فرشتگان سپید پوش ملایر در گذر از روزهای کرونا /اشتغال بیش از هزار پرستار در بیمارستان های ملایر

مباشری گفت: با شیوع ویروس کرونا پرستاران در کنار سایر کادر درمان ایثار و از خود گذشتگی خود را به نمایش گذاشتند و کرونا با همه بدی‌ها و مشکلاتی که برای مردم ایجاد کرد تلاش ها و ایثارگری های پرستاران را

به گزارش خبرنگار شبستان از ملایر خجسته سالروز میلاد باسعادت حضرت زینب کبری (س)، اسوه و الگوی پرستاری و استقامت بی‌نظیر در تاریخ اسلام را که «سجایای والای رفتاری، اخلاقی و عبادی او بر تارک پرفروغ آسمان ولایت چون نجمی ثاقب به بلندای ابدیت درخشان است»، به عنوان روز پرستار نامگذاری شده است.

بی‌تردید در بین تمامی ملکات فاضله آن بانوی پرصلابت، صبور و فداکار، ملکه پرستاری او از خاندان اهل بیت (ع) «همچون غمخواری پدر در مدینه و کوفه تا همراز و همراهی برادر در کربلا و پرستاری قافله در شام و ...» برجسته می‌نمایاند و این مصداق و گواه صادقی است از حقیقت روح پرستاری و سالگشت ولادت آن «عالمه غیر معلمه» نیز یادآور نعمت گرانقدر زحمات قشری است که به تأسی از آن بزرگ پرستار اسلام، با خدمات طاقت فرسا و بی‌دریغ‌شان همواره نقش بارز خود را در سلامت جسم، روح و روان جامعه اسلامی بخوبی به تصویر می‌کشد.

همان مهربانان احیاگری که نقش‌شان هنر است نه پیشه، هنر سوختن و افروختن، هنر محبت و ایثار، هنر مداواگری. آنان که عارفانه و خالصانه راحتی و آسایش را در التیام تن‌های رنجور بیماران برنمی‌تابند و گوهر زیبای عمل خود را به عیار زخارف دنیا محک نمی‌زنند،بی‌تردید وظیفه سنگین پرستاران در تکمیل و اثربخش نمودن سیر درمان فریضه مقدسی است که تحقق آن جز با انگیزه الهی و ایثار میسر نخواهد بود.

پرستاران ایثارگر از دیرباز، همواره در خط مقدم مقابله با همه گیری‌های تهدید کننده سلامت جامعه بوده اند و امروز هم، میدان پرخطر ویروس کرونا به عرصه از خودگذشتگی و رشادت آنان تبدیل گشته است.

 مردان و زنان فداکاری که روزها و ماهها به دور از خانه و خانواده در آسمان رضایت خداوند با بال ایثار و جانفشانی پرواز نمودند تا سلامت را برای دیگران به ارمغان آورند.

بدون شک، زبان از بیان تلاش‌های خالصانه پرستاران گرامی قاصر است ،مجاهدان عرصه سلامت و منادیان انسانیت و ایمان که به راستی خستگی را خسته کرده و هیچ پاداش دنیوی شایسته‌تر از رشادت های کم نظیر شاگردان راستین مکتب حضرت زینب کبری (سلام الله علیها ) نیست جز شفاعت اخروی آن بانوی ارجمند که بهایی است بی مثال و بی مانند.

خبرنگار شبستان به پاس قدردانی از زحمات این مجاهدان عرصه سلامت با چند از پرستاران ملایر گفت و گو کرده است.

 

 «غلامرضا مباشری» در گفت‌وگو با خبرنگار شبستان در ملایر ضمن تبریک میلاد حضرت زینب کبری(س) و روز پرستار به این قشر زحمتکش گفت: پرستاری شغلی است که با نام مهربانی  عجین شده و اخلاق ،تعهد ،تخصص و کار   بلد بودن از شاخص‌های مهم کار پرستاری است و به اعتقاد بنده پرستاری بیش از آنکه علم تجربی  باشد مهمترین آن علم انسانیت است.

 

رئیس سازمان نظام پرستاری ملایر با بیان اینکه  در حال حاضر در سطح شهرستان ملایر بیش از یک هزار پرستار داریم که  از این تعداد800 نفر عضو سازمان نظام پرستاری ملایرهستند  افزود: پرستاران بیمارستان شهرستان ملایر در بیمارستان امام حسین (ع)،بیمارستان غرضی مهر،آسایشگاه سالمندان،  مراکز خصوصی و..... فعالیت دارند و منظور خانواده پرستاری شامل پرستار ،بهیار و کمک پرستار کارشناس اتاق عمل و هوشبری را نیز  شامل می‌شود.


وی با بیان اینکه  بیشترین پرستاران شهرستان را  پرستاران زن تشکیل می دهند،گفت: یک سوم همکاران ما آقا هستند و علاوه بر شهرستان مشکل کمبود پرستار آقا در سراسر کشور مشهود است.
وی با بیان اینکه مشکل کمبود پرستار نه تنها در شهرستان ملایر که در سراسر کشور وجود دارد گفت :با توجه به استانداردهای جهانی و استاندارد های کشور باید تعداد پرستاران بیشتر شود تا بتوانیم خدمات بهتری را به بیماران ارائه دهیم..
 وی با بیان اینکه پرستاری جزو مشاغل سخت و زیان آور است گفت: متاسفانه هنوز این طرح کاملاً اجرا نمی‌شود .
رئیس سازمان نظام پرستاری ملایر با اشاره به اینکه در نظام پرستاری ما به دنبال  نشان دادن جایگاه حرفه‌ ای و واقعی پرستاران هستیم گفت: با شیوع کرونا پرستاران ما در کنار سایر کادر درمان ایثار و از خود گذشتگی خود را به نمایش گذاشتند و کرونا با همه بدی‌ها و مشکلاتی که برای دنیا و مردم ایجاد کرد جایگاه پرستاران و زحمات این قشر را نشان داد.

مباشری  با بیان اینکه لطف مردم به مدافعان سلامت ستودنی است افزود: شیوع کرونا حجم کار کادر درمان را چند برابر کرد اما باز هم با این وجود رعایت موارد بهداشتی از سوی مردم در زمان های متعدد از جمله محدودیت‌ها بار سنگین را از دوش همکاران ما کم کرد.

 وی  با بیان اینکه موج سوم کرونا در مهر ماه و آبان ماه واقعا شدید بود تصریح کرد: اگر رعایت کنیم روزهای خوشی  را تجربه خواهیم کرد.

وی با بیان اینکه اتفاقات خوبی در سطح کشور در حوزه  پرستاری در حال انجام است گفت: یکی از خلاءهایی که سال هاست پرستاران دارند فوق العاده ویژه ای که همه جا بوده اما  برای پرستاران لحاظ نشده است و امیدواریم دولت در این زمینه نگاه ویژه تری به پرستاران داشته باشد.

وی با بیان اینکه 80رصد از پرستاران شهرستان ملایر در بخش کرونا فعالیت داشتند گفت: بیش از 30 درصد  از همکاران ما خودشان به کرونا مبتلا شدند و تعدادی از ا آنها در بخش های آی سی بستری شده  و وضعیت بدی داشتند.

مباشری با بیان اینکه  تعدادی از همکاران ما داوطلبانه وارد این بخش کروناشده  و با همه سختیها از جان و دل خدمت کردند  گفت: این خدمات جای قدردانی ویژه دارد.

وی بر حمایت بیشتر از این قشر و رفع مشکل کمبود پرستار تاکید کرد و گفت: با توجه به کمبود شدید واقعا نیروهای ما از دل و جان در این مدت مایه گذاشته  تا کمبودی در خدمت رسانی به مردم و بیماران نداشته باشیم.

وی افزود: با ساخت اورژانس بیماران امام حسین(ع)  و بهره‌ برداری از آن طبق وعده مسئولان تا پابیان امسال کمبود نیروی پرستاری واقع در ملایر جدی است و باید این مشکل مرتفع شود.

رئیس سازمان نظام پرستاری ملایر در ادامه ضمن تقدیر از مردم بر رعایت بیشتر دستور العملها، دوری ازتجمعات و دور همی ها به یژه در شب یلدا تاکید کرد و گفت: بهترین تقدیر و تشکر از همکاران ما و کادر درمان رعایت دستور العملها و دوری ازتجمعات و دور همی ها است

وی در ادامه با بیان اینکه واقعا از شیوع کرونا نه تنها برای کادر درمان بلکه برای همه مردم دوران سختی بوده گفت: اگر کمی تحمل کنیم این روزهای سخت می‌گذرد.

مباشری با بیان اینکه امسال   با توجه به شیوع کرونا و محدودیتها برنامه همه ساله جشن تجلیل از پرستاران را نداریم گفت:  گفت: در حال حاضر در کانال فضای مجازی مدافعان سلامت  پیامهای تبریک خود را داریم و با توجه به چند برابر شدن ظرفیت های معرفی پرستاران نمونه حدود 50 تا 60 پرستار نمونه را به استان معرفی کرده ایم و یک  پرستار نمونه کشوری نیز از شهرستان ملایر داریم.

  رئیس سازمان نظام پرستاری ملایر در ادامه با اشاره به برنامه‌های هفته پرستار در ملایر گفت:  دیدار با مسئولان ,دیدار با امام جمعه با رعلیت پرتکل ها ٬ دیدار با  پرستاران به صورت محدود در بیمارستان   و اهدای شاخه گل  به پرستاران به پاس قدرشناسی از این قشر از جمله برنامه های این روز در ملایر است.

 

 

مردم رعایت کنند ما خسته نمی‌شویم

«سمیرا مهرابی» نیز در گفت و گو با خبرنگار شبستان با بیان اینکه 12 سال است در این حرفه مقدس مشغول فعالیت است گفت: من به صورت داوطلبانه مسئولیت در این بخش را پذیرفتم و خوشحالم که می‌توانم در این روزهای سخت به بیماران خدمت کنم.

سرپرستار بخش کرونایی بیمارستان امام حسین(ع) ملایر با بیان اینکه در ماه‌های ابتدایی شیوع کرونا خودش به کرونا مبتلا  و همسرش نیز از وی کرونا گرفت افزود: روزهای سختی بود و من بیش از چهل رور نتوانستم دو فرزندم را ببینم.

وی با بیان اینکه بسیاری از پرستاران شهرستان ملایر با وجود فرزند کوچک داوطلبانه  در بخش بیماران کرونایی فعالیت دارند گفت: بسیاری از همکاران ما دراین مدت خودشان به این بیماری مبتلا شدند و در بخش مراقبت های ویژه بستری بودند.

وی با بیان اینکه گذشت و ایثار پرستاران در این دوران واقعا ستودنی است گفت:  خستگی ما وقتی کم می‌شود که بار مراجعات به بیمارستانها محدود است و این نه به خاطر کار ما بلکه به خاطر  خوشحالی از سلامتی مردم و کم شدن بیماری است.

مهرابی افزود:ما وقتی می بینیم  بار مراجعات کم شده و بیماران بستری ما با بهبودی کامل از بیمارستان ترخیص می‌شوند  بسیار خوشحال می شویم و همه خستیگها را فراموش می کنیم .

 

 

 دو خاطره شیرین و تلخ در روزهای کرونایی

وی به بیان یک خاطره شیرین و یک خاطره تلخ طی ده ما گذشته تصریح کرد: یکی از خاطرات شیرین من این بود که یک  بیمار 92 ساله کرونایی در بیمارستان بستری داشتیم که بعد از گذراندن دوره بیماری تواست بر این بیماری غلبه کند و با سلامتی کامل ترخیص شد که برای من خاطره شیرین بود.

مهرابی افزود:  یکی از تلخ ترین خاطرات من روزی بود که یک جوان 27 ساله مبتلا به کرونا در بیمارستان بستری شد و تنها 20 روز بود که ازدواج کرده بود که در جشن عروسی اش  به کرونا مبتلا شده بود و همسرش بسیاری بیقراری می کرد و متاسفانه نتوانست در برابر بیماری تاب بیاورد و فوت کرد که برای من و همه همکاران بسیار ناراحت کننده و خاطره تلخی بود.

 سرپرستار بخش کرونایی بیمارستان امام حسین(ع) ملایر با تاکید بر اینکه  بیماران کرونایی نیاز به همراه و عیادت ندارد گفت: یکی از مشکلات ما با خانواده ها و اقوام و آشنایان بیماران ابن است که اصرار دارند همراه بیمار بوده و یا از وی عیادت کنند.

وی با بیان اینکه  در مهر ماه و آبان ماه واقعا مراجعات بیماران در  بیمارستان حتی بیش از ظرفیت بود گفت: از مردم بزرگوار خواهش و  تقاضا دارم  صبور باشند و با رعایت موارد بهداشتی سلامتی خود و جامعه را حفظ کرده  تا به یاری خداهر چه زودتر شاهد ریشه کنی این بیماری باشیم.

 

مجاهدت پرستاران  در روزهای کرونایی

«یوسف رحیمی » نیز در گفت و گو با خبرنگار شبستان در ملایر گفت: بنده برای دومین سال است که به عنوان عضو شورای عالی نظام پرستاری غرب کشور فعالیت داشته  که  در غرب کشور دو نفر نماینده شامل بنده و آقای رئیسی از استان کرمانشاه در این شورای 25 نفره عضویت داریم.

سوپر وایزر بیمارستان امام حسین(ع) ملایر  و عضو شورای عالی نظام پرستاری غرب کشور با بیان اینکه حدود 15 سال است که در حرفه پرستاری مشغول فعالیت است گفت: در این مدت در بیمارستان های اصفهان ، علی گودرز و ملایر فعالیت داشته ام .

وی با بیان اینکه پرستاری شغلی سخت  با مشقات فراوان است افزود:  بسیاری از مردم با مشکلات حرفه  پرستاری آشنا نبودندکه طی ده ماه گذشته و شیوع بیماری منحوس کرونا  با سختی های این کار و مجاهدت و از خود گذشتگی پرستاران آشنا شدند.

این پرستار ملایری با بیان اینکه یکی از سختیها و بدی ماجرا طی ده ماه گذشته این بود که ما همکاران زیادی را در این راه از دست دادیم افزود: علاوه بر سایر عزیزان ما در کادر درمان  بیش از یکصد نفر از پرستاران ما  در کشور در این راه شهید شدند و تعداد زیادی ازهمکاران ما در مراکز درمانی و بیمارستانی کشور به این بیماری مبتلا شدند.

رحیمی  با بیان اینکه تعداد زیادی از پرستاران کشور با ابتلا به  بیماری کرونا در بخش های مراقبت های ویژه بستری شدند که  مشکلات و عوارض شدیدی برایشان ایجاد شده و قادر به فعالیت نیستند افزود: با  همه خوف و وحشتی که این بیماری دارد پرستاران به عنوان خط مقدم مبارزه با کرونا مجبور هستند به دل بیماری بزنند و بر بالین بیماران حاضر شوند.

وی با بیان اینکه  بسیاری از  همکاران بعد از یهبودی همچنان در بخش کرونا فعالیت دارند گفت:  یکی از مشکلات و سختی های همکاران ما این بود که نمی توانسستد خانواده خود را ببیند  و بسیاری از این همکاران خانواده های خود را نیز مبتلا کرده و حتی عزیزانشان را نیز از دست دادند.

 

کمبود نیرو از مشکلات مراکز درمانی است

 وی فشار کاری و حجم بالای کار به دلیل کمبود نیرو را از دیگر مشکلات پرستاران طی ده ماه گذشته دانست و گفت:  با توجه به استاندانداردهای لازم تعداد پرستاران متناسب با تخت بیمارستان این رقم در کشور ،استان و شهرستان همخوانی ندارد و بار سنگینی بر دوش همکاران ما است.

 

نیروهای شرکتی تبدیل وضعیت شوند

وی با بیان ابنکه  ما سالانه نیازمند استخدام بیش از 20 هزار پرستار هستیم در حالی که چنین نیست گفت:  یکی دیگر از مشکلات پرستاران  نیروهای شرکتی هستند که هنوز تبدیل وضعیت نشده و باید هر چه سریعتر این دغدغه و مشکل حل شود.

وی با بیان اینکه  فوق العاده ویژه  که به عنوان یک خلاء بوده و  به پرستاران وعده آن داده شده  که امیدوارم هر چه سریعتر اجرایی شود  افزود:  فوق العاده سختی کار کرونا نیز  که آیین نامه آن اجرایی شده و تنها دو ماه آن به برخی همکاران پرداخت شده امیدواریم به همکاران پرداخت شود. 

وی با بیان اینکه با توجه به عضویت در شورای عالی نظلم پرستاری و تشکیل جلسلت به  صورت مستمر در رفت و آمد است افزود: با این وجود همه تلاش خود را برای خدمت به بیماران دارم و دو ماه نیز  دربخش بیماران کرونایی بیمارستان امام حسین(ع)  فعالیت داشته ام.

رحیمی  ضمن تقدیر از محبت های مردم به پرستاران تصریح کرد: در همان ابتدای شیوع کرونا  که کشور با بحران همراه بود و  وسایل حفاظت فردی کم بود مردم شهرستان ملایر به ما لطف زیادی داشته و در تامین این اقلام برای پرستاران بسیار  کمک کرده اند که جای تشکر داردو انتظار داریم دولت نیز حمایت های بیشتری  را از پرستاران داشته باشد.

 

 

کد خبر 1005652

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha