مساجد بین راهی خلوتگاه همسفران جاده

نمازخانه ها مساجد بین راهی در بخش های مختلف کشور خلوتگاهی برای همسفران جاده و مسافران راه ها هستند که متولیان آن ها خادمان و خدمتگذاران به این قشر و مردم هستند.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری شبستان از اصفهان، جاده ها طولانی اما خستگی معنا ندارد و باید حرکت برای توسعه و رفع نیازها انجام شود.سفر به سلامت، همسفران جاده راننده یا مسافرند که در مسیر طبیعت مختلف گذر می کنند تا از مبدا به مقصد برسند و به امید نتیجه کارهایشان و یا تفریح بالا و پایین ها، دره و کوه ها و رودخانه ها را می گذرانند.

 

رعایت قوانین و مقررات، ذکر و یاد خدا و خاطرآسوده از پیش نیازهای هر سفری هست که باید رانندگان و همراهان داشته باشند تا به سلامت و کیفیت به مقصد برسند اما در مسیر میهمان خانه عاشقی شده که همراه با استراحت، روح خود را نیز معنوی خواهد کرد

 

مساجد بین راهی، همان خانه های عاشقی در جاده هستند که مسافران و رانندگان معمولا در سه وقت توقفی کرده به نماز و خلوت با حضرت حق می پردازند که در برخی از این اماکن پیش بینی غذاخوری و استراحت نیز شده است.

ارائه برنامه ها و فعالیت های فرهنگی نیز از خدمات ویژه نمازخانه ها و مساجد بین راهی است که در ایام نوروز و تابستان به دلیل حجم بالای سفرها انجام می شود اما برخی از این مراکز در طول سال نیز فعالیت هایی دارند.

 

*وجود مساجد بین راهی در جاده ها و خطوط راه آهن

 

دبیر ستاد اقامه نماز وزارت راه و شهرسازی گفت: سه هزار مسجد و نمازخانه بین راهی در جاده های کشور و خطوط ریلی وجود دارد که به مسافران و رانندگان خدمات رسانی می کند.

 

حجت الاسلام «جواد نیسی» با اشاره به اینکه ستاد اقامه نماز، شرکت های خصوصی و دولتی مثل شرکت راه آهن، وزارت نفت و مجتمع های بین راهی در مدیریت و راه اندازی این مراکز دینی نقش دارند، تصریح کرد: بازدید از این مراکز و کیفیت بخشی به آن ها همواره مورد توجه بوده است.

 

وی اضافه کرد: شرایط مدیریت این مراکز در دوران کرونا متفاوت شده و باید اصول بهداشتی و پیشگیری از شیوع بیماری مورد توجه باشد.

 

نیسی، با بیان اینکه به اندازه هر 50 کیلومتر جاده نیازمند نمازخانه و مسجد هستیم، یادآورشد:  کیفیت بخشی به مساجد از اهمیت خاصی برخوردار است تا مسافران و رانندگان به راحتی و با آرامش خاطر از این مراکز استفاده کنند.

 

*نمازخانه های فعال در مجتمع های بین راهی

 

راه اندازی مجتمع های بین راهی فرصتی برای تمرکز مراکز خدماتی، رفاهی و مساجد در جاده ها شده و بخش خصوصی علاوه بر ارائه خدمات به مسافران و رانندگان، مکان برای استراحت و اقامه نماز را نیز فراهم کرده است.

 

اصفهان دارای 70 مجتمع خدمات رفاهی جاده های است که در محورهای اصلی، جاده های شریانی و بزرگراه ها قرار گرفته اند.

معاون راهداری، اداره کل راهداری و حمل و نقل جاده ای استان اصفهان گفت: استان اصفهان از نظر تعداد این مراکز در جایگاه برتری در بین دیگر استان های کشور قرار گرفته و نظارت برای کیفیت بخشی به فعالیت های آن ها نیز وجود دارد.

 

فرزاد دادخواه با بیان اینکه رانندگان نیاز به استراحت دارند، خاطرنشان کرد: این مراکز بستر خوبی برای استراحت و تامین نیازهای آن ها هستند.

 

وی وجود نمازخانه در این مراکز را برای اقامه نماز و نمایشگاه ها و فروشگاه ها برای خرید و تامین نیاز مورد توجه قرار داد و یادآورشد: علاوه بر این مراکز نمازخانه های جاده ای نیز وجود دارد که شرایط فعالیت آن ها در دوران کرونا با نظارت و شرایط خاصی است.

 

*تعامل ستاد اقامه نماز و اداره کل راهداری و حمل و نقل جاده ای استان اصفهان

 

دبیر ستاد اقامه نماز اصفهان، از نمازخانه و مساجد بین راهی این استان بازدید و نیازها و ضرورت ها مورد بررسی قرار گرفت.

 

حجت الاسلام «ابراهیم رنجبر» با بیان اینکه موضوع اقامه نماز مسافران و رانندگان مورد اهمیت است، تصریح کرد: نظارت برای توقف رانندگان حمل و نقل مسافر از سوی اداره کل راهداری و حمل و نقل جاده ای برای اقامه نماز وجود دارد.

 

وی ادامه داد: نصب تابلوهای حد ترخص برای رانندگان مورد توجه و دقت است که باید برای آن برنامه ریزی و اقدام مناسبی توسط اداره کل حمل و نقل جاده ای صورت بگیرد که این موضوع با مسئولان آن اداره مطرح و در حال انجام است.

 

رنجبر، ارائه خدمات فرهنگی در بین راه ها به ویژه در مساجد بین راهی را از فعالیت برخی از این مراکز بیان کرد و گفت: برخی از مساجد محلی و روستایی به دلیل موقعیت جاده ای علاوه بر ارائه خدمات به مردم محل، به مسافران و رانندگان نیز خدمات می دهند که فعالیت های فرهنگی در این مراکز نیز مورد استقبال و استفاده همسفران جاده قرار می گیرد.

 

* کانون های مساجد نیز در فعالیت های فرهنگی جاده ای نقش دارند

 

گرچه آمار مشخصی از کانون های فرهنگی و هنری مساجد بین راهی وجود ندارد اما این مراکز قادر به ارائه خدمات خاص و ویژه ای برای مسافران خواهند بود که در معرفی این مراکز فرهنگی نیز نقش دارد.

 

فعالیت های فرهنگی در مناسبت ها و ایام خاص مثل نوروز، رونق بیشتری خواهد داشت.

کد خبر 1004450

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha