اختتامیه بیست و ششمین جشنواره ملی شعر رضوی به صورت مجازی برگزار می شود

مدیر کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان کرمان گفت: اختتامیه بیست و ششمین جشنواره ملی شعر رضوی به صورت مجازی در تالار وحدت دانشگاه شهید باهنر کرمان برگزار می شود.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری شبستان از کرمان، محمدرضا علیزاده سه شنبه (25 آذر) در نشست خبری با موضوع برگزاری اختتامیه جشنواره ملی شعر رضوی ضمن تبریک هفته پژوهش، با اشاره به جشنواره ملی شعر رضوی کشور که میزبان آن استان کرمان است، گفت: جشنواره ملی شعر رضوی، جشنواره ای با پیشینه و سابقه ربع قرن فعالیت است.

 

 

مدیر کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان کرمان ادامه داد: به نوعی سایر جشنواره های بین المللی امام رضا(ع) که امروز خود تبدیل به یک رویداد ملی و بین المللی با ابعاد و وسعت فراگیر شده و همچون شجره طیبه ای به جامعه فرهنگی و هنری کشور سایه افکنده، از ایده برگزاری جشنواره شعر رضوی بود که در سال 73 در استان کرمان آغاز و نهایتاً خود این جشنواره باعث به وجود آمدن سایر جشنواره های ملی و بین المللی رضوی شد.

 

 

وی اظهار کرد: این جشنواره در کرمان برآمده از عشق، انگیزه و ارادت عده زیادی از هنرمندان، ادیبان، شاعران و دوستداران اهل بیت(ع) به منظور ترویج و اشاعه فرهنگ زندگی امام رضا(ع) بنیانگذاری شد و الان قریب به 25 سال از جشنواره می گذرد و ما امسال بیست و ششمین دوره از جشنواره ملی شعر رضوی را برگزار خواهیم کرد.

 

علیزاده افزود: طی 25 سال گذشته حدود 21 هزار اثر شعری در مقاطع مختلف معرفی و به دبیرخانه ارسال شده و شاعران بزرگی در این ایام مهمان این جشنواره بودند.

 

وی خاطر نشان کرد: به نوعی طی این سال های طولانی، جشنواره ملی شعر رضوی استان کرمان جایگاه خود را بین ادبا و شعرا باز کرده و به عنوان یک رویداد بزرگ و مستمر در حوزه شعر و ادب شناخته شده که جای تقدیر و تشکر  از همه کسانی که از ابتدا تا به امروز این رویداد را دنبال و پیگیری کردند و اجازه ندادند تحت هیچ شرایطی چراغ این جشنواره خاموش شود.

 

مدیر کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان کرمان بیان کرد: قطعاً این جشنواره همیشه مورد عنایت خاصه ثامن الحجج امام رضا(ع) بوده است و شاید در طی این 25 سال وضعیتی نامناسب تر از وضعیت امروز نداشتیم که ویروس منحوس کرونا،  جامعه و دنیا را درگیر کرده اما با همه این احوالات جشنواره ای متفاوت تر از جشنواره های گذشته برگزار شد.

 

وی در ادامه افزود: بیست و ششمین جشنواره ملی شعر رضوی با هدف اشاعه و ترویج فرهنگ نورانی رضوی، گسترش فعالیت های فرهنگی و ادبی مرتبط با سیره اهل بیت(ع) و به ویژه امام رضا(ع) و قدردانی از پدیدآوران آثار ادبی در حوزه فرهنگ رضوی و همچنین حمایت از ترویج شعر و ادبیات آیینی کشور برگزار می شود.

 

علیزاده ادامه داد: فراخوان این جشنواره در سال جاری اعلام شده و در طول دوره فراخوان، آثار به دبیرخانه ارسال شد و نهایتاً شاهد برگزاری اختتامیه جشنواره در دی ماه خواهیم بود.

 

وی افزود: شاید یکی از ویژگی هایی که جشنواره امسال دارد، این است که هرساله این جشنواره را در ایام دهه کرامت برگزار می کردیم اما امسال به دلیل شرایط کرونا به تعویق افتاد و یکی دیگر از ویژگی های جشنواره امسال، اختتامیه این جشنواره به صورت مجازی است که در تالار وحدت دانشگاه شهید باهنر کرمان برگزار می شود.

 

مدیر کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان کرمان اظهار کرد: در سال های گذشته و با برنامه ریزی بنیاد بین المللی امام رضا(ع) جشنواره های متعددی در حوزه شعر (سپید، کلاسیک، ترانه و ...) داشتیم و هر کدام را به میزبانی یکی از استان ها برگزار می کردند اما سال گذشته بنیاد بین المللی امام رضا(ع) به این جمع بندی رسید که جشنواره ها در حوزه ترانه و کلاسیک و .. تجمیع و در کرمان متمرکز شود.

 

وی در ادامه بیان کرد: بنابراین امسال شاهد برگزاری جشنواره در هر 3 بخش در کرمان هستیم و در استان های دیگر این جشنواره برگزار نشد و خود این موضوع باعث کیفیت بخشی به این جشنواره و جایگاه ویژه این جشنواره در بین جشنواره ها خواهد شد.

 

علیزاده افزود: بنیاد بین المللی امام رضا(ع) به نوعی امسال به رسمیت شناخت که دبیرخانه دائمی جشنواره در کرمان باید به صورت مستمر باشد و این تغییر نمی کند.

 

وی با بیان اینکه یکی از ویژگی های جشنواره امسال بخش ویژه دانشجویی است که اضافه و به طور خاص دیده شده است، ادامه داد: حضور شعراء و آثار برجسته در جشنواره امسال، از ویژگی های مهم این جشنواره است و با توجه به اظهارنظر داوران و دبیر جشنواره، امسال از حیث آثار رسیده از غنای بسیار بالایی برخوردار است.

 

مدیر کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان کرمان در ادامه بیان کرد: آسیب شناسی که نسبت به گذشته داشتیم و نهایتاً تلاش کردیم که جشنواره امسال پربار باشد و بتواند در فضای کرونا یک انرژی به مردم، ادبا و شعرا و جامعه فرهنگی منتقل کند.

 

وی در بخش دیگری از سخنان خود گفت: اصحاب رسانه نقش مهم و مؤثری در فعالیت های فرهنگی و هنری دارند و با توجه به اینکه در شرایط کرونا هستیم اما با توجه به رسالت خطیری که بر عهده دارند در تمام صحنه ها و رویدادها و آموزش و اطلاع رسانی به مردم حضور دارند که جای تقدیر، تشکر و قدردانی دارد.

 

علیزاده بیان کرد: جامعه فرهنگی و هنری در دوره کرونا تحت فشار بود و با مشکلات عدیده ای کار را دنبال کرده و می کند و در همه عرصه ها با سختی هایی مواجه بودند اما این باعث نشد که به رسالت هنری خود عمل نکنند و در سال جاری هم علیرغم همه شرایط جشنواره های بزرگی در فضای مجازی برگزار کردیم.

 

وی در پایان با بیان اینکه برگزاری نمایشگاه بزرگ کتاب استان نیز دنبال می شود تا به صورت مجازی برگزار شود، اظهار کرد: امیدوارم در این ایام که شاید بیش از سایر ایام، مردم نیاز به انرژی مضاعف، امید و نشاط دارند بتوانیم با برگزاری یکسری رویدادها و برنامه های فرهنگی و هنری شاهد انرژی و امیدبخشی به جامعه باشیم.

کد خبر 1003862

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha