برنامه های حوزه مهدویت با تأکید بر مناسبت نیمه شعبان در کرمان تشریح شد

دبیر شورای سیاستگذاری، پشتیبانی و هماهنگی فعالیت های مهدوی استان کرمان برنامه های پیشنهادی و پیش بینی شده تا پایان سال جاری با تأکید بر مناسبت نیمه شعبان را تشریح کرد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری شبستان از کرمان، حجت الاسلام مهدی عرب پور چهارشنبه (26 آذر) در جلسه شورای سیاستگذاری، پشتیبانی و هماهنگی فعالیت های مهدوی در استان کرمان گفت: حجت الاسلام قرائتی با توجه به جایگاه و احساس توجه به خلایی که نسبت به بعضی از مسائل دارند، بعد از مشورت با مقام معظم رهبری اقداماتی را انجام می دهند که در دهه 70 ایشان بحث نماز را مطرح کردند و با پیگیری هایی که شد، ستاد اقامه نماز در استان ها و اجلاس های نماز تشکیل شد و بحث دیگر بحث تفسیر بود و اقداماتی که در این جهت انجام دادند.

 

 

مدیرعامل بنیاد فرهنگی مهدی موعود عجل الله تعالی استان کرمان بیان کرد: بحث مهدویت هم به لحاظ بحث انقلاب و اینکه همه ما آرزومند هستیم که این انقلاب به انقلاب جهانی حضرت ولی عصر(عج) متصل شود، لازمه آن مقدماتی از جمله بحث شناخت حضرت مهدی(عج)، مبارزه با فرقه ها و تفکرات انحرافی و همچنین پاسخ به شبهات است.

 

 

وی اظهار کرد: معمولاً چه ستاد اقامه نماز چه بنیاد، اتکایی به دولت و بودجه های کشور ندارد و با خیرین که در مرکز هستند این کار را به صورت هئیت امنایی راه می اندازند.

 

 

حجت الاسلام عرب پور با بیان اینکه بنیاد مهدویت اوایل دهه 80 شکل گرفت و در کرمان تغییراتی در آن ایجاد شد، توضیح داد: تقریباً بعد از ماه صفر کار را به عهده گرفتیم و مکانی برای بنیاد دنبال کردیم و خیّر پیدا شد و واحد 100متری به ما داد که آنجا مستقر شدند که برای بخش خواهران نیز خانه ای رهن کردیم و و برای تجهیزات و امکانات (میز و صندلی) کمک گرفته و کار انجام شد یعنی عملاً بنیادی که از دهه 80 راه افتاده بود، با دست خالی تحویل گرفتیم.

 

 

وی ادامه داد: در این راستا حرکت هایی با مدیرکل آموزش و پرورش، معاونت پرورشی و شهردار و ... انجام شد و طرح هایی که تهران داده بود زمینه آن ها را فراهم کردیم و طرح ها را با توجه به فضای کرونا دنبال و شروع کردیم و برنامه های سال 99 را سعی کردیم در فضای مجازی در بحث های آموزش با آموزش و پرورش و بخش های دیگر انجام دهیم و برنامه هایی را هم برای سال 1400 پیش بینی کردیم.

 

 

حجت الاسلام عرب پور افزود: اما آنچه مهم هست این شورا است که تقریباً تا سال گذشته به شکل مدیریتی کار انجام می داد، از سال گذشته شورای سیاستگذاری مهدویت به منظور هماهنگی و هدایت کل فعالیت های مهدویت در استان تشکیل شده و ریاست آن با امام جمعه است.

 

 

وی با بیان اینکه اهدافی برای شورا تعریف شده است، در ادامه افزود: این اهداف بیانگر این است که کل فعالیت های مهدویت در استان باید زیر نظر این شورا سیاستگذاری و برنامه ریزی شود.

 

 

مدیرعامل بنیاد فرهنگی مهدی موعود عجل الله استان کرمان ادامه داد: راهبری فعالیت های مهدوی در استان، گسترش فرهنگ مشارکت و نظارت عام بر فعالیت های مهدوی، هدفمند و هماهنگ کردن فعالیت های فرهنگی مهدوی و صیانت از فرهنگ مهدویت از اهداف این شورا است.

 

 

وی اظهار کرد: همچنین شناسایی ظرفیت های مردمی، دستگاه های و نهادهای فرهنگی مهدوی استان، راهبری، نظارت و ایجاد انسجام و هماهنگی بین موسسات، تشکل ها و کانون های مردمی و فعالیت های مهدوی، جلب مشارکت و همکاری خیرین مهدوی و تصویب برنامه ها و فعالیت های بومی استان به ویژه مناسبت های نیمه شعبان و ... از جمله وظایفی است که برای شورا تعریف شده است.

 

 

وی گفت: 5 برنامه پیشنهادی به قرارگاه فرهنگی استان پیشنهاد کردیم و اگر شرایط را داشته باشیم، بودجه ای برای برنامه ها پیش بینی شود که پایان سال و در فضای کرونا برگزار کنیم و نزدیک 17 برنامه هم برای سال 1400 به تهران پیشنهاد دادیم که هر کدام تصویب شود، ما در جلسات آینده دستورالعمل های اجرایی هر طرح را آماده کنیم که با حمایت رئیس و اعضا شورا انجام شود.

 

دبیر شورای سیاستگذاری، پشتیبانی و هماهنگی فعالیت های مهدوی استان کرمان افزود: استدعا داریم جدای از جایگاه حقوقی که همه دارند، با انگیزه و احساس مسئولیت نسبت به بحث مهدویت در زمینه  فرقه های انحرافی که فعالیت های زیادی دارند و در استان کرمان هم هست؛ کار بکنند.

 

 

وی ادامه داد: باید از قبل پیش بینی های لازم را داشته باشیم و فرقه ها و شبهاتی که در خصوص مهدویت پخش می شود، مسئولیت ما را در این حوزه زیاد می کند لذا انتظار ما این است جدای از جایگاه حقوقی در جایگاه حقیقی هم وظیفه و مسئولیت خود را انجام دهیم.

 

 

مدیرعامل بنیاد فرهنگی مهدی موعود عجل الله استان کرمان گفت: در بحث مهدویت یک کارگروه اندیشه ورز راه انداختیم که از اساتید علوم انسانی به خصوص ادبیات دانشگاه، حوزه علمیه و شعرا و ادبا است تا تولیداتی داشته باشیم.

 

 

وی افزود: حدود 3 ماه دیگر نیمه شعبان است و نیمه شعبان یک فرصت مناسبی هست تا هم به جهت انگیزه های مردمی که از سابق بوده و هم به جهت اینکه این ایام متعلق به امام زمان(عج) است، یک کاری انجام شود.

 

 

حجت الاسلام عرب پور گفت: پیشنهاد اول اینکه همایش سبک زندگی مهدوی و وظایف منتظران با رعایت دستورالعمل های بهداشتی داشته باشیم و در خصوص فراخوان مقاله تصمیم گرفته شود و امید داریم تا آن زمان وضعیت کرونا بهتر شود که اگر وضعیت بهتر شد آن را برگزار کنیم اما اگر نشد حداقل مقالاتی جمع و برترین ها مشخص شود و همچنین در فضای مجازی یک جلسه خاص گرفته شود.

 

 

وی بیان کرد: تهیه و چاپ کتاب مهدویت دومین پیشنهاد است که همانطور که مقوله نماز در وصیت نامه ها و رفتار شهدا به صورت کتابچه ای چاپ شده؛ با توجه به اینکه در دفاع مقدس توجه به امام زمان(عج) برای رزمندگان مطرح بود؛ اگر شورا تصویب کنند، این کار را راجع به مهدویت هم انجام دهیم.

 

 

مدیرعامل بنیاد فرهنگی مهدی موعود عجل الله استان کرمان با بیان اینکه برای نیمه شعبان در جلسات چند طرح پیشنهاد دادیم که دنبال شود، اظهار کرد: اولین طرح پویش جشن های خانگی ویژه نیمه شعبان است.

 

 

وی ادامه داد: پیش بینی ما این است که اگر کرونا باشد یک تبلیغات گسترده انجام دهیم و مردم را دعوت کنیم که در خانه خود با همان افراد خانه جشن بگیرند اما برای تشویق این مسئله هم تبلیغات نیاز است و هم اینکه کلیپ و فیلمی که گرفتند و فرستادند، مورد تشویق قرار بگیرند.

 

 

حجت الاسلام عرب پور خاطر نشان کرد: طرح دیگری که پیش بینی شده، یک دوره آموزشی معارف مهدویت ویژه عموم در ایام نیمه شعبان است که اگر وضعیت کرونا سفید شود، بهتر است اما اگر نشد در فضای مجازی از طریق سایت خاصی که داریم دوره آموزش معارف مهدویت ویژه عموم انجام می شود.

 

 

وی ادامه داد: ضمن اینکه یک مدرسه مهدویت در فضای مجازی در 3 مقطع تشکیل شده و دوره تربیت مربی و دوره مدرسین است که گواهی پایان دوره می دهند.

 

 

مدیرعامل بنیاد فرهنگی مهدی موعود عجل الله استان کرمان افزود: با آموزش و پرورش و با مربیان پرورشی جلسات خاص داریم و برای خود دانش آموزان در 3 مقطع ابتدایی و متوسطه اول و دوم یک بروشور تهیه کنیم تا معلمان دینی در کنار آموزش های دیگر این بروشوررا  هم مدنظر قرار دهند.

 

 

وی به پیش بینی مسابقه کتابخوانی از دهه فجر با تبلیغات و توزیع کتاب اشاره کرد و گفت: با توجه به بحث همایش، پیشنهاداتی داشتیم که نشست های تخصصی سبک زندگی مهدوی را هم غیر از بحث سخنرانی برای دانش آموزان و دانشجویان در آن ایام داشته باشیم.

 

 

وی ادامه داد: با توجه به اینکه در آستانه سالگرد شهادت سپهبد حاج قاسم سلیمانی هستیم، بنیاد مهدویت مرکز، یک پیک را تدارک دیده و داستانی از سردار می خواند و در هر صفحه یک جوابی را می دهد و یک رمزی از 10 صفحه در پایان به دست می آید که به سامانه ای پیامک می شود‌.

 

 

مدیرعامل بنیاد فرهنگی مهدی موعود عجل الله استان کرمان افزود: پیشنهاد این است چون پایگاه ستاد سالگرد شهادت در کرمان است، دبیرخانه این مسابقه کشوری هم در کرمان تشکیل شود و برآورد کردیم که شاید 3 هزار پیک برای سراسر کشور چاپ و توزیع شود و در شهر کرمان هزار پیک جداگانه توزیع کنیم البته بیشتر به صورت پی دی اف در فضای مجازی پخش می شود.

 

 

 

کد خبر 1004330

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha