کرونا، میهمان دورهمی های شب یلدای امسال

درحالی که به شب یلدا نزدیک می شویم بسیاری از مسئولین وزارت بهداشت نگران برگزاری دورهمی های شب یلدا هستند و از مردم می خواهد تا دورهمی های کوچک فامیلی شب یلدا را به دور از هم و مجازی برگزار کنند.

خبرگزاری شبستان - مشهد - مرضیه وحدتشب یلدا به بلندترین شب سال معروف است و از جمله کهن ترین جشن های ایرانیان به شمار می رود، در این شب اقوام و فامیل دور هم جمع می شوند و شب را تا پاسی به شادی می گذرانند، در شب یلدا هر یک از اعضای خانواده معمولا آن میوه و یا تنقلاتی که مربوط به شب یلداست را با تزئینات زیبا به خانه پدر و مادر می برند.

 

اما امسال به دلیل میهمان ناخوانده ای که از اسفند ماه وارد کشور ما شد یعنی ویروس کرونا موجب شده است تا دورهمی های فامیلی قطع شود و حتی درسال تحویل نیز مردم تنها و درخانه این روز را جشن بگیرند. درحالی که به شب یلدا نزدیک می شویم بسیاری از مسئولین وزارت بهداشت نگران برگزاری دورهمی های شب یلدا هستند و از مردم می خواهد تا دورهمی های کوچک فامیلی شب یلدا را به دور از هم و مجازی برگزار کنند تا جان خود و عزیزانشان در امان بماند و همه با هم عید سال 1400 را جشن بگیرند.

 

آنها معتقدند اگر دورهمی های شب یلدا برگزار شود ایران وارد چهارمین پیک کرونا می شود و تمام زحمات حوزه سلامت از بین می رود، چهارشنبه 26 آذر وزیر بهداشت ضمن تاکید بر رعایت پروتکل های بهداشتی توسط مردم به افزایش قدرت سرایت بیماری اشاره کرده و گفته است: ما نگران این هستیم که مردم در شب یلدا دورهمی های خود را  مانند سالهای گذشته برگزار کنند و تعداد مبتلایان در کشور افزایش پیدا کند.

 

در این بین نیز تبلیغات گسترده ای در شبکه های مجازی با عکس، پوستر، کلیپ های دو دقیقه ای و در رسانه ها با تهیه گزارشات خبرنگاران از مسئولین وزارت بهداشت و کادر درمان و از مردم در سطح شهر تلاش کردند تا مردم را از خطر برگزاری دورهمی های  شب یلدا آگاه کنند، از این رو خبرنگار خبرگزاری شبستان در سطح شهر گزارشی از مردم در خصوص دورهمی های شب یلدا تهیه کرده است و با این پرسش که «آیا حاضرید به خاطر یک دورهمی جان خود را از دست بدهید» عکس العمل مردم و گفته هایشان را منعکس کرده است.

 

برخی باور ندارند کرونا وجود دارد

 

آقای زرندی صاحب مغازه میوه فروشی به دلیل تعداد زیاد مشتری در حالی که با ما گفتگو می کند، میوه های مشتریانش را وزن می کند؛ او می گوید: قطعا هر کسی جانش برایش عزیز است و علت اینکه عده ای نسبت به این موضوع بی توجه هستند که برگزاری این دورهمی تاثیری برای آنها ندارد و به کرونا مبتلا نمی شوند، شاید به دلیل این است که آنها هنوز باور ندارند که کرونا وجود دارد، یا خیلی این بیماری را ساده گرفته اند و یا فکر می کنند بدن آنها قوی است و به کرونا مبتلا نمی شوند. لذا اگر خود و یا عزیزان خود مبتلا شوند و یا از دست بدهند خواهند فهمید که اشتباه می کنند.

 

زرندی می گوید: خوشبختانه اطلاع رسانی خیلی خوب بوده است و اکثر مشتری های من می گویند ما شب یلدا فقط به صورت مجازی دورهمی خواهیم داشت. من نیز خودم به پدر و مادر خودم و همسرم نیز به پدر و مادرش گفته است که ان شالله سال آینده عمری باشد به خانه آنها می روبم تا آن زمان ان شاالله کرونا تمام شده است.

 

تو در مقابل خدا مسئول هستی اگر کرونا را به دیگری منتقل کنی

 

آقای کرمانی نیز در پاسخ به سوال ما می گوید: خوب هیچکس حاضر نیست جانش را به خاطر یک دورهمی از دست  بدهد اما گاهی انقدر چشم و هم چشمی ها زیاد می شود که این موضوع در پشت پرده مخفی می ماند، خوشبختانه علی رغمی که هیچ یک از اقوام و فامیل ما به این بیماری مبتلا نشده اند ، بسیار رعایت می کنند و ما بچه ها اگر بخواهیم به پدر و مادر خود سر بزنیم هر فرزندی تنها در یک فضای باز  و با رعایت فاصله به دیدن پدر و مادرم می رویم تا هم به آنها سرزده باشیم و هم آنها را مبتلا نکنیم.

 

او می افزاید: برخی اصرار به برگزاری دورهمی در شب یلدا را دارند ولی نمی دانند با این کار جان خود و عزیزان خود را به خطر می اندازند و حتی ممکن است در محل کار به عنوان ناقل این ویروس را به همکار خود منتقل کنند و باعث مرگ او شوند، شاید پررنگ شدن این جمله که «تو در مقابل خدا مسئول هستی اگر کرونا را به دیگری منتقل کنی» برای برخی تلنگری باشد برای در خانه ماندن و عدم برگزاری دورهمی های شب یلدا.

 

مردم در شب یلدا دورهمی برگزار نکنند

 

خانم روزبه که خود و خانواده اش به کرونا مبتلا شده اند؛ می گوید: قطعا نه تنها جان خودم بلکه جان عزیزانم مهم است، من خیلی به ندرت از خانه خارج می شوم، مگر برای انجام کارهای ضروری و شاید چند ماه است فقط تلفنی با مادرم در ارتباط هستم، یک روز احساس سردرد و بدن درد شدیدی کردم، که با شدید شدن آن به پزشک مراجعه کردم دکتر احتمال کرونا را به من داد و خواست من در قرنطینه خانگی باشم، خوشبختانه پسر و همسرم مبتلا نشدند ولی احتمالا ناقل ابن  بیماری بودند، 14 روز با این بیماری درگیر بودم و بدن درد و سردرد بودم و احساس  ضعف شدیدی داشتم، واقعا بیماری بدی است، توصیه می کنم مردم حتما رعایت کنند.

 

او می افزاید: متاسفانه مادرم نیز علی رغمی که بسیار رعایت می کرد ولی حال از فردی که بیمار بوده و یا فردی ناقل به این بیماری مبتلا شد و خدا را شاکرم که از این بیماری جان سالم به در بردند اما دوستم که خود، مادر و پدرش مبتلا شدند، متاسفانه  پدر خود را از دست داده است و به شدت افسرده است و خودش را سرزنش می کند. لذا از مردم خواهش می کنم در شب یلدا در خانه بمانند و با یک دورهمی جان خود و دیگران به خطر نیندازند.

 

کرونا در کمین دورهمی های ما است

 

از او می خواهم تا راه ارتباطی من را با دوستش فراهم کند تا از او در ابن خصوص گفتگوی داشته باشم. اسمش زهرا است و ۲۰ سال سن دارد او در گفتگوی تلفنی با التماس به من می گوید: به مردم بگویید جز برای ضروریات به بیرون از منزل نروند و اگر بیمار هستند اصلا از خانه خارج نشوند. خانواده ما کاملا پروتکل ها را عایت می کردند ، خواهرم در مطب به کرونا مبتلا شد و من از خواهرم و پدر و مادرم از من به این بیماری مبتلا شدند که متاسفانه پدرم فوت کردند.

 

زهرا می افزاید: همیشه می گویم اگر من به منزل خواهرم نمیرفتم پدر و مادرم درگیر این بیماری نمی شدند و الان پدرم زنده بودند. الان فقط افسوس می خورم و اگرهایی که هیچ فایده ای ندارد.

 

او می گوید: برخی اعتقادی به اینکه باید در خانه بمانند ندارند درحالی که با یک تعقل و پلاک کارت های تسلیت بر سردر بسیاری از خانه ها که اکثرا از بیماری کرونا فوت کردند و یا آمار فوت در تلویزیون، به این واقعیت خواهند رسید که کرونا در کمین همین دورهمی ها است و در شب یلدا اگر می خواهند عزیزان خود را از دست ندهند در خانه بمانند.

 

کد خبر 1005130

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha