شهروندان آبادان در پی اعلام هشدار آلودگی هوا به توصیه‌های خودمراقبتی توجه کنند

ربیحاوی گفت: شهروندان آبادانی در پی اعلام هشدار آلودگی هوا به توصیه های خودمراقبتی توجه ویژه داشته باشند.

«جعفر ربیحاوی» ظهر امروز (یکشنبه ۲۳ آذر) در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری شبستان در منطقه آزاد اروند اظهار کرد: با توجه به کاهش کیفیت هوا تا حد ناسالم برای گروه‌های حساس در شهرهای صنعتی و پر جمعیت خوزستان از جمله آبادان از روز (جمعه ۲۱ آذر) تا (سه‌شنبه ۲۵ آذر) و تداخل شرایط موجود با بیماری کرونا به منظور حفظ سلامت و بهداشت عمومی، حدالامکان توصیه‌های بهداشتی و خودمراقبتی در مواجهه با شرایط اضطرار آلودگی هوا و شرایط پایدار جوی در کنار رعایت پروتکل های بهداشتی اعلام شده، به کار گرفته شود.

 

مدیر گروه سلامت محیط و کار معاونت بهداشت دانشکده علوم پزشکی آبادان به کاهش تردد خودروهای شخصی، کاهش استفاده از خودروهای تک سرنشین و استفاده از وسایل نقلیه عمومی اشاره کرد و افزود: عدم توقف بی‌مورد یا طولانی‌مدت در ارتفاعات به دلیل محبوس شدن هوا در شرایط پایداری جوی، به کارگیری تمهیدات لازم توسط اداره راهنمایی و رانندگی در جلوگیری از ازدحام و ایجاد ترافیک در خیابان‌های پرتردد و عدم خروج غیرضروری از منزل و محل کار به ویژه گروه های حساس از جمله افراد کهن سال، کودکان، زنان باردار، بیماران قلبی و ریوی و مبتلایان به آسم و آلرژی و افرادی که از لنز چشمی استفاده می‌کنند از جمله این توصیه‌ها هستند.

 

وی تصریح کرد: تاکید می‌شود در این ایام درها، پنجره‌ها و منافذ ساختمان محل زندگی (خانه و محل کار) کاملا بسته نگه داشته شود و از باز و بسته شدن بیش از حد در ورود و خروج خودداری و برای تهویه هوا از شیوه های دیگر و جایگزین استفاده شود.

 

ربیحاوی بر ضرورت عدم انجام فعالیت‌های شدید بدنی در تمام اوقات بروز پدیده مانند ورزش‌های سبک و سنگین تاکید کرد و ادامه داد: کارکنانی که به واسطه شغلی بیشتر در معرض گرد و غبار قرار دارند، حتما از وسایل حفاظت فردی استفاده کنند، عدم مصرف سیگار و قلیان در شرایط بروز پدیده باعث کاهش اثرات نامطلوب آلاینده‌ها می‌شود ضمن اینکه برای یک تغذیه مناسب در شرایط بروز پدیده مصرف شیر و ماست کم‌چرب و میوه و سبزیجات تازه برای دفع سموم از بدن توصیه می‌شود.

 

وی اضافه کرد: استحمام و شستشوی کامل بدن و لباس‌ها پس از هر بار خروج از منزل به دلیل جذب ذرات ریز ناشی از آلودگی هوا روی بدن لازم و ضروری است، به علت بخارات حاصل از مواد پاک‌کننده شیمیایی و گندزدا حتی‌الامکان از مصرف این مواد در شرایط بروز پدیده خودداری شود.

 

مدیر گروه سلامت محیط و کار معاونت بهداشت دانشکده علوم پزشکی آبادان عنوان کرد: چنانچه از وسایل گرمایشی استفاده می‌شود، باید نسبت به سالم بودن و هدایت مناسب دودکش آن اطمینان حاصل کرد.

 

وی با بیان اینکه کارکنان شهرداری در فضای سبز و خدمات شهری حتما از کلاه و دستکش و ماسک استاندارد استفاده کنند گفت: لازم است که این وسایل حفاظت فردی در اختیار آنان قرار گیرد؛ عملیات جمع‌آوری، حمل و نقل و دفن مواد پسماند شهری به صورت اصولی انجام پذیرد و از تلنبار و پخش زباله در سطح معابر عمومی و از آتش زدن زباله در محل دفن جلوگیری شود.

 

ربیحاوی به جلب همکاری و مشارکت عمومی در عدم انجام فعالیت‌هایی نظیر ایزوگام در روزهای وجود وارونگی دما اشاره کرد و یاد آور شد: شهروندان در صورت مواجهه با تنگی نفس و هرگونه ناراحتی قلبی عروقی، سریعاً به نزدیک‌ترین مرکز بهداشتی درمانی یا بیمارستان مراجعه کنند.

 

کد خبر 1003233

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha