تحقق وحدت حوزه و دانشگاه زمینه تقویت عقبه دانشی و تئوریک نظام اسلامی است

حجت الاسلام مهدوی ارفع با اشاره به اهمیت اصلاح زیرساخت فرهنگ از طریق بازگشت ارزش علم و عالم در جامعه گفت: تحقق وحدت حوزه و دانشگاه زمینه تقویت عقبه دانشی و تئوریک نظام اسلامی است.

خبرگزاری شبستان _ البرز: حجت الاسلام مهدوی ارفع طی نشست مجازی ۲۵ آذر در خصوص نقش و جایگاه وحدت حوزه و دانشگاه در تمدن اسلامی و راهکارهای تحقق آن گفت: جامعه اگر جامعه سازماندهی شدهِ منطقی باشد مانند یک خودرویی است که هر جزئی سر جای خودش ضروری و مهم است.

 

دبیر نهضت جهانی نهج البلاغه خوانی افزود: از برکات حاصل از تحقق وحدت حوزه و دانشگاه، تقویت عقبه ی دانشی و تئوریک نظام اسلامی، اصلاح نگاه مدیریتی و ساختارها در جامعه و تشکیل دولت اسلامی، اصلاح زیر ساخت فرهنگ از طریق بازگشت ارزش علم و عالِم در جامعه است. 

 

وی با اشاره به اهمیت ضرورت وحدت اظهار کرد: امیرالمومنین(ع) در نهج‌البلاغه شریف خطاب به موسی اشعری که بخشی از آسیب های جامعه و حکومت دینی نشات گرفته از انحرافات این شخص بود، در نامه‌ای نوشته اند که‌به خدا سوگند در تمام امت رسول الله احدی از من ‌نسبت‌ به ‌وحدت حریص تر نیست و در جای دیگر خطبه ها به مردم‌ می فرمایند که ای مردم خداوند نه قبل از شما و نه پس از شما به هیچ ملتی هیچ موهبتی عنایت نکرده و نخواهد کرد مگر به شرط وحدت‌.

 

وی ادامه داد: همان ‌امیرالمومنینی که در حکمت ۴۵ نهج البلاغه‌شریف مایز میان ‌ایمان و انفاق را محبت خودشان بیان‌ کرده اند و فرموده اند اگر با همین ذوالفقارم ‌بینی‌ مومن‌ را قطع‌ کنم که از من بدش بیاید، بدش نخواهد آمد و اگر تمام‌ ثروت دنیا را پای منافق بریزم که مرا دوست بدارد نمی تواند و اینکه مومن‌ در بدترین ‌رفتار از من بدش نمی آید و منافق با بهترین‌ رفتار از من ‌خوشش نخواهد آمد، به این جهت‌ که در علم‌ الهی حتمی شد سپس حکم‌حتمی خداوند بر زبان‌پیامبر(ص) جاری شد که یاعلی(ع) هیچ‌مومنی از تو بدش نخواهد  آمد و هیچ منافقی از تو ‌خوشش نخواهد آمد، یعنی محبت تو مایز ایمان‌و نفاق است.

 

به گفته‌‌حجت الاسلام مهدوی ارفع، افراط و تفریط‌ در نهج‌البلاغه صفت جاهل است که امیرالمومنین(ع) در حکمت‌۷۰ به آن اشاره می کنند‌ که جاهل را نمی‌بینی مگر اینکه در حال زیاده روی و‌افراط ‌یا در حالت تفریط و تقصیر است، امیرالمومنین(ع) ادامه می دهند کسی که محبت‌ مرا دارد و عقل را بر این‌ محبت‌ بیرونی ‌حاکم‌ نکرده است و جاهلانه ابراز محبت می کند یعنی محبّ مفرط به زودی هلاک می شود.

 

وی اظهار کرد: در همان خطبه حضرت ادامه می دهند که بپرهیزید از تفرقه، کسانی که از امت ‌جدا شوند اینها طعمه شیطان هستند، همچنان گوسفندانی که از گله جدا شوند طعمه گرگ هستند. سپس با صدای بلند کسانی را که با عشق به امیرالمومنین(ع) تفرقه میان امت می اندازند هشدار می دهند که هر کس شما را به شعار‌تفرقه دعوت کرد بکشیدش حتی  اگر‌ زیر عمامه علی(ع) پنهان شده باشد.

 

حجت الاسلام مهدوی ارفع اظهار کرد: مساله وحدت اصلا شوخی بردار نیست آنچنان که ۲۵ سال تحمل و حتی کمک در دوران‌ سه خلیفه هیچ دلیل منطقی و عقلی جز اصل وحدت نداشت. 

 

وی بیان‌کرد: حضرت‌علی(ع) در خطبه‌۱۹۲ بند سیزدهم ‌نیز می فرمایند: در طول تاریخ بشر هر کجا مومنین به استعمار کشیده شده مبتلا، تحول در زندگی شان ‌اتفاق افتاد و از ذلت به اوج عزت رسیدند تنها با وحدت گفتمانی و وحدت اجتماعی بود.

 

وی تصریح کرد: به واسطه وحدت گفتمانی آرزوها یکی می شود، حب و بغض ها یکی ‌شد و در عین حال با تفرقه جامعه دچار سقوط و هبوط می شود.

 

وحدت یک‌ایدئولوژی است نه یک تکنیک یا تاکتیک

 

حجت الاسلام مهدوی ارفع با‌اشاره به اینکه مبنای عمیق‌ اعتقادی ما وحدت به عنوان‌ یک‌اصل ایدئولوژیک است نه یک تکنیک و یا تاکنیک گفتمانی بیان کرد: در حوزه اجتماعی مشترکات ما تا اندازی زیادی غنی و کثیر است که ما مقدمه لازم برای وحدت کامل را داریم.

 

مفسر نهج البلاغه خوانی عنوان‌کرد: اگر باور به گفتمان وحدت نداشته باشید دچار تنازع می شوید که تنازع باعث می شود ابهت مسلمین در مقابل دشمن ‌از بین‌برود و تار و مار شود. 

 

وی خاطرنشان کرد: وحدت در نگاه کلی اصل اول‌ در تئوری اجتماعی امیرالمومنین(ع) است و  هر آنچه‌ با‌‌ این‌‌ اصل مقابله کند و ایجاد تنازع می کند باید علاجش کرد، لذا حضرت علی(ع) در خطبه شقشقیه می فرمایند که ۲۵‌سال خار در چشم و استخوان‌ در گلو بودم وقتی خوب تامل کردم دیدم که صبر ک غصه خوردن بر حفظ ‌مصلحت ‌امت اولی است بر ایجاد دو دسته ای‌در جامعه است حال ما باید بنشیم و ابعاد مختلف آن را بررسی کنیم.

 

عالم جهت دهند جامعه است

 

حجت الاسلام مهدوی ارفع با اشاره به پیمایش های جامعه امروز و طبقه بندی گروه های مرجع در انتخاب سبک زندگی بیان کرد: لایه های اول در الگوبرداری و سبک زندگی عالم است نه سلبریتی ها، مداحان، هنرمندان و ... چرا که عالم است که با بهره مندی از علم و ساختار دانش واحد می تواند سبک زندگی اسلامی را ارائه دهد. 

 

دبیر نهضت جهانی نهج البلاغه خاطرنشان کرد: امروز تکلیف وحدت حوزه و دانشگاه برعهده نخبگان اجتماعی است که در حوزه ها و دانشگاه ها هستند که برای تحقق این وحدت حوزه و دانشگاه باید یک فرآیند و سیستم شوند.

 

 

 

 

 

کد خبر 1004197

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha