اثر هنری جریان ساز درباره شهدای ترور با کار احساسی و شعاری شکل نمی گیرد

کارگردان تئاتر با بیان اینکه ساخت آثار فرهنگی و هنری درباره شهدای ترور و شهید سلیمانی نیازمند تحقیق و پژوهش است، گفت: با کار احساسی، زودگذر و شعاری اثر هنری جریان ساز شکل نمی گیرد.

به گزارش خبرنگار فرهنگی خبرگزاری شبستان، در آستانه یکمین سالگرد سردار شهید قاسم سلیمانی قرار داریم و به تازگی نیز محسن فخری زاده دانشمند هسته ای نیز ترور شده و به شهادت رسیدند این شهدای بزرگوار به عنوان قهرمانان ملی باید در فرهنگ و هنر ایران در ابعاد گوناگون وجود داشته باشند در واقع تولید آثار فرهنگی و هنری با موضوع شهدا و به خصوص«شهدای ترور» یکی از ضرورت های انکار ناپذیر هنر  امروز ماست، چرا که با زبان هنر می شود این قهرمانان ایران را به درستی به جامعه جهانی و نسل بعد معرفی کرد، درباره پرداختن به شهدای ترور و بویژه سردار دل ها با «امیرحسین شفیعی»، کارگردان تئاتر به گفتگو نشسته ایم که در زیر می آید:

 

در حوزه فرهنگ و هنر چگونه برنامه ای باید ساخته شود که از آسیب به فرهنگ و ارزش های ما جلوگیری کند؟

اعتقاد راسخ دارم که مهمترین جبهه ای که ما با آن مواجه هستیم و مهمترین سنگری که در کشور وجود دارد، سنگر فرهنگ و هنر است، اگر ما امروز برای تولید آثار خوب و درخشان با توجه به فرهنگ، ارزش ها و باورهایمان تلاش نکنیم دشمن برای ما کار خواهد کرد و دشمن برای ما برنامه خواهد داشت، بنابراین فکر می کنم هر کم کاری در این حوزه صورت بگیرد بعدها ما آسیب جدی آن را خواهیم دید، باید در سنگر فرهنگ و هنر خیلی محکم و استوار با پشتوانه زیاد به صورت مداوم فعالیت کرد و درخشان ظاهر شد. در این بخش تکرار و تاکید می کنم کیفیت آثار باید مورد توجه قرار گیرد، ما هنرمندان شاخص و خلاق که در این حوزه بتوانند کار کنند، کم نداریم. یک کم توجه بیشتر و حمایت بیشتر و دلگرمی بیشتر باعث می شود در این حوزه بتوانیم موفق باشیم.

 

هنرمندان در ساخت برنامه های هنری درباره شهدای ترور و قهرمانان ملی با چه مشکلات و موانعی مواجه هستند؟

در این رابطه یک نکته اصلی وجود دارد که  گاهی در مورد شخصیت های بزرگ کشور ما متاسفانه اطلاعات لازم وجود ندارد، خوب طبیعی هم هست به لحاظ بحث مسایل امنیتی این اطلاعات وجود نداشته باشد اما به هر حال اگر بخواهیم اصولی کار کنیم، نمایش نامه بنویسیم، فیلم و تئاتر بسازیم، اطلاعاتی از قصه زندگی شهدا و سبک زندگی آنها و اتفاقاتی که در زندگی بر آنها گذشته است وجود ندارد، البته برای سردار شهید سلیمانی این اتفاق افتاد و کتاب هایی وجود دارد و گفت و گوهایی شکل گرفته که از دل آنها می شود برخی آثار را تولید کرد.

 

آیا کار پژوهشی درباره شخصیت های تاثیر گذاری مثل شهید سلیمانی و دیگر شهدای ترور لازم است؟

 بله، در خصوص این افراد کار کردن احتیاج به تحقیق و پژوهش دارد و با کار احساسی زودگذر شعاری و تبلیغی جریانی شکل نمی گیرد، ما باید جریان درستی را  راه اندازی کنیم تا وقتی اثری درباره این عزیزان ساخته و تولید می شود اثر  قابل توجه و درخشانی باشد.

 

 در این زمینه چه وظایفی بر دوش اهالی فرهنگ و هنر است؟

البته نباید بی انصافی کرد در حوزه فرهنگ و هنر در خصوص سردار سلیمانی کارهای بسیاری انجام شده است، من اعتقاد قلبی ام این است که قهرمانان کشور ما و بزرگان کشور ما در عرصه مقاومت و ایثار در کشور ما گمنام هستند یعنی به آنها نپرداخته ایم، مقایسه کنید با کشورهای نوظهور و نوپا که چگونه در آثارشان در حوزه سینما قهرمان سازی می کنند، ولی ما با داشتن الگوهای مشخص و با داشتن قهرمان های بزر نمی توانیم آنها را در عرصه هنر برای مخاطبان خودمان به خوبی معرفی کنیم، می دانید امروز اگر ما آثار مطلوب هنری تولید نکنیم چند سال دیگر نسل بعدی بچه های ما در کشور قهرمانان را فراموش کنند، آنچه باعث ماندگاری و معرفی قهرمانان کشور می شود این است که به صورت مداوم بتوانیم  آثار هنری مطلوب تولید کنیم.

 

در روزهای گذشته شهادت محسن فخری زاده دانشمند هسته ای- دفاعی کشورمان بار دیگر کام ملت ایران را تلخ کرد. از نظر شما برای زنده نگه داشتن یاد و نام شهدای دانشمند چه اقداماتی در زمینه فرهنگ و هنر باید صورت گیرد؟

شهید فخری زاده که ترور شد جزو یکی از شخصیت های برجسته بود که شاید تا پیش از آن کمتر ما آن را می شناختیم، اگرچه الان هم اطلاعات زیادی از ایشان در دسترس نیست ولی فکر می کنم اگر زمانی این اطلاعات در دسترس قرار بگیرد، می تواند جهت تولید آثار هنری از آن استفاده کرد.

کد خبر 1002773

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha