آیت‌الله درچه‌ای محور مکتب فقه در اصفهان

حجت الاسلام رهدار گفت: آیت‌الله مرحوم «سید محمدباقر درچه‌ای» نگران انحراف عقاید دینی و اختلاف بین علما در جامعه بود.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری شبستان از اصفهان،حجت الاسلام «احمد رهدار» در کنگره بزرگداشت آیت الله «سید محمدباقر درچه‌ای» به شخصیت مبارز، سیاسی، دینی، فقهی و علم و دانش این شخصیت بزرگ اشاره کرد و اظهارداشت: اختلاف سلیقه و نظر در بین فقها و علما به دلیل پویایی فقه وجود دارد اما نباید این موضوع موجب اختلاف در بین آن ها و گسترش آن در جامعه بشود.

 

عضو هیئت علمی دانشگاه باقرالعلوم(ع) ادامه داد: این استاد و مرجع تقلید نسبت به این مسائل حساس بودند و همواره توصیه بر وحدت و توجه عواقب موضوع داشتند و همواره سعی بر پاسخگویی به شبهات و برنامه ریزی برای جلوگیری از انحراف و اختلاف داشتند.

 

وی با بیان اینکه توجه به عقلانیت و اخلاق در قیام امام حسین(علیه السلام) بیش از پرداختن به خون شهدای کربلا مهم است، تصریح کرد: قمه زنی نتیجه این بی توجهی به عمق حادثه کربلا است که موجب انحراف در بین مردم شده و موضوعات مکتب معنوی و اخلاق آن امام در حاشیه قرار گرفته است.

 

حجت الاسلام رهدار، با اشاره به اینکه در تدریس و سیاست و مبارزه نقش مهمی داشتند، تصریح کرد: این شخصیت بزرگ فقه کلامی، سیاسی و فقه در ابعاد دیگر را در تمام توان مسلط بود و ایشان محور مکتب فقه سیاسی معاصر اصفهان و محور مکتب فقه اصفهان بودند.

 

وی ادامه داد: شخصیت های بزرگی نزد آیت الله درچه ای پیشرفت علمی و پرورش یافته اند و استاد مراجع تقلید بزرگ محلی و کشوری بوده اند که به یادگار مانده و مایه خیر و برکت برای جامعه هستند.

 

استاد حوزه علمیه قم با اشاره به شخصیت مبارز و سیاسی آیت الله درچه ای یادآورشد: ایشان در کنش های سیاسی و مبارزه با طاغوت نقش موثری داشتند و نظریه های علمی پیرامون مشروطه داشتند.

کد خبر 1004962

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha