با پژوهش و تفکر می توان به رازهای زیبای عالم هستی دست یافت

حجت الاسلام هاشمی منش گفت: جهان هستی اسرار و رازهای زیادی دارد که بخشی از آن به وسیلۀ انسان، کشف شده است، درحالی که بخش انبوه آن در پس پردۀ ابهام و نا آگاهی باقی مانده است، اینجاست که می شود با پژوهش و تفکر و تدبر به رازهای زیبای عالم هستی رسید.

«حجت الاسلام سید عنایت هاشمی منش» روز سه شنبه (۲۵ آذر) در گفتگو با  خبرگزاریشبستان در بوشهر، ضمن گرامیداشت هفته پژوهش اظهار داشت:  يکي از مولفه هاي ارزشمند براي سنجش ميزان موفقيت نظام هاي آموزشي، تعداد پژوهشگراني است که تربيت مي کند و در خدمت جامعه قرار مي دهد.

 

امام جمعه بندر ریگ بیان کرد: با پژوهش و تحقيق درخت دانش بارور مي شود و همچنین پيشرفت هاي مادي و معنوي و فن آوري هاي علمي جوامع انساني و آموزش پرورش مرهون پژوهش و تحقيق می باشد.

 

استاد اخلاق مدرسه علمیه الزهرا (س) گناوه با اشاره به ایه 101 یونس بیان کرد:  قرآن کریم، جامعۀ اسلامی را به تحقیق و پژوهش، دعوت می کند، امّا این آیات و انذارها به حال کسانی که ایمان نمی آورند، سودمند نخواهد بود. جمله "قل انظروا" دقیقا به امر پژوهش اشاره دارد و فرمان به تحقیق است. مسلما تحقیق بدون رنج، نخواهد بود همچنان که گنج نیز بدون رنج میسّر نمی شود، اگر دانشوران، صدرنشین جامعه هستند به خاطر رنج هایی است که در مسیر تحقیق، برخود هموار ساخته اند.

 

وی اضافه کرد: جهان هستی  اسرار و رازهای زیادی دارد که بخشی از آن به وسیلۀ انسان، کشف شده است، درحالی که بخش انبوه آن در پس پردۀ ابهام و نا آگاهی باقی مانده است، اینجاست که می شود با پژوهش و تفکر و تدبر به رازهای زیبای عالم هستی رسید.

 

حجت الاسلام هاشمی منش ادامه داد: بنابراین از نظر قرآن‌كريم انسان در جميع شئون و ارتباطات خود، موظف است بر اساس تحقيق و پژوهش راه را طی كند. در احاديث نيز به اين مسأله مهم در موارد متعددی اشاره گرديده است، مانند: دانش و تحقيق را فرا گيريد اگرچه در كشور چين باشد؛ زيرا فراگيری علم بر هر فرد مسلمانی واجب است و روایات متعدد دیگری که امر به پژوهش و تحقیق می کند.

 

وی درباره لزوم اهمیت پژوهش درحوزه های علمیه عنوان کرد:  در باب جایگاه و اهمیت پژوهش  حوزه های علمیه باید به این سخن مقام معظم رهبری اشاره کنیم که عنصر تحقیق و پژوهش در همه جا به صورت یک اصل در مجموعه کارها و فعالیت های حوزه باید مورد توجه قرار گیرد.

 

امام جمعه بندر ریگ با بیان اینکه یکی از مهمترین مسائلی که فقدان آن محسوس و جایگاه کاملا متزلزل و ضعیف آن در حوزه های علمیه ما به طور واضحی مشهود است بحث پژوهش و در کنار آن مقوله نوآوری است، تصریح کرد:   اهمیت و جایگاه پژوهش در هر علمی بر کسی پوشیده نیست، حوزه نیز به عنوان طلایه دار هدایت و پرچم دار معرفی دین مبین اسلام به عنوان یکی از اصلی ترین علوم انسانی از این قاعده مستثنی نیست و نخواهد بود.

 

وی به پیشرفت علم و تکنولوژی و بالا رفتن سرعت تحقیقی و پژوهش علوم اشاره کرد و  یاداور شد:  ابزارهای نو و پیشرفته در هر علمی مسیر کنکاو و جستجو را بیش از گذشته برای دانش پژوهان آن هموار ساخته و همین مسئله سبب دسترسی آسان به منابع معرفتی، علوم و یافته های علمی شده است به گونه ای که امروزه به راحتی می توانید حجم عظیمی از اطلاعات را به دست آورید. اینجاست که حوزه های علمیه باید بعنوان طلایه داران دین ومدافعان دین با اهمیت دادن  به پژوهشگران و استقبال از طرح های پژوهشی، پرورش محققین جوان و هموار کردن مسیر برای محققین زبده و زبردست، باکارهای پژوهشی بتواند منظومه کاملی را به وجود بیاورد تا همه نیازهایی را که حوزه متصدی آن است و بدان اهتمام دارد پوشش دهد.

 

استاد اخلاق مدرسه علمیه الزهرا (س) گناوه  یاد اور شد: چنانچه رهبر معظم انقلاب در این زمینه فرمود بدانید که بدون تحقیق، بدون نوآوری، بدون ژرف یابی در هیچ مقوله ای انسان نمی تواند به هدف های والا دست پیدا کند. اگر ژرف یابی و پژوهش نباشد، نتیجه اش یک جا ایستادن، در جا زدن و با دنیای پیرامون خود به تدریج بیگانه بودن است.

 

وی در خصوص ارتباط پژوهش با آموزش ابراز کرد: قطعا بین آموزش و پژوهش رابطه متقابلی وجود دارد بنابراین اگر ما تاکید زیادی بر یکی از این دو داشته باشیم و دیگری را رها کنیم  اهداف مورد نظر در جامعه محقق نخواهد شد، چون آموزش و پژوهش در جریان یک فرایند علمی یکدیگر را تقویت می‌کنند. ولی امروز متاسفانه بین آموزش و پژوهش در جامعه ما ارتباط محکمی وجود ندارد و  میبینیم در دستگاه‌ها و نهادهای علمی بر بعد آموزش بیشتر تاکید می شود و به پژوهش کمتر تاکید داریم، البته باید در پژوهش‌ها هم  انتقاد باشد و هم به نوعی تفسیر تا بتواند پاسخگوی نیازهای ما باشد و از آن حالت تک بعدی بودن فاصله بگیریم.

 

امام جمعه بندر ریگ در خصوص کار پژوهشی در سطح استان اظهار داشت: حوزه از لحاظ کار پژوهشی بحمدالله قدم های خوبی در سطح حوزه های علمیه دربحث پژوهش برداشته شد و کنگره های خوبی برگزارشده و پژوهش های طلاب جوان هم خوب بود مخصوصا با نگاه بسیار ارزشمند نماینده مقام معظم رهبری در استان حضرت ایت الله صفایی بوشهری  و برگزاری گنگره علامه حلی و نگاه ویژه به مسایل دانش بنیان در استان ولی متاسفانه گاها می بینیم در حوزه  کمیت بر کیفیت غلبه پیدا می کند، یعنی دغدغه گسترش حوزه و بیشتر شدن تعداد طلاب باعث شده که تا حدودی کیفیت را قربانی کنیم و نتوانیم متفکرین بزرگ تربیت کنیم و پژوهش های عمیق و ریشه ای داشته باشیم و در واقع تمام مسائل دچار سطحی نگری می شود و نتیجه ای نخواهد داشت.

 

حجت الاسلام هاشمی منش به راهکارهایی در خصوص توسعه پژوهش پرداخت و ادامه داد: مهمترین راهکار نهادینه کردن روحیه و اخلاق پژوهشگری و مواجهه طلاب با آراء و اقوال اندیشمندان جهان است که اینکار سبب تقویت بنیه پژوهشی طلاب می شود، البته پژوهش کتابخانه‌ای در حوزه علوم انسانی یکی از روش‌های مهم، مرسوم و مطلوب تحقیقی در حوزه علمیه است که باید به صورت هدفمند باشد.

 

امام جمعه بندر ریگ اضافه کرد: ایجاد فضای پژوهشی در اردوها و کارگاه‌های علمی، ایجاد فضای رقابتی و الگو گرفتن از اساتید حوزه، دسترسی به کتابخانه عمومی و تخصصی، تشکیل گروه‌های پژوهشی، ایجاد نشست‌های پژوهشی و دعوت از محققان برتر کشور و تشویق پژوهشگران حوزوی در ایجاد انگیزه طلاب برای پژوهش موثر است.

کد خبر 1004002

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha