آخرین یلدای قرن سوار بر موج گرانی

امسال آخرین یلدای قرن به خاطر گرانی های عجیب و شیوع ویروس کرونا به گونه ای متفاوت در فضای مجازی برگزار می شود و امیدواریم مسئولان از خواب غفلت بیدار شوند و با تکیه بر توان داخلی این قیمت های یخ زده را کاهش دهند تا پدری شرمنده فرزندان خود نشود.

خبرگزاری شبستان- خراسان جنوبی؛ زینب روحانی مقدم-نزدیک به چند هزار سال است که آخرین شب پاییز یعنی شب یلدا که تاریک ترین و درازترین شب سال است توسط ایرانیان جشن گرفته می شود و آیین ها و رسومات مختلفی در این شب به یاد ماندنی در کنار هم برگزار می کنند. یلدا شب زیبایی است که در شهرهای مختلف ایران آداب و رسومی دارد.

 

یلدا بلندترین شب سال که به زمان مابین غروب آفتاب از تاریخ 30 آذر یعنی آخرین روز پاییز تا طلوع آفتاب یک دی ماه یعنی نخستین روز زمستان مربوط می شود مصادف با انقلاب زمستانی در نیمکره شمالی است به همین علت از آن تاریخ به بعد طول شب کوتاه تر و طول روز بیشتر می شود.

 

 

کاهش قدرت خرید مردم در پی گرانی عجیب آجیل

آخرین شب یلدای قرن در حالی از راه می رسد که ویروس منحوس کرونا و گرانی کام مردمان ایران زمین را تلخ کرده است و آن شور و شوق هر ساله برای برگزاری رسم و رسومات این شب در هیچ جای کشور عزیزمان ایران دیده نمی شود.

 

امسال به دلیل شیوع ویروس کرونا توصیه شده است تا از دورهمی در شب یلدا پرهیز شود چرا که این ویروس منحوس در وضعیت شکننده ای قرار دارد و اگر کاهلی صورت بگیرد ممکن است جان افراد بیشتری را بگیرد.

 

اما علاوه بر ویروس کرونا بحث گرانی عجیب و قیمت های نجومی آجیل به خصوص پسته و میوه مخصوص این شب زیبا یعنی انار باعث شده تا مردم نیز دست از برگزاری رسومات این شب بر دارند و میلی به برگزاری جشن در این شب نداشته باشند.

 

ویروس کرونا یکی از دلایلی است که قدرت خرید مردم را کاهش داده است اما تحریم و مشکلات اقتصادی از مهم ترین موضوعاتی هستند که قدرت خرید مردم را نشانه گرفتند و باعث شدند تا کام مردمان ایران زمین در آستانه بزرگترین شب سال تلخ شود.

 

در پی افزایش بی رویه قیمت خوراکی های شب یلدا به سمت بازار بیرجند روانه شدیم تا از قیمت این اقلام آگاه شویم. مشاهده کردیم که در آستانه بلندترین شب قرن قیمت آجیل و میوه پرطرفدار آن در اولین شب سرد زمستان یخ زده است.

 

در بازار بیرجند تخمه آفتابگردان بر خلاف قیمت مصوب اتحادیه خوار و بار به قیمتی بالاتر از 40 هزار تومان به فروش می رسد و قیمت نجومی پسته نیز از 150 تا 180 هزار تومان در بازار ارائه می شود و انار مهم ترین میوه شب یلدا نیز از 9 تا 21 هزار تومان در میوه فروشی ها به دست مشتریان می رسید.

 

 

علت گرانی ها چیست؟

«مریم امیری» یکی از شهروندان بیرجندی در گفتگو با خبرنگار شبستان می گوید که هر سال در شب یلدا به دیدار پدر و مادرم می رفتیم و به قصه گویی و کف زنی مشغول می شدیم اما امسال به دلیل شیوع ویروس کرونا شب یلدا را به صورت مجازی برگزار می کنیم.

 

وی با بیان اینکه متاسفانه درآمد همسرم به خاطر شیوع ویروس کرونا بسیار پایین آمده است، اظهار می کند: قدرت خرید همه مردم کاهش یافته است و اکنون با این قیمت های نجومی آجیل، پسته و میوه های مخصوص شب یلدا کسی رغبتی برای برگزاری مراسمات این شب را ندارد.

 

امیری ادامه می دهد: ویروس کرونا و گرانی امسال کام مردم را تلخ کرده است و شب یلدا آن رونق هر سال خود را نخواهد داشت و نمی دانیم علت این همه گرانی چیست؟ ای کاش مسئولان چاره ای می اندیشیدند و تنها بر روی کرونا تمرکز نمی کردند.

 

حل مشکلات اقتصادی با تکیه بر نیروهای داخلی

«فرهاد رضایی» شهروند بیرجندی نیز در گفتگو با خبرنگار شبستان اظهار می کند: من یک کارگر ساده هستم و درآمد پایینی دارم و اکنون با مشکلات اقتصادی بسیاری رو به رو هستم چرا که نمی توانم نیاز خانواده خود را تامین کنم.

 

وی ادامه می دهد: ای کاش مسئولان متوجه بشوند که این گرانی ها حل شدنی است و به قول مقام معظم رهبری نباید تنها تکیه بر خارج بکنیم بلکه با کمک نیروهای داخلی می توانیم مشکلات اقتصادی و وضعیت معیشتی مردم را بهبود بخشیم.

 

رضایی با اشاره به گرانی اقلام پرطرفدار شب یلدا می گوید: ریشه گرانی اقلامی مانند پسته، انار، تخمه و شیرینی در داخل کشور است و ربطی به سایر کشورها ندارند و این موضوع می طلبد تا مسئولان از خواب ناز خود بیدار شوند و تکانی به اوضاع جامعه بدهند.

 

این شهروند بیرجندی با بیان اینکه امسال شب یلدا را برگزار نمی کنیم، اظهار می کند: درست است که شیوع ویروس کرونا آسیب های بسیاری به بخش های مختلف وارد کرده است اما همه تقصیرها بر روی دوش این ویروس منحوس نیست بلکه برخی از افراد در داخل نیز مقصر این همه گرانی هستند.

 

افزایش 40 درصدی قیمت انار و مرکبات در آستانه شب یلدا

«محمد حیدری» رئیس اتحادیه میوه و تره بار بیرجند هم در گفتگو با خبرنگار شبستان اظهار می کند: کمبود میوه شب یلدا در بیرجند وجود ندارد اما به خاطر مشکلات اقتصادی بازار میوه راکد است و مردم کمتر میوه خرید می کنند.

 

وی با بیان اینکه هندوانه در میدان بار بیرجند با قیمت 2 هزار و 700 تومان به فروش می رسد، ادامه می دهد: این میوه در مغازه فروشی های سطح شهر با قیمت سه هزار و 400 تومان به دست مشتری می رسد.

 

حیدری به قیمت میوه انار در بازار بیرجند اشاره می کند و می گوید: قیمت انار با توجه به کیفیت آن از 9 هزار تومان شروع می شود و تا 21 هزار تومان نیز در میوه فروشی ها به فروش می رسد و قیمت مرکبات 9 تا 10 هزار تومان در میدان بار تعیین شده است.

 

رئیس اتحادیه میوه و تره بار بیرجند با اشاره به درصد افزایش قیمت انار و مرکبات اظهار می کند: حدود 40 درصد قیمت این محصولات به دلیل افزایش قیمت حمل و نقل و بسته بندی نسبت به سال گذشته افزایش یافته است.

 

 

کاهش 80 درصدی خرید آجیل در آستانه شب یلدا

«محمد شریف» رئیس اتحادیه صنف خواربار فروشی بیرجند هم در گفتگو با خبرنگار شبستان می گوید: طی یک ماه اخیر در آستانه شب یلدا نسبت به گذشته با کاهش قیمت آجیل رو به رو بوده ایم.

 

وی با بیان اینکه قیمت پسته فندقی 185 هزار تومان است، بیان می کند: پسته به دلیل قیمت بالای آن خریدار ندارد و زیاد در مغازه ها به فروش نمی رسد و علت افزایش قیمت این محصول بحث صادرات است.

 

رئیس اتحادیه صنف خواربار فروشی بیرجند با اشاره به قیمت سایر اقلام مصرفی شب یلدا می گوید: تخمه آفتابگردان با قیمت 37 تا 45 هزار تومان، تخمه کدو 70 تا 85 هزار تومان و مغز بادام زمینی 55 هزار تومان به فروش می رسد.

 

شریف با تاکید بر اینکه قیمت آجیل نسبت به سال گذشته حدود 50 درصد افزایش یافته است، اظهار می کند: کمبود آجیل وجود ندارد اما خریداری وجود ندارد و امسال به دلیل گرانی و شیوع ویروس کرونا میزان خرید آجیل 80 درصد نسبت به سال گذشته کاهش یافته است.

 

آغاز طرح نظارتی ویژه شب یلدا از 22 آذرماه

«محمدحسین اشرفی» مدیرکل تعزیرات حکومتی نیز در زمینه نظارت بر قیمت محصولات و اقلام ویژه شب یلدا می گوید: طرح نظارتی ویژه شب یلدا از ۲۲ آذر آغاز شده و تا ۳۰ آذر ادامه خواهد داشت.

 

وی اظهار می کند: مردم در صورت داشتن هرگونه شکایت می‌توانند با تلفن گویای ۱۳۵ تماس بگیرند و یا با ارسال پیامک به سامانه ۳۰۰۰۰۰۱۳۵ تعزیرات حکومتی گزارش‌ها و شکایات خود را ارائه دهند.

 

سخن آخر

امسال هر چند شب یلدایی به دلیل شیوع ویروس کرونا وجود ندارد اما نمی توان چشم بر گرانی های عجیب و سرسام آور بست و به سادگی از این مسائل عبور کنیم؛ هر چند تحریم های ناجوانمردانه آمریکا عامل موثری در افزایش قیمت اقلام مصرفی و مورد نیاز مردم شده است اما می توان با برنامه ریزی دقیق و عمل به فرمایشات مقام معظم رهبری به جنگ اقتصادی برویم.

 

شب یلدا با طعم تلخ گرانی پشت سر گذاشته می شود اما ای کاش مسئولان از خواب غفلت بیدار شوند و با تکیه بر اقتصاد مقاومتی و مبارزه با تحریم ها قیمت محصولات مورد نیاز مردم را حداقل در شب عید نوروز کاهش بدهند تا پدری شرمنده فرزندانش نشود.

 

 

 

 

کد خبر 1004462

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha