۱۱ کتاب و اثر علمی در هفته پژوهش رونمایی می شود

حجت الاسلام کندری با بیان اینکه حوزه علمیه خراسان در سال ۹۹ تاکنون قریب به ۴۷ عنوان کتاب به چاپ رسانده، گفت: حوزه علمیه خراسان در هفته پژوهش از ۱۱ کتاب و اثر علمی رونمایی می کند.

به گزارش خبرگزاری شبستان از مشهد، حجت الاسلام  «حسین کندری» امروز شنبه (۲۲ آذر) در نشست خبری تشریح برنامه های هفته پژوهش که در سالن جلسات حوزه علمیه خراسان برگزار شد؛ بیان کرد: هفته پژوهش بهترین فرصت برای ارج نهادن به مقام علم و اساتیدی است که عمر گرانبهای خود را در راستای تولیدات آثار علمی که موجب رشد و غنای فرهنگی و علمی هر جامعه است را گذاشته اند.

 

معاون پژوهش حوزه علمیه خراسان با بیان اینکه این حوزه کلیاتی را در هفته پژوهش در نظر دارد که یک قسمت مربوط به رونمایی از 11 کتاب و آثاری است که در چنین هفته ای به چاپ رسیده و رونمایی می شود؛ افزود:  از جمله رونمایی از دو اثر ارزشمند از اساتید حوزه در روز دوشنبه، رونمایی از ۸ نشریه علمی تخصصی حوزه علمیه خراسان در موضوعات متنوع خانواده، تعلیم و تربیت، تاریخ و سیره،  قران و عترت، فقه و اصول و موضوعات متعددی هم درخواست مجوز نشریه داشتند که در حال بررسی است و بعد از مراحل اداری ان شالله به ثمر خواهد نشست.

 

وی ادامه داد: از ۷ اثر پژوهشی ارزشمند طلاب حوزه علمیه خراسان که برخی از این ها، پایان نامه سطح سه و  رساله های سطح ۴  بوده و با حمایت معاونت پژوهش  به کتاب تبدیل شده است با همکاری اداره کل کتابخانه های عمومی خراسان در این هفته رونمایی می شود.

 

حجت الاسلام کندری گفت: کتاب مشروعیت قیام و تشکیل حکومت در عصر غیبت امام زمان (عج) اثر امام جمعه مشهد که برگرفته از درس استاد به اثر علمی تبدیل شده است در چهارشنبه در جلسه شورای عالی حوزه علیمه خراسان رونمایی  می شد. همچنین یکی دیگر از آثار که حاصل دوره های پژوهشی است که در سال گذشته انجام شده و به ثمر نشسته است کتاب "از متن خوانی تا متن پژوهی" اثر احد فرامرز قراملکی از اساتید دانشگاه تهران در این هفته رونمایی می شود.

 

وی با بیان اینکه در بحث انتشارات، حوزه علمیه خراسان در سال 99 تاکنون قریب به ۴۷ عنوان کتاب به چاپ رسانده که در سالهای گذشته با چنین کثرتی در چاپ مواجه نبودیم؛ افزود: ما در هفته جاری رونمایی از فراخوان شانزدهمین آثار علمی و پژوهشی حوزه علمیه خراسان را شاهد خواهیم بود و این فراخوان به اولین جشنواره ملی علمی و پژوهشی حوزه علمیه خراسان  به عنوان جشنواره علمی "آخوند خراسانی" نام گرفت.

 

معاون پژوهش حوزه علمیه خراسان با اشاره به اینکه در فراخوان پانزدهم قریب به ۳۸۰۰ اثر پژوهشی رسید که در هفته جاری برگزیدگان این فراخوان تجلیل می شوند؛ اظهار داشت: ما هر سال نمایشگاه کتاب حوزه علمیه خراسان در حوزه علوم و معارف اسلامی داشتیم که  امسال ششمین نمایشگاه در هفته پژوهش با شرکت قریب به ۱۴۰ ناشر و ثبت بیش از ۷ هزار عنوان کتاب شروع به فعالیت میکند.

 

وی با بیان اینکه در این نمایشگاه دو جنبه مورد تاکید ما بوده از جمله تجهیز بیش از ۱۵۰ مدرسه و مرکز علمی حوزه علمیه خراسان  در سطح سه استان و همچنین حمایت  از اساتید و طلاب در تهیه متون درسی که به آن نیاز دارند؛ گفت: با حمایت و همکاری شورای عالی حوزه علمیه خراسان قانون و مقررات حمایت از پژوهشگران و موسسات پژوهشی در جلسات شورای عالی حوزه علمیه خراسان مصوب شد ما همیشه بحث حمایت از پژوهشگران را با حداقل اعتبار هایی که داشتیم انجام می دادیم اما امیدواریم با  تصویب این قوانین و مقررات در شورای عالی بتوانیم حمایت بیشتری برای قسمت های پژوهشی حوزه علمیه خراسان جذب کنیم.

 

حجت الاسلام کندری بیان کرد: یکی دیگر از برنامه های قسمت ستادی که در معاونت پژوهش پیگیری می شود  شرکت در نمایشگاه پژوهشی و فناوری استان است  که از 25 تا 28 آذر ماه با حضور  مراکز  علمی دیگر به صورت مجازی برگزار می شود و حوزه علمیه خراسان از ابتدا تاکنون با بیش از 40 غرفه در این نمایشگاه حضور خواهد داشت. همچنین این‌ نمایشگاه قبلا تخصصی کتب حوزوی بود اما الان به نمایشگاه حوزه علوم و معارف اسلامی تبدیل شده است.

 

وی با بیان اینکه در هفته پژوهش در قسمت مدارس علمیه برنامه های متعددی رخ خواهد داد؛ گفت: در این هفته بیش از ۸۰۰ برنامه علمی پژوهشی در مدارس علمیه در نظر گرفته شده است که این برنامه ها  در حیطه برگزاری ویینارهای علمی، کارگاه های علمی،  نمایشگاههای پژوهشی، رونمای از نشریات الکترونیکی، رونمایی از آثار و تولیدات مدارس و تجلیل از برگزیدگان پژوهشی مدارس است که در قسمت مدارس رخ خواهد داد.

 

معاون پژوهش حوزه علمیه خراسان افزود: ما در بحث های نیازهابی که در سطح جامعه و نظام اسلامی مطرح است را به عنوان اولویت کاری خود در نظر گرفتیم چون حوزه باید به سوالاتی که جامعه اسلامی به آن نیاز دارد و از منظر فقهی و اسلامی می خواهد نظر اسلام را بداند روی این موضوع کار کند و از دو سال قبل این موضوع که سمت و سوی پایان نامه ها و رساله ها به این سمت برود مطرح شد و این هفته 7 اثر مرتبط با همان نیازهای جامعه رونمایی می شود و 6 اثر دیگر هم در قبل رونمایی شد.

 

وی با بیان اینکه حوزه علمیه خراسان قبلا انتشارات مستقلی نداشت و این موضوع با راه اندازی انتشارات حوزه علمیه شکوفا شد؛ گفت: با راه اندازی این انتشارات پایان نامه ها با حمایت معاونت پژوهش و انتشارات به کتاب تبدیل می شود تا پاسخگویی لازم را ایجاد کند.

 

کد خبر 1002778

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha