یلدایی به دور از هم اما با هم

یلدا به گردآمدن خانواده‌ها دور هم مشهور است اما امسال به دلیل شیوع ویروس کرونا مسوولان، کادر درمان و رسانه‌ها مردم را به ماندن در منزل برای داشتن یلدایی هرچند به دور از هم دعوت می‌کنند، تا یلدای سالهای بعد را با هم جشن بگیریم.

به گزارش خبرگزاری شبستان در کردستان، شب یلدا در میان کردستانی‌ها به «شه‌و چله» مشهور است شبی که پدربزرگ و مادربزرگ‌ها میزبان فرزندان و نوه‌هایشان هستند و باهم و در کنار هم یلدای هر سال را جشن می‌گیرند.

 

امسال که ویروس کرونا شیوع یافت جشن‌ها و اعیادها متفاوت‌تر از هر سال برگزار شدند، یلدا نیز مثل سایر اعیاد، امسال با دور بودن از هم باید سپری شود تا نه مبتلایی در بیمارستان‌ها بستری شود و نه فوتی ناشی از این بیماری را در استان شاهد باشیم.

 

رسم و رسومات کردستانی‌ها در شب یلدا(شه‌و چله)

کردستانی‌ها در شب یلدا با جمع شدن در کنار بزرگترها این شب را هر ساله جشن می‌گرفتند و چند ماه قبل از یلدا خربزه‌های کوچکی را در تفاله سرکه می‌اندازند و بعنوان خربزه ترش(کالک تورش) همراه با غذای شب یلدا که عموما دلمه برگ مو و کلم است میل می‌کنند.

 

بیان داستان از سوی بزرگان، خوردن اجیل و تنقلات، میوه‌های خشک از دیگر ائین‌های مردم کردستان است که در شب چله در این استان مرسوم است.

 

بازی‌هایی مانند جوراب بازی نیز از بازی‌هایی است که در این شب سال در کردستان مرسوم بوده و توسط بزرگان خانواده انجام می‌گیرد.

 

یلدای امسال تجلی همدلی

امسال که از سوی بزرگان، مسوولان و رسانه‌ها، مردم به ماندن در خانه و یلدایی به دور از هم دعوت شدند، پدر بزرگ‌ها و مادربزرگ‌ها سلامتی فرزندان و نوه‌هایشان را به دیدن حضوری آنها ترجیح می‌دهند و ماندن در خانه را به فرزندانشان گوشزد می‌کنند.

 

خیرین باز هم مواسات و همدلی را در دلها جاری می‌سازند و بسته‌های معیشتی را روانه خانه‌های نیازمندان می‌کنند.

 

عده‌ای هم که نگرانی دانش‌آموزان از نداشتن تبلت و گوشی هوشمند برای انجام تکالیف‌شان در آستانه امتحانات نوبت اول را شاهدند، دست به کار شده‌اند تا با کمک نیکوکاران و خیرین زمینه‌ساز شادی دلهای این دانش‌‌آموزان باشند و خوشحالی یلدا را به گونه‌ای دیگر با فرزندان این دیار سهیم شوند.

 

مادری که هر سال تولد فرزندش را در شب یلدا جشن می‌گرفت امسال هزینه جشن تولد فرزندش را به خانواده‌های آسیب‌دیده از کرونا اهدا کرد تا دعای این خانواده‌ها را هدیه‌ی تولد امسال فرزندش کند.

 

پدری که هر سال کُرسی منزلش را با هندوانه و انار شب یلدا برای فرزندانش تزیین می‌کرد امسال بخشی از هزینه‌ی شب یلدایش را به کودکان حاشیه نشین شهرش هدیه کرد و همه اینها نوید بخش یلدایی است که با همدلی رقم می‌خورد و نزدیکی دلها را جایگزین حضورها و مهمانی‌های یلدایی امسال کرده است‌.

 

در شب‌های یلدای سال‌های قبل اگر در هر محله‌ای از کردستان خانواده‌ای وجود داشت که استطاعت مالی مناسبی برای برگزاری مراسم یلدا را نداشت، همسایه‌ها شام آنها را تهیه و آنها را در جشن و شادی خود شریک می‌‌کردند و امسال نیز دستان گرم خیرین و دل‌های بزرگ نیکوکاران شادی‌بخش بسیاری از نیازمندان در شب یلدا شده است.

 

پس باید فرزندان نیز یلدایی به دور از والدین و یا پدر بزرگ و مادر بزرگ‌هایشان سپری ‌کنند تا با شکست زنجیره‌ی ویروس کرونا یلدای ۱۴۰۰ را در کنار هم تجربه کنیم.

 

کد خبر 1005944

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha