ضرورت دانش‌افزایی در زمینه جرائم فضای مجازی در سیستان و بلوچستان

مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی سیستان و بلوچستان گفت: اطلاعات و آگاهی مردم و حتی برخی از نیروهای این مجموعه در زمینه جرائم فضای مجازی کم است و نیاز است در راستای دانش‌افزایی متقابل، جلسات توجیهی و آموزشی بیشتری را برگزار کنیم.

به گزارش خبرگزاری شبستان از زاهدان، علیرضا جلالزایی در دیدار با رئیس پلیس فتای استان اظهار کرد: با توجه به اهمیت نقش فضای مجازی در حوزه‌های مختلف میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان، هماهنگی با پلیس فتا بسیار ضروری است.

وی گفت: سعی می‌کنیم با هم‌افزایی و تبادل اطلاعات با پلیس فتا در پیش‌برد اهداف این مجموعه و جلوگیری از سواستفاده‌های احتمالی گام های موثری را برداریم.

مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی سیستان و بلوچستان افزود: اطلاعات و آگاهی مردم و حتی برخی از نیروهای این مجموعه در زمینه جرائم فضای مجازی کم است و نیاز است در راستای دانش‌افزایی متقابل، جلسات توجیهی و آموزشی بیشتری را برگزار کنیم.

 

*هیچ دستگاه و نهادی اجازه ورود به بحث اقامت مسافران را ندارد

معاون گردشگری میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان نیز در این دیدار اظهار کرد: گردشگری به عنوان بزرگ‌ترین پدیده جامعه بشری در کنار هوش مصنوعی و فناوری اطلاعات، از صنایع پیشتاز در آینده بشری خواهد بود، از طرفی این صنعت ترسوترین فعالیت اقتصادی است که با کوچک‌ترین آسیب رو به افول می‌رود.

مجتبی میرحسینی، گفت: امنیت نقش بسیار ویژه‌ای در گردشگری دارد و هرچقدر روی این حوزه تمرکز کنیم می‌توانیم این حوزه را امنیت‌ساز کنیم.

معاون گردشگری اداره‌کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان افزود: در بحث پلیس فتا و حوزه امنیت یک امنیتی وجود دارد که در بستر فیزیکی اتفاق می‌افتد و یک احساس امنیت هست که فضای مجازی نیز برای ایجاد احساس امنیت برای مسافران و گردشگرانی که می‌خواهند به این استان سفر کنند نقش زیادی دارد.

وی گفت: لازم است به آگاه‌سازی مردم نسبت به مصادیق مجرمانه در فضای مجازی پرداخته شود.

میرحسینی با اشاره به اینکه تبلیغ تورهای غیرمجاز در فضای مجازی موجب بی‌اعتمادی مسافران و مردم می‌شود و به اعتماد عمومی آسیب می‌زند، بیان کرد: تبلیغات افراد بدون مجوز به عنوان راهنمایان گردشگری و فعالیت سایت‌های غیرمجاز در زمینه رزرواسیون آنلاین، از جمله مواردی است که لازم است با همکاری پلیس فتا در حوزه گردشگری مورد پیگیری قرار گیرد.

وی گفت: پیشنهاد می‌شود با معاونت پیشگیری از وقوع جرم قوه قضاییه و پلیس فتا تفاهم‌نامه سه جانبه امضا شود تا از جرایم و آسیب‌هایی که این حوزه را تهدید می‌کند، جلوگیری شود.

معاون گردشگری اداره‌کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان یادآور شد: تنها مرجع رسمی اقامت، سازمان میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی است و هیچ دستگاه و نهادی اجازه ورود به بحث اقامت مسافران را ندارد.

وی گفت: هوشمندسازی سفر از مبدا تا مقصد در بستر فضای مجازی صورت می‌گیرد که زمینه همکاری زیادی با پلیس فتا در این بخش‌ها وجود دارد.

میرحسینی بیان کرد: باید با افرادی که به بی‌اعتمادی عمومی کمک می‌کنند برخورد شود تا شاهد حرکت‌های قانون‌مندانه در بستر مجوزها و چهارچوب قانونی دستگاه‌های مختلف از جمله میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی باشیم.

 

*اجرای برنامه های آموزش عمومی با محوریت میراث فرهنگی

رئیس پلیس فتای استان نیز در این دیدار اظهار کرد: در حال حاضر ماموریت‌های سنگینی بر عهده پلیس فتا است و تمام جرائم را به عنوان متولی امنیت در بستر فضای مجازی پوشش می‌دهد که این اقدامات از ابتدای شیوع کرونا تشدید شده است.

حسن کیخا گفت: جرائم اخلاقی، امنیتی، سیاسی و بسیاری از جرایم دیگر در بستر فضای مجازی صورت می‌گیرد که به همین منظور، پایگاه پلیس فتا در بعضی از شهرستان‌ها ایجاد شده است.

کیخا بیان کرد: بحث آموزش بسیار مهم و ضروری است که می‌توانیم در راستای آگاه‌سازی عمومی و آموزش‌های همگانی با محوریت میراث‌فرهنگی برنامه‌هایی را اجرا کنیم.

وی گفت: در موضوعات میراث‌فرهنگی و خرید و فروش عتیقه‌جات در سایت‌های مختلف، رصد ویژه در بحث گردشگری و فعالیت غیرمجاز تورلیدرها و اقامتگاه‌ها در سایت‌های مختلف و فضای مجازی و اطلاع رسانی و تبادل اطلاعات با اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان نیز از جمله موضوعات همکاری با این مجموعه است که باید یک تعامل دوسویه شکل بگیرد و با اطلاع‌رسانی و اعلام به موقع، پیگیری‌ها انجام شود.

 

کد خبر 1003236

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha