۵۶۰ هزار رأس دام سبک و سنگین در خراسان جنوبی پلاک‌کوبی شد

اشرفی‌گل گفت: با اجرای طرح پلاک گذاری دام ها تاکنون ۵۶۴ هزار و ۱۲۵ رأس دام سبک و سنگین در خراسان جنوبی هویت دار شدند.

«محمود اشرفی‌گل» در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری شبستان با بیان اینکه اجرای طرح هویت‌گذاری و پلاک‌کوبی دام سبک و سنگین از اسفند ۹۸ اجباری شده است، گفت: تاکنون حدود بیش از ۷۰ درصد جمعیت شتر و بیش از ۴۱ درصد جمعیت گاو دامداران استان پلاک‌کوبی و هویت‌گذاری شده است.

 

معاون بهبود تولیدات دامی سازمان جهاد کشاورزی خراسان جنوبی افزود: تاکنون از حدود ۹۹ هزار و ۵۵۶ رأس دام سنگین استان تعداد ۴۹ هزار و ۶۷۳ رأس پلاک کوبی شده و از یک میلیون و ۵۸۹ هزار و ۷۴۹ رأس دام سبک استان نیز ۵۱۴ هزار ۴۵۲ رأس پلاک‌کوبی شده است.

 

وی با بیان اینکه در حال حاضر اتحادیه دامداران استان مجری طرح هویت گذاری دام در استان است، ادامه داد: استان خراسان جنوبی از استان های پیشرو در امر هویت گذاری بوده و در این زمینه جزء  پنج استان اول است.

 

اشرفی گل با اشاره به اینکه در حال حاضر روند پیشرفت طرح پلاک کوبی دام به خوبی در حال انجام است، افزود: البته مهلت قانونی طرح پایان سال قبل بوده است اما علت تاخیر در انجام آن پرداخت هزینه های طرح توسط دامدار است که رغبتی به اجرای آن ندارد.

 

معاون بهبود تولیدات دامی سازمان جهاد کشاورزی خراسان جنوبی با بیان اینکه هرگونه خرید و فروش، حمل و نگهداری دام سبک و سنگین بدون پلاک و هویت‌گذاری، ممنوع و کالای قاچاق محسوب ‌می شود، تصریح کرد: از نظر قانونی زمان اجرای طرح پلاک‌کوبی دام به پایان رسیده است و باقیمانده دام‌ها در وقت اضافه در حال پلاک‌کوبی هستند.

 

وی بیان کرد: همچنین طرح برای هویت گذاری دام‌های تازه متولد شده ادامه خواهد داشت.

 

اشرفی گل  در ادامه گفت: سالیانه ۱۳ هزار و ۶۰۰ تن گوشت قرمز در دامپروری های سنتی و صنعتی استان تولید و روانه بازارهای مصرف می شود.

 

معاون بهبود تولیدات دامی سازمان جهاد کشاورزی خراسان جنوبی افزود: حدود چهار هزار تن از تولید سالیانه گوشت قرمز در خراسان جنوبی به دیگر استان‌های کشور صادر می شود.

 

وی در خصوص قاچاق دام زنده از استان، تصریح کرد: همه مسئولان معتقدند که قاچاق دام از استان انجام می شود اما با توجه به شرایط موجود، میزان قاچاق دام زنده در ایام مختلف سال و در سال‌های مختلف متفاوت می باشد و افزایش ارزش دلار یکی از مهمترین دلایل آن است.

 


وی با اشاره به افزایش قیمت دام زنده در استان گفت: علت افزایش قیمت دام زنده را می توان در افزایش قیمت علوفه های خشبی و افزایش هزینه های سربار دامدار دانست.

کد خبر 1003747

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha