کاهش ۵۰ درصدی بیماران بستری کرونا در استان

کلانتری از کاهش ۵۰ درصدی بیماران بستری در استان خبر داد و گفت: این مسئله موجب شده استان ما از وضعیت قرمز به وضعیت نارنجی برسد و گروه های شغلی بیشتری فعالیت کنند.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری شبستان در گچساران، امروز سه شنبه (۲۵ آذر) «حسین کلانتری» در جمع خبرنگاران از کاهش ۵۰ درصدی بیماران بستری در استان خبر داد و گفت: این مسئله موجب شده استان ما از وضعیت قرمز به وضعیت نارنجی برسد و گروه های شغلی بیشتری فعالیت کنند.

 

استاندار کهگیلویه و بویراحمد با بیان اینکه میزان نمونه گیری های کووید ۱۹ در استان به نسبت جمعیت از میانگین کشوری بیشتر بوده است، ابراز کرد: این توفیق بزرگ نشان از عملکرد خوب آزمایشگاه سلولی مولکولی استان دارد.

 


وی با اشاره به گزارش معاونان دانشگاه علوم پزشکی در خصوص وضعیت کرونا در استان، گفت: تحلیل داده ها، مسیر را برای ما مشخص کرده که کدام راه را پیش بگیریم، با چه سرعتی حرکت کنیم و به چه امکانات، تجهیزات و نیروی استانی نیاز داریم.

 

کلانتری افزود: در آمارها میزان کشندگی در کشور ۴.۹ و در استان ۱.۷ بوده که نه تنها از میانگین کشوری بلکه به مراتب از میانگین جهانی نیز کمتر هستیم و این نشان دهنده کیفیت خوب کار در حوزه بهداشت و درمان است.

 


استاندار با اشاره به اینکه مقامات کشور به شدت نگران وضعیت استان ما در بحران کرونا بودند، گفت: همه مقامات کشوری به خصوص دکتر نمکی، وزیر بهداشت به شدت نگران کهگیلویه و بویراحمد بودند و چندین بار در ستاد ملی مبارزه با کرونا به تاکید ابراز نگرانی کرده ‌اند.

 


وی اظهار کرد: علیرغم وضعیت قرمز استان های همجوار و بافت اجتماعی، تجهیزات و امکانات استان، ما توانستیم با همکاری مردم و مسئولان پیک بیماری را مدیریت کنیم.

 


کلانتری با تاکید بر اینکه در میزان رعایت دستورالعمل ها ما دومین استان در کشور هستیم و هم اکنون استان فارس رقیب ما است، بیان کرد: باید به میزان گستردگی، تجهیزات و توسعه استان فارس توجه کرد، چرا که این استان با ۶۷ بیمارستان دولتی یکی از قطب های درمانی است و ظرفیت علمی بالایی دارد.

 


وی با اشاره به پشتیبانی خوب در تامین امکانات مورد نیاز در بحران کرونا، اظهار کرد: در این حوزه حمایت های بسیار خوبی از طرف وزیر، معاونین بهداشت، درمان و توسعه و معاون کل وزارت انجام شد که هم از مردم و هم از مجموعه دانشگاهی، پزشکان، پرستاران و دستگاه های اجرایی قدردانی می کنم.

 


کلانتری تصریح کرد: نباید فراموش کنیم که اگر مردم همکاری نمی کردند ما هیچ توفیقی به دست نمی آوردیم و به شدت به این همکاری برای آینده پیش رو و کنترل بیماری نیاز داریم.
 

وی افزود: ما مصمم هستیم که بیمارستان نرگسی گچساران حتما در دهه فجر و بیمارستان بهمئی تا پایان سال افتتاح شود تا خدمات درمانی مطلوب به مردم این شهرستان ها ارائه و از ارجاع بیمار به شهر های همجوار جلوگیری شود.

 


استاندار با بیان اینکه در ابتدای همه گیری ویروس کرونا ما از بعضی از امکانات محروم بودیم، اظهار کرد: به همین دلیل در کمترین زمان برای رفع نیازهای خود اقدام کردیم  به گونه ای که واحدهای تولید ژل، ماسک و الکل را راه اندازی و هم اکنون بسیاری از استان ها الکل خود را از ما خریداری می کنند.

 


کلانتری با اشاره به اینکه هم اکنون تمام نیازمندی ها را تامین و به وضعیت خیلی خوبی رسیده ایم، خاطرنشان کرد: در حال حاضر ظرفیت بیمارستان ها نسبت به ۱۰ ماه گذشته ۲ برابر شده، تخت های آی سی یو از ۲۷ تخت به ۶۰ تخت رسیده، یک پزشک فوق تخصص ریه وارد استان شده و یک فوق تخصص نیز به زودی وارد استان می شود.

 


وی تصریح کرد: طبق گفته دکتر حریرچی، معاون کل وزارت بهداشت، زنجان، فارس و کهگیلویه و بویراحمد جزو شاخص ترین استان ها در بحث کرونا هستند، در حالی که فارس استانی گسترده با ظرفیت های کمی و کیفی بالا و زنجان به عنوان استان پایلوت با امکانات ویژه بود اما کهگیلویه و بویراحمد هم اکنون توانسته است علی رغم همه کم و کاستی های خود توفیقات خوبی را به دست آورد.

 


استاندار با اشاره به اینکه کلید موفقیت در بحران کرونا، همکاری مردم است، گفت: مردم توجه کنند که کاهش آمار به معنای ثبات وضعیت و کنترل بیماری نیست، عادی انگاری، ساده پنداری و بی توجهی به دستورالعمل ها مانند سم بوده و موجب بازگشت وضعیت حاد کرونایی در استان خواهد شد.

 


کلانتری با تاکید بر اینکه ما راضی به بسته شدن حتی یک مغازه نیستیم، افزود: تنها یک هزار بازاری و دستفروش در جمعه بازار به علت کرونا مدت ها از کار کردن محروم بودند و این موضوع برای ما هم آسان نیست و با هماهنگی و همکاری مردم می توانیم این بیماری را شکست دهیم.

 


وی افزود: در صورتی که مردم از حضور در تجمعات و عروسی ها خودداری کنند می توان این بیماری را راحت تر در استان کنترل کرد و در همین راستا طرح شهید سلیمانی (طرح مدیریت و کنترل اپیدمی کرونا به شیوه محله ‌‌محور) تاکنون نقش مهمی در مهار این بیماری در استان داشته است.

 


استاندار خواستار برگزاری آئین گرامیداشت روز پرستار به شکل باشکوهی شد و گفت: انتظار می رود برای جلوگیری از خستگی و فرسودگی کادر درمان به صورت مرتب شیفت بندی آنها تغییر و تجهیزات حفاظتی پرسنل درگیر به صورت مستمر تامین شود.

 


کلانتری در پایان خاطر نشان کرد: فعالیت اصناف باید با رعایت کامل دستورالعمل های بهداشتی از جمله استفاده از ماسک، رعایت فاصله اجتماعی و پرهیز از تجمعات باشد.

کد خبر 1004034

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha