پیشرفت‌های ایران برای جهان بهت‌آور است/ همراهی روحانیت در هر شرایطی با مردم

مدیر حوزه‌های علمیه سراسر کشور با اشاره به همراهی روحانیت در هر شرایطی با مردم، گفت: پیشرفت‌های ایران برای جهان بهت‌آور است.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری شبستان از یزد، آیت‌الله علیرضا اعرافی امشب در گردهمایی مجازی طلاب و روحانیون استان یزد، گفت: انتظار دور از واقعیت نیست که استان یزد با پیشینه بسیار درخشان و با سرمایه‌ها و گرانبهای حوزوی دینی و فرهنگی و سابقه کهن خود می‌تواند از استان‌های دیگر در حوزه‌های اجتماعی و فرهنگی و دینی برتر باشد.

مدیر حوزه‌های علمیه سراسر کشور به هفته پژوهش اشاره و اضافه کرد: هفته پژوهش یادآوری می‌کند که همه فعالیت‌ها و برنامه‌های اجتماعی، فرهنگی، اقتصادی و سیاسی باید بر پایه علم و دانش و تولید فکری و علمی باشد.

وی اعلام کرد: علی‌رغم تحریم‌های بی‌سابقه تاریخی و ستم‌هایی که علیه نظام جمهوری اسلامی در طول سالیان سال شاهد هستیم، باهمت دانشمندان و با هدایت رهبر معظم انقلاب کشور ما در قلمروهای علمی و تولید دانش گام بزرگی را برداشته است.

اعرافی خاطرنشان کرد: بسیاری از دستاوردهای ما در کشور برای جهان یک امر خیره‌کننده و بهت‌آور است زیرا یک کشور در شرایط سخت تحریمی و مشکلات عدیده‌ای که دشمنان برای جمهوری اسلامی به وجود آورده‌اند، از مرزهای دانش عقب نمانده و همگام با جهان در حال پیشرفت است.

مدیر حوزه‌های علمیه سراسر کشور با تأکید بر اینکه روحانیت در توسعه دامنه و مرزهای علوم اسلامی از فقه، کلام، حدیث و حتی فعالیت‌های فرهنگی و تبلیغی باید با ابزار پژوهش و تحقیق به‌پیش برود، اضافه کرد: حتی روحانیتی که در مساجدی در یک روستا فعالیت می‌کنند نیز باید به این مسئله توجه داشته باشند که نیازمند تحقیق و پژوهش و مطالعه هستند.

وی اضافه کرد: هر مُبلغ و امام جماعت و هر روحانی در هر مکانی باید در سبد برنامه روزانه خود دو یا سه ساعت مطالعه داشته باشد تا بتواند به سمت پیشرفت حرکت کند و از جهان عقب نماند.

اعرافی گفت: اگر روحانیون و طلاب و فضلا در آیات و روایات مطالعه و تفکر نداشته باشند کارشان خوش‌فرجام نخواهد بود چون در عصری هستیم که با نسلی متفاوت‌تر از دهه‌های گذشته مواجه است.

مدیر حوزه‌های علمیه سراسر کشور افزود: قبل از انقلاب پوشش آموزش‌وپرورش در کشور کمتر از 60 درصد، ضریب سواد کمتر از 50 درصد، دانشگاه‌های کشور کمتر از 50 دانشگاه و تعداد دانشجویان کمتر از 300 هزار نفر بودند اما با نگاه آماری می‌بینیم که در حال حاضر تعداد دانشگاه‌های کشور 2 هزار مورد، بیش از 4 میلیون دانشجو ضریب پوشش آموزش‌وپرورش و سواد در سطح کشور بیش از 90 درصد است که نشان از اهمیت مطالعه و تحقیق و پژوهش و ارائه مطالب بروز به این نسل دارد.

وی ادامه داد: تفاوت امروز با چهار دهه قبل این است که جامعه ما جوان، تحصیل‌کرده، پرسشگر، هجوم‌های فرهنگی و طرح‌ها و نقشه‌ها برای تصرف ذهن جوان، دختران و پسران، کارگران و غیره در حال فعالیت است که در مقابل این مسائل طلاب، فضا و روحانیون باید از دانش بالاتر و اندیشه قوی‌تر، مطالعه جدی‌تر برخوردار باشند.

اعرافی در ادامه با بیان اینکه در حوزه و دانشگاه شاهد پیشرفت‌هایی در پرتو نظام جمهوری اسلامی بودیم، اضافه کرد: حوزه و دانشگاه باید در کنار هم قرار گیرند و آرمان‌های بزرگ را بنگرند، عزت، استقلال ملت ایران را ملاحظه کنند و دست در دست هم و زنجیره‌وار در راستای پیشرفت جمهوری اسلامی گام بردارند.

مدیر حوزه‌های علمیه سراسر کشور با بیان اینکه در اسلام یک الگوی تاب‌آوری برای فرد و جامعه در برابر هجوم‌ها و آسیب‌ها و بلاها وجود دارد، اضافه کرد: در این الگوی تاب‌آوری، علاوه بر علم و دانش و فناوری‌های پیشرفته و اقتصاد قوی و پاسخگوی مشکلات، جامعه نیازمند یک نظام فکری، اخلاقی و اعتقادی و فرهنگ معنوی است.

وی گفت: روحانیت یک‌نهاد اجتماعی تاریخی است که در طول تاریخ در کنار مردم یک نقش راهگشای اجتماعی را ایفا کرده و علی‌رغم همه هجوم‌ها به این نهاد و اشکالاتی که وجود دارد اما این نهاد یک‌نهاد دیرپای تاریخی و پای‌کار مردم است و امروز هم مردم باید بدانند که روحانیت در سختی‌ها در کنار آن‌ها هستند.

کد خبر 1005129

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha