پیشرفت ۸۰ درصدی ساخت پنجره جدید طلاکاری شده مقام کف العباس(ع)

آستان مقدس حضرت عباس(ع) از پیشرفت ۸۰ درصد ساخت پنجره جدید طلاکاری شده مقام دست چپ حضرت عباس(ع) خبر داد.

به گزارش خبرگزاری شبستان به نقل از الکفیل، «ناظم الغرابی» رئیس کارگاه ضریح سازی در آستان مقدس حضرت عباس(ع) گفت: 80 درصد از ساخت پنجره جدید برای مقام دست چپ اباالفضل العباس(ع) به پایان رسیده است و کارها همچنان ادامه دارد. نیروهای این بخش براساس برنامه ریزی زمانی و فنی و مطابق با طرح مورد نظر کار ساخت این پنجره را پیش می برند.

 

الغرابی افزود: باوجود تعدد کارها برای پایان دادن به پروژه های دیگر همچون ساخت پنجره حرم حضرت زینب(ع)، نیروهای این بخش کار ساخت این پنجره جدید را براساس برنامه ریزی انجام می دهند و از هیچ تلاشی دریغ نکرده اند. ساخت این شاهکار هنری بی نظیر و زیبا متناسب با ارزش ها با دقت بالا انجام می شود.

 

وی ادامه داد: ساخت و نصب همه مشبک های این پنجره که تعدادش به هشت مشبک می رسد، پایان یافته است. ارتفاع هرکدام از آنها 190 سانتیمتر و عرض آن یک متر است. تنها کار قسمت بالای این پنجره باقی مانده است.

 

رئیس کارگاه ضریح سازی در آستان مقدس حضرت عباس(ع) افزود: ستون های جانبی مجاور با  این پنجره 16 ستون به طول 98 سانتی متر است. کار بخش هایی که مرتبط با پایین پنجره است، پایان یافته است.

 

الغرابی گفت: : این پنجره به شکل هشت ضلعی ساخته شده است و هشت ستون گوشه ای دارد و همه ضلع ها را احاطه کرده است. طول هر ستون 154 سانتی متر است و مزین به نقش و نگارهای نباتی است.

 

وی ادامه داد: کاری که در حال حاضر در دست انجام است، نصب یک نوار تزئینی(قرنیز طلایی) است که هشت ضلع این پنجره را دربرگرفته است . همچنین کار نصب کتبیه قرآنی و یک کتیبه شعر که با آب طلا بر روی مینای سبز رنگی نوشته شده است، بر روی بخش فوقانی پنجره درحال پایان است.

 

الغرابی گفت: داخل این پنجره پوشیده از چوب ساج طبیعی و نقش و نگارهای رنگی است. داخل آن از نظر دوام، استحکام و زیبایی با بیرون آن تفاوتی ندارد.

 

این پنجره هشت ضلعی نخستین پنجره ساخت شده با این طرح است. قطر آن سه متر و ارتفاع آن 2.85 متر است. سازه آن از فولاد ضد زنگ با ضخامت دو میلی متر است که با دقت و دوام بالا ساخته شده است.  

 

گفتنی است، مقام کف العباس نام دو مکان در کربلا است که دست های حضرت عباس(ع) در این مکان ها از تن جدا شده است. این دو مقام که به مقام دست راست و مقام دست چپ حضرت عباس معروف هستند، در قسمت شمال شرقی و جنوب شرقی بیرون حرم عباس(ع) و در ورودی دو کوچه بازار مانند قرار دارند.

کد خبر 1004347

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha