ترس کودکان و راهکارهای غلبه بر آن

شومالی با تاکید بر اینکه هیچ کودکی ترسو به دنیا نمی‌آید گفت: گاهی اوقات ترس کودکان نشانه ای از اختلالات جدی در آینده است که می تواند موجب آشفتگی های هیجانی اجتماعی شود.

«زهرا شومالی» در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری شبستان اصفهان با بیان این که ترس هیجانی است که باعث هشیار شدن یا آماده شدن شخص جهت ارائه پاسخ جنگ و گریز، از طریق سیستم فعال شدن سیستم عصبی اتوماتیک می شود اظهار داشت: بعضی از ترس ها به عنوان بخشی از رشد طبیعی کودک محسوب می شود.

 

این کارشناس ارشد مشاوره خاطر نشان کرد: همه کودکان بر ترس های خود پیروز نمی شوند و گاهی وقتها نه تنها ترس آنها کم اهمیت نیست بلکه نشانه‌ای از اختلالات جدی تر در آینده است که می‌تواند موجب آشفتگی های هیجانی و نقص در عملکرد تحصیلی یا اجتماعی شود.

 

وی با تاکید براینکه کودکان کوچک تر از وقایع فیزیکی و موجودات خیالی می ترسند ابراز داشت: این در حالی است که کودکان بزرگتر و نوجوان از وقایع اجتماعی ترس دارند که پایدار ترند.


این آسیب شناس کودک متذکر شد: بعضی از ترس ها به طور جدی در عملکرد کودک یا خانواده او تداخل ایجاد می‌کند و نمی‌توان منتظر ماند تا خود به خود از بین برود.


شومالی خاطر نشان کرد: مهمترین علل ترس در کودکان یکی پرورش نیافتن کافی قدرت درک کودک در مورد ارتباط زمان و مکان و همچنین وجود والدین ترسو، جدایی از مادر، خانه، سایر اعضای خانواده  می باشد.

 

این مشاور خانواده ادامه داد: دادن پاسخ اشتباه به سوالات کودکان، تهدید کردن کودک برای برقراری نظم و انضباط، نگفتن حقیقت به کودک در مورد مکان‌هایی که می‌خواهیم او را ببریم مثل(بیمارستان  یا مدرسه) از دیگر عوامل ایجاد ترس در کودکان است.


وی تصریح کرد: ریشه ترس در کودکان ممکن است به دلیل تفاوت‌های شخصیتی و ارثی باشد و  بعضی کودکان بی باک تر و بعضی محافظه‌کار تر به دنیا بیایند، اما هیچ کدام ترسو زاییده نمی شوند.


شومالی در مورد روش برخورد با ترس کودکان یادآور شد:  شیوه پیشگیری، شیوه کاهش ترس باید مد نظر قرار گیرد.

 

این آسیب شناس کودک متذکر شد:  باید قبل از اینکه کودک در موقعیت ترسناک قرار بگیرد او را آگاه کنیم و  او را مورد سرزنش و تهدید قرار ندهیم.

کد خبر 1002863

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha