۷ سال زمان برای پایان یک پروژه؛  اتمام پروژه هدایت آب های سطحی همچنان در هاله ای از ابهام

​در فقدان مدیریت یکپارچه شهری و نبود همراهی دستگاه های اجرایی، اتمام‌ پروژه جمع آوری و هدایت آب های سطحی به تنهایی بر دوش شهرداری رشت افتاده است.

خبرگزاری شبستان- رشت، مائده اسفندمز؛ اگرچه رشت عنوان " اولین ها" را در رویدادهای فرهنگی، هنری و اجتماعی طی سالیان سال در سطح کشور یدک می‌کشد اما در برخی امور دیگر مانند تاخیر و تعویق در پروژه‌های عمرانی هم از اولین‌های کشور است. 


نمونه واضح این پروژه ها، پروژه جمع آوری و هدایت آب های سطحی است که از سال ۹۳، نخستین گام های اجرایی آن برداشته شد. برای این پروژه که برای رفع مشکل آبگرفتگی خیابان ها و محله های رشت آغاز شد در سال ۹۳، ۳۵ نقطه چالش برانگیز که در طول سال با بارش های متناوب در رشت دچار آبگرفتگی می شدند، مشخص شد. 


اجرای فاز نخست پروژه در ۱۰ نقطه، در ابتدا بر دوش مدیریت شهری رشت افتاد. شهرداری که درگیر شدن شهروندان و خانه ها و کسب و کارهایشان را در میانه انبوه آب باران و گل و لای می دید، عزم خود را جزم کرد که برای هدایت آب های سطحی، این پروژه را اجرایی کند. اگرچه شهرداری در شهرهای ایران نهادی خدمات رسان است و شهروندان همه کمبودها و نقص ها در گوشه و کنار شهرها را از چشم شهرداری ها می بینند اما مطمئنا اجرای پروژه ای به وسعت پروژه ی جمع آوری و هدایت آب های سطحی از ابتدا هم مشخص بود که به تنهایی از عهده مدیریت شهری رشت برنمی آید.


در سال ۹۳، نخستین گام برای کمک به شهرداری رشت که خود با مسائل پیچیده و متعددی از آن سال تاکنون دست به گریبان است، این بود که استاندار وقت اعلام کرد برای اجرای پروژه جمع آوری و هدایت آب های سطحی بخش هزینه های تامین لوله های این پروژه را بر عهده می گیرد. در آن سال تاکید شد شهرداری با همراهی همه دستگاه های اجرایی، پروژه را پیش برده تا شهروندان در هیچ نقطه از شهر با آبگرفتگی در فصول پربارش سال مواجه نشوند. از آن سال تاکنون( طی هفت سال)، این پروژه در بیش از ۲۸ نقطه از ۳۵ نقطه شهر اجرایی شده اما هنوز شهروندان در محلاتی مانند استادسرا و بازار رشت با کنده کاری های عمیق کف خیابان برای این پروژه رو به رو هستند و بارش های متوالی در فصول مختلف باعث شده که زحمات بسیاری بر شهروندان در این محلات وارد شود. زحماتی که پس از شروع پروژه و طی مدت هفت سال همچنان بر دوش شهروندانی است که با صبوری شاهد و نظاره گر اجرای آن هستند. 

*شهرداری محل رفع تکلیف دستگاه اجرایی نیست

به تازگی شهردار رشت نسبت به عدم همراهی دستگاه های مربوطه نسبت به اجرای این پروژه در شهر انتقاد کرده است. «محمد احمدی» که طی یکی دو ماه گذشته، کلید شهرداری رشت را در دست گرفته، تعیین تکلیف پروژه هدایت و جمع آوری آب های سطحی را یکی از دغدغه های شهرداری دانسته و گفته است: شهرداری نباید به محلی برای رفع تکلیف دستگاه های اجرایی تبدیل شود. 


وی افزوده است: اگرچه مدیریت یکپارچه شهری می تواند کمک قابل توجهی به پیشبرد پروژه های عمرانی کند اما هم اکنون روند طولانی بروکراسی های اداری باعث کندی پروژه های شهر شده و در نبود مدیریت یکپارچه شهری، تعامل بین شهرداری و دستگاه های اجرایی می تواند موجب بهبودی وضعیت کنونی شود. 


هرچند شهردار رشت که خود زمانی فرماندار بوده و مسئولیت اجرایی در دولت داشته در انتقادات خود، از دستگاهی نام نبرده اما به نظر می رسد گلایه های وی از دستگاه های دخیل در این پروژه، شرکت آب و فاضلاب شهری و همچنین استانداری گیلان باشد.

شرکت آب و فاضلاب شهری سابقه درخشانی از گذشته در اذهان شهروندان رشتی ندارد. هنگامی که پروژه ساماندهی شبکه فاضلاب شهری با کمک بانک جهانی در رشت شروع شد و با شبهات متعددی، هیچگاه مشخص نشد که سرانجام آن به کجا رسید؟!، شهروندان از خدمات رسانی این شرکت جز خاطره کند و کاری های عمیق خیابان ها و محلات، چیزی به خاطر ندارند. هرچند طی سه سال و نیم گذشته، همراهی و همکاری شرکت آب و فاضلاب شهری با مدیریت شهری رشت معطوف به اجرای تبصره ۳ و اجرای تصفیه خانه های محلی در رشت شده است. 


اما همکاری استانداری در تامین هزینه لوله های پروژه ی هدایت و جمع آوری آب های سطحی هم در هاله ای از ابهام قرار دارد به طوری که برخی از اعضای شورای شهر رشت، به اکراه از عدم مساعدت استانداری در این بخش ابراز نارضایتی کرده اند.

 

*شهروندان شهر باران خاطره ای خوش از بارش ها ندارند

با این‌همه، آبگرفتگی های معابر و محلات در بارندگی شدید نیمه آذر ماه امسال به حدی رسید که شهرداری مجبور شد از نیروهای خدماتی حوزه رفت و روب و آتشنشانان در حل مشکل آبگرفتگی کمک بگیرد. این همراهی نیروها، اگرچه از سوی اعضای شورای شهر مورد تقدیر قرار گرفت اما رییس کمیسیون بهداشت و محیط زیست شورا را به اعتراض وا داشت.

«بهراد ذاکری»در این باره گفت: اگر در زمان‌ حضور آتشنشانان در محل آبگرفتگی‌ها، حوادث غیرمنتظره آتش سوزی در گوشه و کنار شهر اتفاق می افتاد هیچوقت ماموران آتشنشانی نمی توانستند خود را به موقع به محل حادثه برسانند.

 

وی افزود: به‌کارگیری نیروهای آتشنشانی و سایر نیروها در محلی غیر از محل مورد تخصص‌شان، اقدامی اشتباه از سوی شهرداری است.


حال با گذشت نزدیک به هفت سال از آغاز پروژه  هدایت و جمع آوری آب های سطحی توسط شهرداری رشت، هزینه ی اجرای آن تحت تاثیر تورم و فشارهای اقتصادی موجود، دستخوش افزایش هزینه هم شده و به نظر می رسد اجرای آن با کندی همراه است و در فقدان مدیریت یکپارچه ی شهری، هیچ دستگاه اجرایی مسئولیت خود در اتمام این پروژه را به عهده نمی گیرد.

 

مشکل آبگرفتگی همچنان در رشت برقرار است و تن زخمی خیابان ها و محلات آن با چاله ها و حفره های عمیق عجین شده و همچنان خاطره ای شیرین و شاد از بارش باران در شهر باران را بر دل شهروندان این شهر گذاشته است.

کد خبر 1003915

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha