«پیشگیری از کرونا» تمرکز اصلی در طرح شهید قاسم سلیمانی است

طرح شهید قاسم سلیمانی با هدف شکستن زنجیره انتقال کووید۱۹ با سه محور مراقبت، حمایت و نظارت و مبتنی بر مشارکت بسیج و مردم، محله‌‌محور و خانواده‌‌محور بودن، ارائه فعال خدمات و مراقبت‌‌ها و بهره‌‌گیری از ظرفیت هر خانه یک پایگاه سلامت در حال اجراست.

خبرگزاری شبستان- خراسان شمالی؛ در راستای اجرای منویات مقام معظم رهبری، دستورات فرماندهی‌کل سپاه و پیرو تفاهم‌‌نامه سازمان بسیج مستضعفین و وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، به‌ منظور قطع زنجیره انتقال ویروس منحوس کرونا در کشور، طرح مشترکی به‌نام شهید بزرگوار، حاج قاسم سلیمانی در حال اجر است.

 

پیشگیری از کرونا، تمرکز اصلی در طرح شهید قاسم سلیمانی است که این طرح شامل سه مرحله اصلی مراقبت، حمایت و نظارت بوده که در مرحله مراقبت، پایگاه‌‌های سلامت، مراکز جامع و مراکز منتخب در اختیار این طرح قرار می گیرند و در فاز مراقبت، نیروی انسانی شامل مراقبین سلامت، پرستاران و پزشکان به درب منازل مراجعه و پکیج بهداشتی و بروشور اطلاع‌‌رسانی پیشگیری از کرونا را به خانوارها ارائه می‌‌کنند و اگر در خانواده‌‌ای فردی مبتلا به کرونا بود یا مشکلی وجود داشت، اسامی این خانواده‌‌ها یادداشت شده و برای اعزام پزشک یا پرستار اقدام می‌‌شود.

 

در مرحله حمایتی هم به‌منظور جلوگیری از تردد بیماران کرونایی، برای تأمین معیشت، بسته‌‌های حمایتی و پکیج‌‌های بهداشتی ارسال می شود و همچنین پایگاه‌‌های نواحی مقاومت بسیج به‌صورت محله‌‌محور تقبل کرده‌‌اند که اگر خانواده‌‌ای نیاز به خرید داشته و افراد خانواده، سن بالایی دارند و نباید برای خرید از خانه خارج شوند، پایگاه‌‌های بسیج این خرید را برای آن‌‌ها انجام ‌‌دهند.
 

 

در مرحله نظارت هم تیم‌‌های بسیجی در نواحی مقاومت بسیج، اقدامات انجام شده در حوزه پیشگیری از بیماری کرونا را رصد می کنند که در این راستا چک‌‌لیست‌‌هایی آماده شده و از خانواده‌‌ها سؤال پرسیده می‌‌شود که آیا اطلاع‌‌رسانی، مراقبت و حمایت انجام شده یا خیر و سپس میزان موفقیت عملیات سنجیده و بر اساس آن، برای بازبینی عملیات دستورات لازم داده می‌‌شود.

 

در این طرح، مداخلات به‌صورت مراجعه مراقبین سلامت به درب منازل، پالایش اطلاعات و تبدیل داده‌‌ها به اطلاعات معنی‌‌دار است که پرستارها، داده‌‌های جمع‌‌آوری‌شده را به اطلاعات معناداری برای پزشکان تبدیل می‌‌کنند و بر اساس آن، پزشک تشخیص می‌‌دهد که چه مداخله مؤثری را در این حوزه باید انجام دهد.

 

 

این طرح مبتنی بر برنامه «هر خانه یک پایگاه سلامت» است

 

دکتر «افشین دلشاد» معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی خراسان شمالی در خصوص این طرح گفت: این طرح مبتنی بر برنامه «هر خانه یک پایگاه سلامت» بوده که از سوی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی و سازمان بسیج مستضعفین طراحی شده است.

 

وی شرط موفقیت این طرح را تمرکز بر ویروس به جای تمرکز بر بیمارستان و ارائه خدمات فعال و خانواده محور به جای خدمات غیرفعال دانست و گفت: این طرح نمونه مشخصی از جلب مشارکت مردم، هماهنگی بین بخشی، برنامه ریزی بر اساس نیاز محلات و استفاده بهینه از توان نظام شبکه های بهداشتی درمانی کشور است.

 

دکتر دلشاد بیان کرد: استفاده از همه ظرفیت های کشور و به خصوص سازمان بسیج مستضعفین برای کمک به وزارت بهداشت به عنوان متولی اصلی که تا امروز تقریبا همه بار اپیدمی متوجه او بوده است، اجرای طرح سپردن کنترل کووید - 19 به مردم محلات با بهره گیری از ایجاد هماهنگی و مدیریت واحدهای فعال در محلات، پایگاه سلامت در مناطق شهری، خانه بهداشت در روستا و بسیج  محلات و مشارکت گسترده سایر سازمان های ذینفع مانند هلال احمر و سمن ها می تواند استراتژی مناسبی برای کنترل بیماری در سطح محلات باشد.

 

وی اظهار داشت: اطلاع رسانی به موقع و تشخیص مخاطرات در فوریت ها می تواند جان انسان های در معرض خطر را در شرایط اضطراری به شرط اعمال مداخلات موثر، سریع و هماهنگ، نجات بخشد بنابراین بهترین و موثرترین راه، جلب مشارکت اجتماعی از طریق بهره گیری از کمک نیروهای بسیج و داوطلب مردمی و سازماندهی محله محور مردم است.

 

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی خراسان شمالی هدف از اجرای این طرح را قطع زنجیره انتقال ویروس با افزایش رعایت پروتکل های بهداشتی، کاهش بستری ها، کاهش مرگ و پوشش حمایتی از گروه های در معرض خطر عنوان کرد.

 

 

اجرای طرح شهید سلیمانی با حضور 174 تیم در مرکز خراسان شمالی

 

دکتر «ابراهیم بازخانه ای» رییس مرکز بهداشت و درمان شهرستان بجنورد در تشریح اقدامات انجام شده در راستای اجرای طرح شهید حاج قاسم سلیمانی گفت: در راستای اجرای این طرح جلسات شورای راهبردی و کمیته های  تخصصی شهرستانی با حضور ارگان های مرتبط برگزار و متعاقب آن تعداد 104 تیم مراقبتی، 40 تیم حمایتی و 30 تیم نظارتی تشکیل شد.

 

وی افزود: تیم های مراقبتی اقداماتی از قبیل نمونه گیری اطرافیان در تماس نزدیک با بیمار و آموزش های لازم و جذب سفیر سلامت و پیگیری رعایت قرنطینه و یا ارجاع به سطح بالاتر را انجام می دهند.

 

دکتر بازخانه ای بیان کرد: تیم های حمایتی تشکیل شده نیز با همکاری بسیج و مراقبین سلامت اقدام به شناسایی خانوارهای کرونا مثبت که نیازمند سبد معیشتی هستند می کنند و بسته های حمایتی تحویل می شود.

 

 

طرح شهید سلیمانی از 15 آذرماه در مانه و سملقان وارد فاز اجرایی شد

 

«سید حسین سیدی» سرپرست شبکه بهداشت و درمان مانه و سملقان هم با بیان اینکه طرح شهید سلیمانی از 15 آذرماه در مانه و سملقان وارد فاز اجرایی شد، گفت: این طرح با حضور 214 تیم اجرا می شود.

 

وی بیان کرد: در راستای اجرای این طرح جلسات شورای راهبردی و کمیته های تخصصی شهرستانی با حضور ارگان های مرتبط برگزار و متعاقب آن تعداد 64 تیم مراقبتی، 69 تیم حمایتی و 81 تیم نظارتی تشکیل شد.

 

سیدی با بیان اینکه طی اجرای این طرح تاکنون تعداد 9 بیمار مبتلا به کووید 19 در سطح شهرستان رهگیری و شناسایی شدند، افزود: تا کنون دوهزارو 537 بازدید از اماکن با مشارکت نیروهای بسیج و هلال احمر انجام شده که به 327 امکنه تذکر شفاهی، 58 امکنه تذکر کتبی و یک رستوران نیز به علت عدم رعایت پروتکل های بهداشتی پلمب شده است.

 

 

فعالیت 26 تیم بهداشتی در فاروج

 

«کریم ذوقی» مدیر شبکه بهداشت شهرستان فاروج هم گفت: در این طرح 9 تیم در قالب مراقبتی، 10 تیم نظارتی و 8 تیم حمایتی فعالیت دارند که روستاها و شهر را پوشش می دهند.

 

وی رویکرد این طرح را، کنترل بیماری کرونا عنوان کرد و افزود: شناسایی افراد مبتلا به ویروس کرونا، کنترل اطرافیان در تماس نزدیک، با انجام تست سریع و حمایت از این افراد و نظارت بر شرایط  از اهداف اجرای این طرح است.

 

وی گفت: رویکرد در بخش حمایتی این طرح، ارائه بسته های معیشتی از سوی سپاه برای این خانوارها و ارائه خدمات از سوی دستگاه های حمایتی بهزیستی و کمیته امداد به مبتلایان در جامعه هدفشان است.

 

ذوقی افزود: این طرح در محل زندگی خانوارها با انجام تست سریع (ریپیت) و با همکاری دستگاه های بسیج، هلال احمر، کمیته امداد و بهزیستی اجرایی شده است.

 

 

 

کد خبر 1004883

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha