گرامیداشت مسجد جامع در دزفول برگزار شد 

مراسم گرامیداشت مسجد جامع دزفول با حضور مسئولان محلی و انجمن‌های مردم در این مسجد برگزار شد؛ این مسجد در شمار مساجد اولیه دوره اسلامی بوده که در قرن سوم هجری احداث شده است.

«مهدی چناری» شب گذشته در حاشیه گرامیداشت مسجد جامع دزفول که با حضور مسئولان محلی و انجمن‌های مردم‌نهاد دوستدار میراث فرهنگی در محل این مسجد برگزار شد، در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری شبستان در دزفول اظهار کرد: مسجد جامع دزفول بعد از پل قدیم دزفول، دومین اثر مهم تاریخی شهر دزفول به شمار می‌رود و از لحاظ معماری و دارا بودن شبستان و ستون‌های سنگی در شمار مساجد اولیه دوره اسلامی بوده که در قرن سوم هجری احداث شده است. 

 

رئیس اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری دزفول افزود: مسجد جامع دزفول بعد از پل قدیم، مهم‌ترین اثر تاریخی شهر دزفول است که با توجه به حفظ حالت اولیه خود و ویژگی‌های معماری، تاثیری بسزایی در طول تاریخ بر شهر دزفول داشته است.

 

وی با اشاره به اینکه مسجد جامع دزفول به شماره ۲۸۷ در فهرست آثار ملی به ثبت رسیده است اضافه کرد: این بنا برگرفته از اصول معماری کاخ ایوان کرخه بوده و شکل‌گیری کنونی آن که معروف به چهار ایوانی است به اواسط دوره صفویه یعنی سال ۱۰۵۰ هجری قمری بر می‌گردد. 

 

چناری تصریح کرد: سبک معماری خاص این مسجد الگو گرفته از دوره ساسانی و ترکیبی از معماری بومی شهرستان دزفول بوده و همین ویژگی این مسجد را به یکی از مساجد منحصر به فرد مبدل کرده است.

 

وی یاد آور شد: مسجد جامع دزفول در سال‌های انقلاب و نیز بعد از آن به عنوان یکی از پایگاه‌های مهم شهر دزفول فعالیت داشته و در حال حاضر در ایام سال و مناسبت‌های مختلف مراسم مذهبی در آن برگزار می‌شود.

 

به گزارش خبرنگار شبستان به دلیل آنکه در روز ۲۹ آذرماه مسجد جامع دزفول در فهرست آثار ملی به ثبت رسیده است، این روز را در دزفول به نام روز مسجد جامع نامگذاری کرده‌اند.

 

کد خبر 1005562

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha