کم‌ خونی های رایج‌ و روش های درمان توسط متخصص تغذیه تشریح شد

یک متخصص تغذیه گفت: کم‌ خونی‌ های مختلفی از جمله کم‌ خونی از نوع فقر آهن، کم‌ خونی B۱۲، کم‌ خونی روی، کم‌ خونی مس و کم‌ خونی اسید فولیک‌ داریم و هر کدام‌ درمان خاص خود را دارند.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری شبستان از کرمان، دکتر بهروز طلایی چهارشنبه شب ( ۲۶ آذر) در برنامه آنلاین‌ مطب در خانه به سوالات کاربران‌ با موضوع کم‌ خونی های تغذیه ای پاسخ داد و به فردی که دارای کبد چرب و سنگ کیسه صفرا است‌ و همچنین پاهای او خواب می رود؛ گفت: برای بهبود  کبد چرب و سنگ صفرا دو برنامه غذایی جداگانه وجود دارد، امّا در کل می توانید یک برنامه را اجرا کنید؛ مصرف غذاهای سرخ کردنی و قند ساده، انواع سس ها و غذاهای چرب و روغن دار کاهش و دریافت مایعات و مصرف سبزیجات‌ افزایش یابد.

 


متخصص‌ تغذیه ادامه داد: در مورد خواب رفتن پاها‌ هم امکان دارد به کم‌ خونی مبتلا  باشید البته کم‌ خونی انواع مختلف دارد مانند کم‌ خونی آهن، کم‌ خونی روی، مس، اسید فولیک و کم‌ خونی B12 را داریم‌؛ برای رفع کم‌ خونی آهن که شایع ترین‌ آن‌ ها است می توان انواع‌ خوراکی های حاوی آهن‌ که پایه گیاهی دارند مثل سبزیجات، اسفناج‌ و انواع حبوبات مصرف کرد؛ همچنین اگر کم خونی شدید باشد بهتر است در کنار مصرف غذاهای حاوی آهن‌ مکمل هم مصرف شود.

 

 

وی به شخصی‌ که دختر ۱۶ ساله او دارای بیماری تالاسمی مینور‌ است و طی یک سال اخیر مدام‌ سردرد می شود و با توجه به اینکه فولیک‌ اسید مصرف می کند امّا رنگ چهره‌ او زرد و بی حال است؛ همچنین دختر ۱۴ ساله این‌ فرد هم‌ دچار بی حالی و سردرد در ناحیه پشت سر می شود؛ پاسخ داد: دختر ۱۶ ساله شما حتماً باید آزمایش‌ خون بدهد و دلیل سردرد و ضعف از لحاظ‌ ویتامین، آهن و B12، کمبود مس یا کمبود روی و غیره مورد بررسی قرار بگیرد سپس بر اساس نتیجه آزمایش درمان شروع شود؛ منعی هم‌ برای مصرف اسید فولیک وجود ندارد؛ دختر ۱۴ ساله شما که از ناحیه پشت‌ سر احساس درد دارد باید آزمایش خون بدهد‌ تا مشخص شود کم خونی از چه نوعی دارد و یا اینکه شاید علّت‌ سردرد پائین‌ انداختن‌ سر در موبایل یا درس خواندن باشد.
 

 


دکتر طلایی در پاسخ به یکی از کاربران که پسر ۵ ساله او قبلاً بیماری آسم‌ و آلرژی داشته و لبنیات مصرف نکرده و در حال حاضر هم‌ که مشکل آلرژی حل شده، لبنیات نمی خورد؛ با اینکه شربت استئوکر‌ و بادام، کنجد و کلم‌ هم در برنامه غذای روزانه او وجود دارد نگران‌ رشد او است؛ گفت: پسر شما باید کم کم مصرف لبنیات اعم‌ از شیر، دوغ، ماست خانگی و .... را از حجم کم‌ حتّی با یک قاشق شروع کند، شربت‌ استئوکر هم‌ که می خورد برای‌ رفع کمبود کلسیم‌ مفید است و میزان رشد او را با مقایسه قد و وزن‌ امسال با سال قبل می توان مشخص کرد.

 

 


وی در پاسخ به سوالی‌ مبنی بر اینکه سرد شدن همیشگی دست‌ و پا چه علتی دارد؟ گفت: یکی از دلایل می تواند کم‌ خونی باشد؛ البته گاهی اوقات‌ سردی دست‌ و پاها به دلیل غلظت‌ خون است و خون رسانی به انتهای‌ اندام‌ ها کم‌ است‌ که این‌ غلظت خون‌ باید رفع شود ضمن‌ اینکه سرد شدن‌ دست‌ و پاها‌ دلیل های دیگری مانند کم کاری تیروئید هم ممکن‌ است داشته باشد که بهتر است‌ با انجام‌ آزمایش خون و تجویز داروی مناسب درمان‌ شروع شود.

 

 

متخصص تغذیه در پاسخ به شخصی ۵۹ ساله که دارای بیماری تنگی عروق است و قرص های فشار خون، پروستات و قرص چربی مصرف می کند که افت فشار خون‌ پیدا کرده است؛ بیان کرد: علت افت فشار خون را باید با مراجعه به پزشک جویا شوید شاید دوز مصرف قرص ها زیاد باشد و امکان افت فشار خون وجود داشته باشد، با توجه به اینکه تنگی عروق دارید و قرص چربی مصرف می کنید توصیه می کنم دریافت مایعات بدن زیاد باشد طوری که روزانه ۳ تا ۴ لیوان آب بنوشید و ضمن اینکه سبزیجات و میوه جات زیاد مصرف کنید و در مواقع ناهار و شام‌ هم میزان برنج‌ و نان را کاهش دهید، مصرف غذاهای چرب و ادویه های تند و تیز و نمک دار که موجب ایجاد غلظت‌ خون‌ می شود را کاهش دهید همچنین نوشیدن آب میوه صنعتی توصیه نمی شود بلکه میوه تازه بخورید.

 

 

وی در پاسخ به فردی که پرسید پسرم‌ دیابت‌ دارد و و قند خون او ناشتا بالا است چه نوع غذایی در شب به او بدهم؟ تصریح کرد: نگفتید پسرتان‌ دیابت نوع ۱ یا نوع ۲ را دارد؛ برای کنترل قند خون اگر انسولین‌ یا قرص مصرف می کند و کنترل نشده باید واحد های انسولین و میزان دوز قرص ها تنظیم شود که با مشورت پزشک این‌ کار انجام‌ شود و در کنار تنظیم‌ دارو برنامه غذایی روزانه هم داده می شود که کربوهیدرات ها در طول روز تقسیم می شوند از این طریق باعث می شود که میزان قند خون به حالت نرمال برسد.

 


دکتر طلایی در پاسخ به فردی که علاقه زیادی به خوردن خاک مُهر نماز دارد، بیان کرد: این علاقه به خوردن خاک و مهر نماز ممکن‌ است به دلیل کم‌ خونی باشد؛ برنامه غذایی مختلفی برای رفع کم‌ خونی وجود‌ دارد برنامه غذایی برنامه ای است که دریافت پروتئین با مصرف حبوبات، انواع گوشت و تخم مرغ و سبزیجات حاوی آهن‌ بالا می رود؛ اگر کم‌ خونی شدید باشد مصرف مکمل های آهن هم مؤثر و مفید است، مصرف مایعات افزایش یابد و چای کم رنگ، میوه های خشک مانند انجیر و برگ زردآلو و هلو مصرف کنید.

 

 

کد خبر 1004465

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha