افزایش اطلاعات عمومی و آگاهی دینی در قالب برنامه های مفرح و سرگرمی

علی عباس مجری مسابقه تلویزیونی «نوافذ» معتقد است در یک برنامه اجتماعی باید حکمت های ارزشمند هم وجود داشته باشد تا با تنوع، مانع از تکراری شدن روال برنامه شد. او می گوید نوافذ توانسته به شکل غیرمستقیم آمار و اطلاعات عمومی بسیاری به بیننده منتقل کند.

خبرگزاری شبستان، سرویس فرهنگی: بخشی از کارکردهای رسانه های برون مرزی به سرگرمی و ایجاد فضای مفرح و شاد بازمی گردد از این رو در این زمینه نیز باید به فعالیت پرداخت تا قشرهای مختلف مردم به یک شبکه علاقه مند شده و با آن ارتباط برقرار کنند. از جمله برنامه های پرمخاطب شبکه جهانی الکوثر مسابقه زنده «نوافذ» است که به مدت نیم ساعت هر روز پخش می شود. برنامه اي كه اطلاعات عمومي مخاطب را در سنين مختلف مي افزايد و آن را با جاذبه هاي گردشگري، اماكن مقدس، ابنيه تاريخي، طبيعت زيباي ايران و نيز سريال هاي عربي آشنا مي كند. 


«علی عباس» اكنون مجري اين برنامه شبكه الكوثر است. وي دانش آموخته رشته روزنامه نگاری در تهران است. متولد سال 1993 در شهر نوبل و الزهرا در استان حلب در شمال سوریه. وی همکاری رسانه ای با اتحادیه بین المللی رسانه های جهان اسلام را آغاز کرد. مدتی با دفتر خبرگزاری سوریه (سانا) در تهران هم در تولید خبر همکاری داشت. سپس شبکه جهانی الکوثر با وی آشنا می شود و بعد از گرفتن تست های لازم برای فعالیت در این تلویزیون عرب زبان پذیرفته شد. آن چه در پی می آید گفتگو با این فعال رسانه ای پیرامون نوافذ و تولید برنامه برای مخاطب عرب زبان است:
 

 

از چه زماني اجرای برنامه نوافذ را به عهده گرفتيد و  با حضور شما چه تغييراتی در اين برنامه ايجاد شد؟
در هشت ماه گذشته اجرای برنامه نوافذ را بر عهده دارم اما قبل از همکاری با الکوثر همیشه به این فکر می کردم که شروع یک برنامه اجتماعی باید متنوع باشد. برای همین در شروع هر برنامه به جای خوش آمد گویی های متداول و تکراری سعی کردم در مدت دو دقیقه یک داستان، حکمت یا حدیث از معصومین (ع) و بزرگان بیان کنم که در آن برای مخاطبان منفعت بیشتری است. چراکه معتقدم در یک برنامه اجتماعی باید حکمت های ارزشمند هم وجود داشته باشد و با تنوع، مانع از تکراری شدن روال برنامه شد. البته برنامه نوافذ توانسته به شکل غیرمستقیم آمار و اطلاعات عمومی بسیاری به بیننده منتقل کند.

 


چه خاطره اي جالبي از همكاري با الكوثر داريد؟ 
خاطره ای که برای خودم جالب است به یک روز آفتابی باز می گردد. به شخصه خیلی برای سر و وضع خودم وقت می گذارم. روزی که اجرای برنامه داشتم هوای تهران عالي و آسمان آبی بود. اتفاقا خیلی به موی سرم رسیدم. این را هم عرض کنم که موهای سر من در حال ریزش است و برای همین خیلی روی آن حساس بودم. واکس مو و سشوار و... زدم. وقتی رسیدم به پاركينگ شبكه، باران شروع شد. از آنجا تا دفتر شبکه الکوثر کمتر از یک و نیم دقیقه فاصله است اما همین مدت اندک کافی بود تا سر و روی من کاملا خیس شود و فرصتی هم تا رفتن روی آنتن نبود. آن روز که بیش از همه به خودم رسیده بودم با سر و روی آشفته جلوی دوربین رفتم. هر چند همکاران تصویربرداری با نورپردازی تلاش کردند تا به نوعی تصویر را اصلاح کنند اما به هر حال مشخص بود که از زیر باران جلوی دوربین رفته بودم. 

 


مسابقه نوافذ تا چه اندازه مورد استقبال مردم عرب زبان كشورهاي منطقه قرار گرفته و آن را تماشا مي كنند؟ 
مردم جهان عرب استقبال خوبي از مسابقه نوافذ دارند. ما همواره پيام هاي بسياري كه از طريق فضاي مجازي و شبكه هاي اجتماعي دريافت مي كنيم به اين تاثيرگذاري پي مي بريم. مردم دنبال تماس از طريق شماره هاي برنامه هستند كه به نظرم اين خيلي خوب است. نوافذ در فضای مجازی به ویژه واتس اپ  و فيسبوك با مخاطبان در ارتباط است. 

 

مردم شهر خودتان چقدر اين برنامه را مي بينند؟ اطلاعي داريد؟
به اين خاطر كه پدر من بزرگ عشيره و به نوعي ريش سفيد شهر است (كه اصطلاحا به آن مختار مي گويند) پس من هم مي شوم پسر مختار شهر. به همین خاطر از زماني كه اجراي يك برنامه تلويزيوني را به عهده گرفتم مردم شهر هم كه به ما لطف دارند، پيگير تماشاي اين برنامه شدند و همه نوافذ را شناختند. این را می توان از تماس های مکرر که هر روز با ما دارند، درک کرد.

 


به نظر شما مسابقه هايي مشابه نوافذ چه تاثيري در ميان مسلمانان و اعراب منطقه خواهد داشت، آيا مي تواند ارزش هاي فرهنگي آنها را يادآوري كند و يا موجب ايجاد همبستگي و وحدت ميان آنها شود؟
بگذارید شفاف صحبت كنم؛ اين برنامه تاثير خوبي دارد چرا كه سوالات ما هم علمي، هم اسلامي و هم تفريحي است. براي همين مورد توجه عرب زبان ها واقع شده است. غير از اينكه مفاهيم و معارف اسلامي را به مخاطب معرفي مي كند، توانسته اماكن گردشگري، زيارتي و مقدس، طبیعت ايران  و نيز امكانات و پيشرفت هايي را كه در كشور انجام شده نيز به بينندگان  بشناساند. صفحه اينستاگرامي ما هم بخش متفاوت و دوست داشتني ماجراست كه قبل و بعد از اجراي برنامه و شرايط و كارهايي كه بايد انجام دهيم را براي مخاطب نشان مي دهيم. 

 


در میان تلویزیون های کشورهای عربی برنامه ای مشابه نوافذ هست؟ 
البته خوب نيست از خودمان تعريف كنيم اما به نظرم نوافذ برنامه اي تك است و مشابهي در تلويزيون هاي عربي جهان وجود ندارد. اين نكته را مطمئن باشيد. 

 


آرزو داريد در چه برنامه يا فعاليت رسانه اي مشاركت داشته باشيد كه در الكوثر يا ساير شبكه هاي ايراني پخش شود؟ 
با اينكه همه مي گويند تو خيلي سر حال و خنده رو هستي و برنامه هاي اجتماعي مثل نوافذ و يوم جديد براي تو بسيار مناسب است اما از ابتداي فعاليت هاي رسانه اي دوست داشتم كه در آیتم هاي سياسي همکاری داشته باشم و برنامه اي داشته باشم كه مهمان دعوت كنم و با آنها به مناظره بپردازم تا موضوعات روز را به چالش بکشیم که هنوز تحقق نیافته است. خب سیاست رشته من است و در این زمینه بیشتر تحقیق کرده ام.

 


به عنوان یک تبعه سوریه، بفرمایید مردم منطقه برنامه های جدی و سياسي را بيشتر مي پسندند يا برنامه هاي شاد و اجتماعي؟
مردم سوريه و كشورهاي همسايه مانند لبنان و عراق به دليل ده سال جنگ از سياست خسته شده اند و نيازمند برنامه هاي مفرح و اجتماعي هستند كه اميد بخش باشد و آنها را به زندگي بازگرداند تا از اين وضعيت دشواری كه گرفتار شدند، خارج شوند. براي همين پيشنهاد مي كنم برنامه هایي مانند نوافذ، پرسش و پاسخ و ... بيشتر براي آنها مناسب تولید شود. در پیشنهادهایی هم که به شبکه داده ام این موارد را عنوان کرده ام.

کد خبر 1005128

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha