لزوم بازنگری در فرهنگ نامگذاری/ زینب(س) بانویی بانشاط بود

درویش با تاکید بر اینکه باید در نامگذاری های خود دقت نظر داشته باشیم گفت: حضرت زینب(س) گرچه ام المصائب بود اما بانویی کاملا توانمند و با نشاط بود.

خبرگزاری شبستان_گیلان، نوشین کریمی؛ یکی از کارهایی که رسول خدا در کنار فعالیت های عدیده خود انجام میداد مبارزه با خرافات بود. در عصری که دختر داشتن ننگ بود پیامبر خدا فرمودند: «نه تنها دختر ننگ بابا نیست بلکه زینت بابا است».


وقتی زمان وضع حمل حضرت صدیقه کبری (س) و به دنیا آمدن حضرت زینب(س) فرا رسید، پیامبر خاتم(ص) در سفر بود و حضرت زهرا (س)و امیرالمؤمنین (ع) صبر کردند تا رسول خدا برگردد و نام کودک را بگذارد، پس از سه روز، رسول خدا(ص) مراجعت فرمود و همان گونه که سیرۀ ایشان بود، نخست به منزل حضرت زهرا(س) آمدند. پیامبر فرمود: اگر چه فرزندان فاطمه، اولاد من هستند اما امر ایشان با پروردگار عالمیان است و من منتظر وحی می مانم. در این حال جبرئیل امین بر حضرت نازل شد و عرض کرد: یا رسول الله! حضرت حق (سبحانه و تعالی) تو را سلام می رساند و می فرماید: نام این مولود را «زین اب» بگذار، که این نام را در لوح محفوظ نوشته ایم. آنگاه پیامبر فرمود: «علی خود زینت اهل دنیاست اما این دختر به جایی می رسد که زینت پدر می شود».

از آن پس، به جهت کثرت استعمال، این ثمر تازه رسیدۀ شجرۀ طیبه را «زینب» نامیدند. آنگاه پیامبر فرمود: از خدا اجازه گرفتم که به او کنیه بدهم. فاطمه (س) پرسید: «کنیه دخترمان چیست؟» پیغمبر در حالی که می گریست، فرمود: «ام المصائب».

در خصوص نام حضرت زینب(س)  و کنیه اش با «رقیه درویش» استاد اخلاق حوزه گفت و گو کردیم که در ادامه می خوانید؛

* چرا بزرگی نام حضرت زینب(س) در نام های امروزی کودکان کمتر دیده می شود؟

باید در فرهنگ نامگذاری بازنگری صورت بگیرد چون با کمال تاسف می بینیم امروزه نامگذاری در بین ما مسلمان ها به خصوص ما ایرانی ها وضعیت خوبی ندارد و ترجیحا اسامی که انتخاب می کنیم با شأنیت و اعتقادات ما خیلی هماهنگ نیست.
دشمنان حتی بر روی نامگذاری ما هم برنامه ریزی دارند، از یک طرف وقتی می خواهند از افراد ذی نفوذ برای اهداف خود بهره مند شوند اولین کاری که می کنند این است که اسامی آنان را از اسامی اهل بیت(ع) می گذارند تا حداقل با نامشان جایی را در قلوب مردم به دست بیاورند.



* چه کسانی و به چه بهانه هایی مانع از ترویج این فرهنگ می شوند؟

صهیونیست ها برای اینکه زبان عبری را در دنیا مطرح کنند، تلاش فراوانی می کنند و با کمال تاسف در بین مسلمانان نیز به این موفقیت دست پیدا کردند. برای مثال می گویند؛ چقدر اسم های تکراری روی فرزندان خود می گذارید و می توانید به‌جای علی، ایلیا و به جای زهرا، صوفیا و به جای زینب، شنبا بگذارید و از این رو کسانی که تازه به دوران رسیده هستند و می خواهند هویت گم شده خود را در بعضی مسایل سطحی پیدا کنند ترجیحا این نام ها را برای فرزندان خود می گذارند و در ادامه کار خود می گویند ما چون حضرت علی را دوست داشتیم اسم فرزندمان را ایلیا گذاشته ایم در حالی که این زبان برای فرهنگ صهیونیست ها و یهودی ها است.


* خیلی ها نام ها را بر اساس قدرت، موقعیت و معروفیت افراد بر روی فرزندانشان می گذارندو برای آن دلایلی می آورند آیا این درست است؟

ما در نامگذاری های خود باید دقت نظر داشته باشیم، از طرفی می بینیم سازمان بهداشت روان شناسی می گوید: آنهایی که بتوانند در سخت ترین شرایط زیباترین واکنش ها را داشته باشند آدم های فوق العاده با نشاط و آرامی هستند و از جهتی می بینیم که خداوندی که ما را به این عالم هستی آورده تمامی مقدمات شاد زیستن، با شعف زندگی کردن و آرامش داشتن را برای ما مهیا کرده است.

اگر غم و غصه ای هست باید ببینیم قصور از کجاست و کجای کار ما دچار مشکل است که نمی توانیم به آن شعف برسیم.



* آیا اینکه حضرت زینب(س) به ام المصائب معروف هستند تاثیری در نام ایشان دارد؟

حضرت زینب(س) به ام المصائب معروف هستند اما بانویی کاملا با نشاط بودند. گاهی می بینیم کسی می خواهد اسم فرزندش را زینب بگذارد اما بعضی از مادر بزرگ ها با آن مخالفت می کنند و می گویند اگر اسم زینب را بر او بگذاری یک عمر باید بلا و محنت و سختی بکشد که البته درست نیست اما متاسفانه همچین طرز تفکری در بسیاری از مردم ما غالب است.

درست است که حضرت زینب(س) محنت زیاد کشیدند و سختی زیاد دیدند اما به واسطه توانمندی که داشتند توانستند همه آنها را به نحو احسنت مدیریت کنند. ما هر کدام اگر بتوانیم افق دید خود را وسیع کنیم و با وسعت نگرش به وظایف خود، عالم هستی و دور و بر خودمان بهتر نگاه کنیم می توانیم هم خود و هم دیگران را در این مسیر بهتر هدایت کنیم.


* از دیگر خصوصیات حضرت زینب(س) چیست؟

اینکه حضرت زینب(س)  در جواب دشمن خیلی قاطعانه فرمودند: «چرا این همه زیبایی ها را نمی بینید و با این همه نعمت خود را نابینا می بینند... » از قدرت فهم و بصیرت آن حضرت است لذا ما به اندازه فهم و درک خود می توانیم خوشی و زیبایی ها را درک کنیم و یا خدای نکرده نفی کنیم.

باید دید در سینه حضرت زینب(س) چه قلبی می تپید که بی باکانه و سلحشورانه در مقابل دشمن می ایستد و در کنار آن خیلی آرام نیز به وظایف خود به نحو احسنت پرداختند.



* شاید دنیای امروز و زندگی عصر حاضر تاثیر زیادی بر خلقیات مردم گذاشته است؟

باید قبول کنیم که دنیای امروز ما یک دنیای پریشان است که با قرص و مواد مخدر و چیزهای پوچ می خواهد خود را به آرامش برساند، اما حقیقت این نیست.

خدا ما را خلق کرده که با شادی و شعف به بهشت دست پیدا کنیم از این رو تمامی زمینه ها را برای شادی و خوشی ما مهیا کرده است و ما باید در جستجوی آن باشیم.



*حضرت زینب(س) در اوج مصیبت خود آنرا زیبا توصیف کردند، این ایمان از کجا نشأت گرفته است؟

بله، باید ببینیم حضرت زینب(س) با چه توانمندی توانستند مدیریت بحران داشته باشند و در نتیجه تمام این بحران را زیبایی و شعف ببینند. برای مدیریت بحران در ابتدا ما باید به اعتقادات و باورهای خود نگاه کنیم، ما به گونه ای زندگی می کنیم که آنطور فکر داریم.

ما خدا محوری و اتکا به خدا را در لحظه لحظه زندگی حضرت زینب(س) ملاحظه می کنیم، حتی در آن لحظه خیلی سخت می فرماید«خدایا از ما این قربانی را قبول کن» و این یعنی خدایا چون برای توست برای ما هم زیبا و قشنگ است..

دیگر اینکه حضرت زینب(س) با عقلانیت به همه چیز نگاه می کند، عقل یکی از نعمت های با عظمت است که خدا به وفور به آدمی زاد عطا کرده و باید از آن استفاده کرد.



* نام ها و القاب دیگر حضرت زینب(س)هم بخاطر همین توانمندی ایشان بوده است؟  

حضرت زینب(س) به عقیله بنی هاشم هم معروف هستند یعنی شخصیت بی نظیری که با خردمندی کاری را انجام می دهد از این رو با شجاعت و بی باکی و شور و شعور، احساس و عقل همه حوادث را مدیریت کردند که اگر عقلانیت را کنار بذاریم و به احساس نگاه کنیم نتیجه عکس می گیریم.


* این مدیریت حضرت زینب(س) بود که عظمت بسیاری در واقعه پس از کربلا داشت؟

بله، آن حضرت حتی به دشمن خود تشر می زند و این از قاطعیت حضرت زینب(س) است زیرا مدیریت بحران واقعه عاشورا بعد از شهادت امام حسین(ع) به‌خاطر بیماری امام سجاد(ع) بر عهده حضرت زینب(س) بود و اگر مدیر ترس داشته باشد و بخواهد عقب نشینی کند، هرگز نمی تواند مدیریت درستی را ارائه دهد. اینکه یک زن تنها در مقابل دشمن بایستد و بگوید من تو را خیلی کوچک و حقیر می شمارم از شجاعت و بی باک بودن اوست.



* نکته مهم دیگر درباره آن حضرت...

مسئله دیگر موضوع ولایت مداری حضرت زینب(س) است که حتی وقتی امام حسین(ع) در صحرای کربلا امر می کند که خواهرم به خیمه برگرد آن حضرت بدون چون و چرا دستور برادر را می پذیرد و یا آنجا که وقتی خیمه ها را به آتش می کشند از امام سجاد(ع) کسب تکلیف می کند و این همه جانبه نگری و جامعیتی که در وجود نازنین حضرت هست، اکثر ما در بحران هایی که برایمان پیش آمده خودمان را می بازیم و شاید نزد خدای متعال نا شکیبایی و ناشکری می کنیم.

کد خبر 1005933

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha