستای میگرن تهیه و با ارتباطاتی که با آنها گرفتیم برای حل مشکلاتشان آنها برنامه ریزی کردیم.

 

یکی از طرح هایی که توسط این هیئت اجرا می شود، طرح صدره است در مورد این طرح توضیحاتی بفرمایید؟

یکی از طرحهای هیئت میثاق با شهدا طرح «صدره» به منظور برگزاری جلسات روضه خانگی است که در قالب این طرح هر خانواده ای که قصد دارد، در تهران روضه خانگی برپا کند و نیاز به سخنران مداح و سیستم صوتی دارد، ما به آنها در این زمینه خدمات ارایه می دهیم تا درمنزل خودشان با هر تعداد که هستند روضه خانگی برپا کنند.

کد خبر 1002617

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha