حضور پررنگ کانون های مساجد در تبیین «مکتب سلیمانی»

مدیرکل فرهنگ و اراد اسلامی کرمان با اشاره به حضور پررنگ کانون های مساجد در تبیین «مکتب سلیمانی» گفت: کانون های فرهنگی هنری مساجد از آغازین روزهای پس از شهادت سردار سلیمانی تاکنون در پاسداشت شخصیت سردار دل ها کوشیده اند.

خبرگزاری شبستان، سرویس فرهنگی- محمد پورعلم : حدود یک سال قبل، خبر شهادت سردار قاسم سلیمانی جامعه ایران را در بهت فروبرد؛ فرمانده تاثیرگذار منطقه که در دهه های گذشته نقشی بی بدیل بازی کرد و به چهره ای شاخص در اذهان عمومی بدل شد. شهادت این چهره شاخص را باید از مهمترین رویدادهای سال های اخیر کشور تلقی کرد. از تشییع پیکر او در شهرهای مختلف عراق و ایران تا پاسخ ایران به ترور فرمانده،‌همگی رخدادهایی است که در تاریخ کشور ثبت خواهد شد. حالا اما با گذشت ماه ها از شهادت سردار سلیمانی این پرسش مطرح می شود که نهادها و گروه های مختلف در معرفی ابعاد شخصیتی ایشان چه کرده اند؟ با توجه به اصالت کرمانی سردار سلیمانی و دفن پیکر او در زادگاهش، -در آستانه سالگرد شهادت سردار- درباره رویدادهای پس از شهادت او با «محمدرضا علیزاده» مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان کرمان به گفتگو نشسته ایم:

 

 

حدود یکسال از شهادت سردار قاسم سلیمانی می گذرد. وقتی به گذشته بازمی گردید، رخدادهای مربوط به شهادت و تشییع پیکر ایشان را چگونه به یادمی آورید؟
شهادت سردار سلیمانی برای مردم ایران، محور مقاومت و جهان اسلام ضایعه ای سنگین بود اما پس از شهادت این فرمانده بزرگ شاهد برپایی تشییع  پیکری بی نظیر در تاریخ کشورمان بودیم. از سوی دیگر تشییع پیکر مطهر ایشان در شهرهای مختلف عراق و ایران از جمله مشهد، خوزستان و کرمان بسیار تاثیرگذار بود. البته در کرمان شهدای تشییع را هم داشتیم که اتفاق ناگواری بود اما در مجموع این تشییع نشانگر نفوذ گسترده سردار در دل های مردم بود.

 

این مراسم نشان داد توصیف سردار سلیمانی به عنوان سردار دلها بی دلیل نبود. آن چه در تشییع سردار سلیمانی مشاهده شد همگی سلیمانی برخواسته از متن مردم بود. 

 

وقتی به رویدادهای فرهنگی هنری پس از شهادت سردار دل ها می نگریم، می بینیم که از همان نخستین روزهای شهادت ایشان، شاهد انتشار تولیدات فرهنگی از جمله ویدیو کلیپ و شعر بودیم. رسانه ها و نشریات نیز در این زمینه به صورت گسترده به این موضوع پرداختند. 

 

نکته جالب این که همه این فعالیت ها خودجوش و برآمده از دل اهالی فرهنگ و هنر بود. در کرمان پس از شهادت سردار سلیمانی اتفاقات ویژه ای را شاهد بودیم که از جمله آن ها می توان به برنامه های متنوع کانون های فرهنگی هنری مساجد و موسسات قرآنی اشاره کرد که از آغازین روزهای پس از شهادت سردار سلیمانی در حسینیه ثارالله اجرا شد. 

 

«نگین سلیمانی» ویژه برنامه دیگری بود که در قالب محافل جشنواره بین المللی شعر فجر، با حضور شاعران برجسته بر سر مزار شهید سلیمانی برگزار شد. در چهلم شهید نیز جشنواره تئاتر سردار آسمانی را داشتیم و در ادامه در سال جاری رویدادهای فرهنگی هنری متعددی برای بزرگداشت سردار سلیمانی تدارک دیده ایم.

 

از نظر شما، شهادت سردار سلیمانی چه تاثیراتی بر جامعه ایران داشت؟

شهادت سردار سلیمانی بسیار سنگین بود و تاثیری عمیق داشت، تا آن جا که می توان گفت شهادت سردار بیش از حیات او موثر خواهد بود. به واقع شهادت سردار سلیمانی خود خونی تازه در رگ جهان اسلام، حوزه مقاومت، ملت ایران، جامعه اسلامی و نظام مقدس جمهوری اسلامی است.

 

از سوی دیگر چهره کریه و وقیح استکبار جهانی با شهادت سردار سلیمانی بیش از پیش نمایان شد. شخصیتی که آنها مورد هدف قرار دادند، محبوب همه کسانی بود که در راه عزت و اعتلای اسلام ناب تلاش می کنند، خصوصا آنها که در مقابل داعش ملعون ایستادگی کردند. با این وجود شهادت سردار سلیمانی انرژی تازه ای در محور مقاومت و جهان اسلام ایجاد کرد. 

 

 

امروز که یکسال از شهادت حاج قاسم سلیمانی می گذرد، جایگاه این سردار رشید را در فرهنگ ایران چگونه ارزیابی می کنید؟

رهبر معظم انقلاب در این زمینه به نکته مهمی اشاره فرمودند و آن شکل گیری «مکتب سلیمانی» است. شهید سلیمانی حقیقتا یک مکتب است، یک راه و روش و منش است. فرهنگی است که خود به تنهایی نمایندگی می کند. گفتگو درباره راه و روش و فرهنگ سردار سلیمانی به ساعت ها بحث و بررسی به مطالعه نیاز دارد. سال گذشته دبیرخانه شورای فرهنگ عمومی کشور در اربعین سردار بیانیه ای را با 25 مولفه صادر کرد که در واقع ویژگی هایی است که شخصیت سردار سلیمانی را این گونه تاثیرگذار و ماندگار می کند و مکتب سلیمانی را می سازد. قطعا هر روز که از شهادت سردار سلیمانی می گذرد، فرهنگ و منش سردار در جامعه بیشتر نمودار می شود و این مکتب روز به روز بیشتر معرفی خواهد شد. وظیفه ما در شرایط کنونی فرهنگ سازی درباره مکتب سردار سلیمانی است؛ این که چگونه توانست به تنهایی مکتب ساز شود. 

 

 

مجموعه تحت مدیریت شما در یکسال گذشته چه اقداماتی را در جهت معرفی سردار سلیمانی و پاسداشت ایشان صورت داده است؟

اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی کرمان حتی پیش از فرا رسیدن سومین روز شهادت سردار سلیمانی، برنامه های مختلفی را از طریق تشکل های فرهنگی هنری در زمینه های متنوع از جمله شعر و تئاتر تدارک دیدیم. 

 

ما به عنوان کمیته فرهنگی هنری زیرمجموعه ستاد هماهنگی و ترویج مکتب سردار سلیمانی بخشی از رویدادها را برنامه ریزی و پیگیری می کنیم. برای امسال بالغ بر 18 برنامه فرهنگی تصویب شده که اکنون در حال اجراست. علاوه بر این باید به فعالیت خود جامعه فرهنگ و هنر و مردم اشاره کرد؛ گرچه نهادهای ذیربط نیز کوشیدند در کنار مردم اتفاقات خوبی را رقم بزنند. همین 18 برنامه که به آنها اشاره کردم، اکثرا توسط مردم و موسسات مردمی شکل گرفته که جای قدردانی بسیار دارد. 

 


فرهنگ و هنر ایران تا چه اندازه توانسته در معرفی سردار سلیمانی نقش بازی کنند؟ در این زمینه چه وظایفی بر دوش اهالی فرهنگ و هنر است؟

تکلیف اهالی فرهنگ و هنر درباره سردار سلیمانی به نوعی پس از شهادت ایشان سنگین و سنگین تر شده است. چرا که سردار سلیمانی واجد شخصیتی چند وجهی در حوزه های نظامی، فرهنگی و مسایل اجتماعی است که حال باید به آن پرداخت. 

 

اهالی فرهنگ و هنر باید از قالب های مختلف برای معرفی سردار سلیمانی به جهان اسلام بهره ببرند تا این فرهنگ در میان مردم ایران معرفی شود و به الگویی برای جهانیان تبدیل شود. 

 

 


در روزهای گذشته شهادت محسن فخری زاده دانشمند هسته ای- دفاعی کشورمان بار دیگر کام ملت ایران را تلخ کرد. از نظر شما برای زنده نگه داشتن یاد و نام شهدای دانشمند چه اقداماتی باید صورت گیرد؟

در اینجا جا دارد که شهادت محسن فخری زده -که با وجود خدمات بسیار گمنام بود- را تسلیت بگویم. فخری زاده دانشمند برجسته ای بود که توسط دشمنان ما به شهادت رسید. دشمنانی که در تلاش برای از بین بردن سرمایه های کشور ما هستند. 

 

اما دشمنان باید بدانند که با شهادت فخری زاده، فخری زاده های دیگر در عرصه پیشرفت کشور فعال می شوند. حوزه فرهنگ و هنر در معرفی شخصیت هایی چون فخری زاده مسئولیت سنگینی بر عهده دارد. با فرهنگ و هنر می توان خدمات شهیدانی چون فخری زاده را برای مردم تبیین کرد. جامعه ما به شناخت شهید فخری زاده و دانشمندان هسته ای بیش از پیش نیاز دارد تا بتوان به سوی الگوسازی برای جامعه حرکت کرد. 

کد خبر 1002627

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha