کتابخانه عمومی کانون خیزش آگاهی و رشد انسان و جامعه هستند

کوهی رستمی با بیان اینکه کتابخانه عمومی کانون خیزش و خروش آگاهی و رهایی و رشد انسان و جامعه هستند گفت: تغییری عمیق در نگاه به عملکرد کتابخانه‌های عمومی در حال تکوین است و آن کسب کارکرد مؤثر اجتماعی در همه حوزه‌های حیات انسانی و اجتماعی است.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری شبستان از اهواز، «منصور کوهی رستمی» ظهر امروز (چهارشنبه 26 آذر) در مراسم اختتامیه همایش ملی کارکردهای اجتماعی کتابخانه‌های عمومی اظهار کرد: انسان در عین فردیت و تنهایی ذاتی خود، موجودی است که در دل جامعه و با پیوندهای اجتماعی، رشد می‌کند و هرچه امکان و اسباب ارتباط میان انسان‌ها بیشتر می‌شود، عمق و سرعت این تحول رو به رشد نیز فزونی می‌گیرد.

 

دبیر همایش ملی کارکردهای اجتماعی کتابخانه‌های عمومی افزود: راه نجات از هر بن‌بست و بندی، چه فردمحور باشیم و چه جامعه محور، آگاهی است و آگاهی زاده گشودگی پنجره افکار و آغوش گشودن به نسیم و نور اندیشه‌ها و درآمیختن با بهترین تازه‌هاست و همچنان کتاب است که به عنوان عصاره اندیشه یک متفکر، مرزها را درمی‌نوردد و جان‌ها را جلا می‌دهد و به انسانیت انسان، حیاتی دوباره می‌دهد؛ از این منظر، کتابخانه عمومی نه مرکز انباشت کتاب که کانون خیزش و خروش آگاهی و رهایی و رشد انسان و جامعه، فهمیده می‌شود.

 

وی با بیان اینکه نمی‌توان انکار کرد که جریان تحول علمی روزافزون جهان امروز، به شدت وابسته به ارتباطات گسترده‌تر علمی هستیم اضافه کرد: با نگاهی به گستره وسیع کتابخانه‌های عمومی در جوامع توسعه یافته و نیز ملت‌های رو به تحول، این نکته به روشنی قابل درک بود که تغییری عمیق در نگاه به عملکرد کتابخانه‌های عمومی در حال تکوین است و آن، کسب کارکرد مؤثر اجتماعی در همه حوزه‌های حیات انسانی و اجتماعی است.

 

کوهی رستمی تصریح کرد: در تعامل با تجارب کتابخانه‌های عمومی دیگر کشورها بود که این افق پیدا شد و کتابخانه‌های عمومی ایران نیز از قافله پیشرفت بازنماند و پیش از فقدان فرصت‌ها، کمر همت بسته و راهی برای تأثیر کتابخانه‌ها در توسعه کشور ایجاد شد.

 

وی عنوان کرد: این حرکت علمی با تلنگر سیلاب سال 1398 و حضور کتابداران با کارکردی نوین و تاریخی در میان مبتلایان آن حادثه، چهره‌ای جدی یافت بدان جدیت که سررشته کار تا سرانجامی مشخص و مؤثر، در قالب این همایش ملی، پی گرفته شد.

 

دبیر همایش ملی کارکردهای اجتماعی کتابخانه‌های عمومی ابراز کرد: این گونه، تلاشی 14 ماهه آغاز شد که البته در بستر خود ۱۲ پاتوق مقاله‌خوانی در استان‌های تهران، کرمان، خوزستان، همدان، سیستان و بلوچستان و آذربایجان شرقی و تشکیل شبکه‌های قوی در کشور و مشارکت صددرصدی کتابداران کتابخانه‌های عمومی کشور را نیز رقم زد که در نوع خود حرکتی بی‌بدیل دیده می‌شود.

 

وی اذعان کرد: در این مسیر ۸۴ مقاله دریافت شد که پس از انجام دقیق فرایند داوری، ۱۰ مقاله جهت ارائه شفاهی، سه مقاله برای چاپ در مجموعه مقالات و ۱۶ مقاله به صورت پوستری انتخاب شدند و در نهایت به سبب غنابخشی به محتوای ارائه شده و کسب نظرات و تجارب ملی و بین‌المللی از هشت اندیشمند ملی و بین‌المللی دعوت به آمد.

 

کد خبر 1004398

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha