یلدا را برای حفظ سلامتی مدرن کنیم

بای گفت: یلدا را برای حفظ سلامتی مدرن کنیم تا انرژی عاطفی به یکدیگر دهیم و امسال دورهمی ها را سوار بر امواج وارد خانه ها کنیم.

به گزارش خبرنگار اجتماعی خبرگزاری شبستان، شیوع ویروس کرونا موجب شده است تا سبک زندگی ها تغییر کند و در اجرای برخی از آداب، رسوم و مناسبت ها هم تغییراتی صورت گیرد. این تغییرات ممکن است مقطعی باشد اما برای حفظ سلامتی جامعه باید تن به تغییرات داد.

یلدا را پیش رو داریم، اقوام و خویشاوندان در این جشن کنار هم می آیند و آمدن زمستان را جشن می گیرند اما امسال یلدا متفاوترین سال خود را سپری می کند، باید امسال بدون دورهمی ها و یلدا را جش بگیریم. چون کرونا در کمین نشسته است و همین جشن را می تواند برای برگزار کننده گان این دورهمی به اتفاق ناخوشایند و جبران ناپذیر تبدیل کند.

وزارت بهداشت هم نسبت به افزایش شیوع ویروس کرونا پس از این جشن ابراز نگرانی کرده است و از مردم خواسته است تا در یلدا دور هم جمع نشوند.

 

در همین ارتباط با جعفر بای جامعه شناس به گفتگو پرداختیم او معتقد از گردهمایی یلدا در این شرایط کرونایی فلسفه یلدا که حفظ سلامتی بود را زیر سوال می برد و درخواست دارد تا مردم یلدا را با استفاده از ابزار های فناورهای جدید مدرن برگزار کنند تا به یکدیگر انرژی عاطفی هدیه دهند. این گفتگو را در ادامه می خوانید:

 

فلسفه برگزاری یلدا چیست؟

یلدا جشنی است که ایرانیان قدیم برای گرفتن روحیه جهت گذراندن زمستان به سلامت و صحت برپا می شد. فلسفه بر گزاری یلدا برای حفظ سلامتی بود. چون در گذشته امکانات کم بود، زمستان های سرد و سنگین برای مردم عذاب آور و همراه با سختی بود.

یلدا به عنوان یک گردهمایی برای انسجام، اتحاد و مراقب هم بودن اقوام و خویشان برگزار می شد. چون زمستان در راه بود و آن ها با برپایی یلدا  پیام مراقب از همدیگر را می رساندند تا با موفقیت زمستان را سپری کنند.

حتی برای طبقه بالای اجتماعی هم آمدن زمستان یک خبر دهشتناک بود چون مردم از سرما و گرفتاری  هایی که به وجود می آمد از بین می رفتند.

انسان ها باید به هم یاری می رسانند تا با موفقیت زمستان سپری می شد و برپایی یلدا این پیام را داشت که مبادا پشت هم را خالی کنیم.

یک گردهمایی تعهد آور  و حمایتی از هم برای سپری کردن زمستان جهت حفظ سلامتی بود.

 

در حال حاضر با افزایش امکانات و سهل شدن زمستان ها برپایی یلدا چه تغییراتی کرده است؟

در طول تاریخ شاهد دگرگونی های فراوانی  در آداب و رسوم می شویم، با مرور زمان کارکرد رسم ها عملا از دست می رود و وجود امکانات شرایط جدید را به وجود می آورد.

قدیم ها برای دعوت به عروسی کارت عروسی پخش نمی شد، یک جارچی جار می کشید که عروسی پسر فلانی بود. این برای آن جامعه با آن امکانات کارکرد داشت و بعدا صنعت چاپ آمد و سنت جار چی کارکردش را از دست داد.

همچنین چاووش خوانی مخصوص سفرهای زیارتی بود که اعلام می کردند، فلانی می خواهد به مشهد برود چون در آن زمان سفرها با خطراتی مواجه بود. چاووش خوانی با اعلام خبر سفر از بین رفته است.

در گذر زمان آداب و رسوم سنن دستخوش تغییرات می شود و هر آیینی که تا زمانی که کارکردی برای جامعه داشته باشد تا نیاز جامعه را برطرف کند قابل اجراست و وقتی کارکردی برای مردم نداشته باشد قابلیت اجرایی ندارد.

با پیشرفت امکانات و سهل شدن زمستان ها، یلدا به دلیل بعد عاطفی که دارد، باقی مانده است. چون این گردهمایی ها به عنوان سنت، انرژی تولید می کند و تقویت پیوند خویشاوندی است.

 

اکنون که در شرایط ویژه ای هستیم و با خطر مواجه ویروس کرونا رو به رو ایم چه باید کرد؟

اما در حال حاضر  گردهمایی ها موجب تولید سرایت بیماری و  به خطر افتادن سلامتی افراد می شود. اگر بخواهیم به اجرای یلدا در چنین شرایطی اصرار بورزیم رفتاری بر خلاف فلسفه یلدا انجام داده ایم. یلدا نوید سلامتی است. ما با دورهمی فلسفه یلد ارا زیر سوال می بریم.

برخی از آداب و رسوم در شرایطی به صورت مقطعی تغییر می کنند، اگر طولانی مدت باشد پدیده جدید به وجود آمده و در دل آن مراسم نهادینه می شود اما اگر کوتاه مدت باشد جای نگرانی نیست و تغییر یکساله و دوساله جای نگرانی ندارد. می توان بعد از گذر از کرونا مراسم یلدا را همچون گذشته با شکوه برگزار کرد.

اما در مقطع کوتاه تا از این خطر رفع شویم، این تغییر را ایجاد می کنیم و انرژی عاطفی را با استفاده از ابزار و تکنولوژی ارتباطی به یکدیگر هدیه کنیم.  با ابزار های تکنولوژی جدید در کنار سفره شخص حضور ندارد اما شما  می توانید تصویر و صدا را داشته باشید و بزرگتر ها برای شما حافظ بخواند و فال حافظ بگیرند.

یلدا را برای حفظ سلامتی مدرن کنیم تا انرژی عاطفی به یکدیگر دهیم امسال دورهمی ها را سوار بر امواج وارد خانه ها کنیم.

خلا ناشی از دورهمی  ها را می توان از طریق تکنولوژی روز پر کنیم و یلدا را مجازی را برگزار کنیم.

 

کد خبر 1004289

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha