یکی شدن و ادغام واقعی حوزه و دانشگاه نیازمند معجزه است

حجت الاسلام والمسلمین بهروزی لک در تبیین سناریوهای همکاری حوزه و دانشگاه در راستای بازسازی علوم انسانی گفت: سه سناریوی معجزه ادغام، تعمیق همکاری ها و تداوم همکاری ضعیف را می‌توان مطرح کرد که مورد نخست ممکن نیست.

به گزارش خبرگزاری شبستان از قم، حجت الاسلام والمسلمین «غلامرضا بهروزی لک» در نشست علمی مجازی «کارآمدی و آینده همکاری های علمی حوزه و دانشگاه» از سلسله نشست های همایش مجازی «علوم انسانی- اسلامی، پژوهش و فناوری» که پیش از ظهر امروز(سه شنبه 25 آذر) از سوی پژوهشگاه حوزه و دانشگاه برگزار شد به تشریح و تبیین سناریوهای همکاری حوزه و دانشگاه در راستای بازسازی علوم انسانی پرداخت.

 

استاد تمام دانشگاه باقرالعلوم(ع) با اشاره به این که آینده همکاری حوزه و دانشگاه از دو زاویه قابل طرح است، گفت: نخست اکتشافی یعنی این که آینده چگونه خواهد شد؟ و دوم تجویزی یعنی آن که چگونه باید باشد؟ البته آینده پژوهی بر خلاف پیش گویی ها یا رویکردهای شهودی، دانشی مبتنی بر شواهد و قرائن موجود سعی می‌کند به مطالعه آینده بپردازد.

 

وی بیان داشت: مسأله سناریوها یا روش شناسی سناریو و برنامه ریزی سناریو یکی از رویکردهای آینده پژوهی است که می‌تواند در امر حوزه و دانشگاه مورد توجه قرار بگیرد، سناریو یعنی حالت هایی که درآینده پیش رو یا آینده بدیل قابل طرح است هرچند نظرات دیگری از سوی پژوهشگران غربی نیز مطرح شده است، بنابراین پیش بینی احتمالات آینده است نه امور جبری.

 

حجت الاسلام والمسلمین بهروزی لک در بخش دیگری از سخنان خود تصریح کرد: به عنوان مثال در روش «دیتور» همه احتمالات ریز لحاظ نمی‌شود بلکه صرفا بر اساس الگوی بسته ای آینده بهتر، عادی، بد و ضعیف در قالب سناریو مطرح می‌شود و ما با یک روش ساده کهن الگوها می توانیم همکاری های حوزه و دانشگاه در چند حالت تصویر کنیم.

 

وی با بیان این که حالت اول معجزه و شگفتی ادغام است ،گفت: یعنی دو گانه نباشند بلکه ساختار و نظام واحدی باشند که این یک حالت رؤیایی است، پیشران های این حالت این است که ما در نظام ولایت فقیه هستیم، ساختار یکسان فکری داریم و سیاست هایی که از جانب ولی فقیه مطرح می‌شود و نهضت علمی و جنبش نرم افزاری حالتی ایجاد کند که ما عملا یک نهاد علمی داشته باشیم.

 

پژوهشگر مهدویت و آینده پژوهی در ادامه سخنان خود خاطرنشان ساخت: این مسأله با موانعی مواجه است که عدم اراده جدی برای این کار و سیطره علوم غربی بر دانشگاه ها است و این حالت به نظر غیر ممکن است؛ سناریو دوم حالت تعمیق همکاری است یعنی در ساختار موجود نهاد حوزه و دانشگاه عمق بخشی همکاری ایجاد کنیم.

 

وی یادآور شد: سیاست های کلان علمی از سوی رهبر معظم انقلاب و الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت بخشی از پیشران ها هستند و پیدا شدن نهادهای مشترک از جمله پژوهشگاه حوزه و دانشگاه، کارگروه های تخصصی مشترک و حضور اساتید و نخبگان حوزه و دانشگاه در کمسیون های تخصصی مشترک می‌توانند به تعمیق همکاری ها بیانجامد.

 

حجت الاسلام والمسلمین بهروزی لک با تأکید بر این که محدودساز هایی برای تعمیق همکاری وجود دارد، ابراز داشت: یکی از این موانع فقدان چشم انداز همکاری مشترک بین حوزه و دانشگاه است هرچند در نقشه جامع علمی کشور مطرح شده ولی هنوز به برنامه عملی تبدیل نشده است و همچنین قانون مندی مختلف در دو نهاد مانع از تعمیق همکاری ها می‌شود.

 

وی در بخش دیگری از سخنان خود ابراز داشت: سناریوی سوم تداوم همکاری به شکل ضعیف است که غلبه شعار زدگی و شعارگرایی، نبود یک برنامه عملی و دستاوردهای ضعیف همکاری می‌تواند عامل سناریوی سوم باشد که این تداوم همکاری ضعیف را رقم بزند.

 

استاد حوزه و دانشگاه عنوان کرد: سناریو دیگر تباین است و سناریوی بعدی تضاد و تقابل است که این دو احتمال ضعیفی دارند؛ اگر از این پنج سناریو برگردیم به نظر می رسد دو سناریو تداوم همکاری ضعیف و تعمیق، برجسته تر هستند و از این رو باید تأکید کنیم که بهترین حالت همان تعمیق همکاری های علمی است و باید برای آن به دنبال تحقق پیشران ها باشیم.

 

وی با بیان این که برای همکاری حوزه و دانشگاه باید از آینده پژوهی اکتشافی به سمت تجویزی حرکت کنیم، گفت: برای این امر باید الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت و فرامین رهبر معظم انقلاب جدی تر گرفته شود؛ باید مسؤولان و متولیان امر این مسأله را جدی تر بگیرند و آینده را بهتر ساخت و چشم انداز مشخصی را برای همکاری این دو نهاد شکل بدهیم.

کد خبر 1003957

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha