زندگی‌ها در اثر تاثیر رسانه‌ها بیش از پیش تابع تمایل مصرف‌گرایی شده است

جاسمی، گفت: مصرف‌گرایی و مدپرستی که توسط تجارت آزاد و جهانی‌شدن غربی افزایش یافته، تمایل به ایمان معنوی و رشد فرهنگی بر مبنای آموزه‌های اسلام را عمیقاً تضعیف کرده که این امر، بسیاری از مؤلفه‌های سبک زندگی اسلامی را به چالش کشیده و آن را تهدید می کند

سید قاسم جاسمی نماینده مردم کرمانشاه در مجلس دهم با اشاره به نقش رسانه در ترویج سبک زندگی اسلامی در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری شبستان در کرمانشاه گفت: واژه سبک زندگی در چند سال اخیر مورد توجه ویژه مقام معظم رهبری قرار گرفته و به آن تاکید فراوان داشته است.


وی خاطر نشان کرد: در ادبیات جامعه‌شناسی، از مفهوم سبک زندگی دو برداشت و مفهوم‌سازی وجود دارد؛ یکی مربوط به دهه ۱۹۲۰ که سبک زندگی معرف ثروت و موقعیت اجتماعی افراد و غالباً به عنوان شاخص تعیین طبقه اجتماعی به کار رفته است و دوم به عنوان شکل اجتماعی نوینی که تنها در متن تغییرات مدرنیته و رشد فرهنگ مصرف‌گرایی معنا می‌یابد.
 

نماینده مردم کرمانشاه در مجلس دهم با بیان اینکه سبک زندگی، روش‌های متفاوت زندگی را نشان می‌دهد،  افزودمی توان مقایسه «شیوه‌های زندگی» کشف شده در میان گروه‌های متفاوت را در جامعه نشان داد. سبک زندگی عبارت است از: نحوه ساماندهی زندگی برای تحقق نیازها و خواسته‌ها.

 

جاسمی تصریح کرد: از پیامدهای منفی رسانه‌ها ، تحت فشار قرار گرفتن دین و اعتقادات مذهبی، به‌ویژه در رفتار و سبک زندگی بر اساس آموزه‌های اسلامی است. در رسانه‌ها، سبک زندگی اسلامی تحت فشار سکولاریزم و نسبیت‌گرایی واقع می‌شود، که این پیامدها، اصول و ارزش‌های مطلق دینی را در شکل‌دهی سبک زندگی مطلوب تهدید می‌کنند.

 

وی  تاکید کرد: هجوم ضد ارزش‌های فرهنگ غرب از طریق رسانه‌ها به کشورهای جنوب با هدف مسخ فرهنگ‌های محلی و درواقع بی‌هویتی فرهنگی آن کشورها است و ارزش‌های سنتی و دینی جوامع اسلامی به عنوان زیرساخت سبک زندگی اسلامی نیز روزبه‌روز دستخوش فرایند جهانی‌شدن قرار می‌گیرد. در چنین وضعیتی، فرد در مقابل واقعیت‌های دینی و فرهنگی خود دچار سرگردانی می‌شود و قادر به شکل‌دهی سبک زندگی خود بر اساس آموزه‌های اسلامی نیست.

 

نماینده مردم کرمانشاه در مجلس دهم  اظهار کرد: استفاده افراد از انواع ابزارهای الکترونیکی، نظیر اینترنت، ماهواره و رایانه، باعث گسترش «الگوهای رفتاری» مشابهی در سطح جهانی شده است که عموماً از آن با عنوان «هویت مجازی» یاد می‌شود. فرهنگ فعلی حاکم بر انواع ابزارهای ارتباطی به‌ویژه اینترنت و ماهواره، «هویت‌زا» است، نه «هویت‌ساز»؛ چرا که «ارزش‌های زندگی» که دین مطرح می‌کند، بر آن حاکم نیست و «هویت انسانی» قربانی «هویت ماشینی» می‌شود ودر چنین حالتی، فرد دچار غفلت یا حاکمیت ناخودآگاه می‌شود و سبک زندگی غیراسلامی را برمی‌گزیند.

 

وی بابیان اینکه در اثر تاثیر رسانه‌ها زندگی بیش از پیش تابع تمایل مصرف‌گرایی شده است ،گفت:  مصرف‌گرایی و مدپرستی که توسط تجارت آزاد و جهانی‌شدن غربی افزایش یافته، تمایل به ایمان معنوی و رشد فرهنگی بر مبنای آموزه‌های اسلام را عمیقاً تضعیف کرده است که این امر، بسیاری از مؤلفه‌های سبک زندگی اسلامی را به چالش کشیده و آن را تهدید می‌کند.

 

جاسمی در پایان  گفت: متزلزل شدن ارزش‌ها در اثر نبودن فضایی مناسب برای ظهور عقاید، زمینه برخورد بین فرهنگ‌ها و تمدن‌ها پدیدار می شود که بیشترین تاثیر را بر ارزش‌های دینی و اخلاقی دارد. به طوری که در این عرصه، کشورهای جهان سوم به دلیل عدم تجهیز به امکانات مناسب، دچار تهاجم فرهنگی شده و داشته‌های خود را مانند سبک زندگی اسلامی، از دست خواهند داد.

کد خبر 1003668

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha