افت آب های زیرزمینی در تمام دشت های خراسان جنوبی

قندهاری با بیان اینکه ۱۰۰ میلیون مترمکعب کسری مخزن در استان وجود دارد، گفت: متاسفانه همه دشت های استان به خصوص سرایان و بشرویه با مشکل اُفت آب زیرزمینی مواجه هستند.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری شبستان در بیرجند، «احمد قندهاری» ظهر امروز (30 آذر) در نشست خبری به صورت ویدئو کنفرانس با اصحاب رسانه اظهار کرد: تعدیل پروانه‌های برداشت آب به منظور احیای دشت‌های تشنه و خشک خراسان جنوبی یکی از برنامه‌های مهم شرکت آب منطقه‌ای محسوب می شود.

 

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای خراسان جنوبی در ادامه گفت: این تعدیل طی 5 سال به طور کامل اجرا می شود و تا پایان سال جاری تنها کمتر از 10 درصد از پروانه‌ها تعدیل خواهند شد چرا که در برخی از دشت‌ها شرایط منابع آبی خوب نیست و شاهد فرونشست و شکاف زمین در این مناطق هستیم.

 

وی با بیان اینکه طرح های بسیاری جهت صرفه جویی در آب بخش کشاورزی استان در دستور کار قرار دارد، ادامه داد: از جمله این طرح ها می توان به طرح آبخیزداری، توسعه نهضت گلخانه ای و استفاده از پساب فاضلاب برای تامین آب فضای سبز اشاره کرد.

 

قندهاری با اشاره به اینکه بارندگی در سال زراعی جاری نسبت به بلند مدت با افزایش 34 درصدی در استان رو به رو بوده است، افزود: از ابتدای سال جاری تاکنون 26 میلی متر بارندگی در سطح استان گزارش شده است.

 

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای خراسان جنوبی در خصوص سدهای مخزنی استان اظهار کرد: سدهای مخزنی استان ظرفیت خوبی برای ذخیره سیلاب‌ها دارند و اکنون ۷۰ درصد از ظرفیت سدهای استان خالی و برای مهار سیلاب‌ها آماده هستند.

 

وی به موضوع انتقال آب از دریای عمان اشاره کرد و گفت: مشکل اصلی این طرح عدم ورود سرمایه گذار بود اما طی هفته گذشته یک سرمایه گذار برای ورود به این پروژه اعلام آمادگی کرده است.

 

قندهاری در ادامه بیان کرد: تمام مصوبات لازم برای اجرای این پروژه بزرگ اخذ شده است و به محض تامین اعتبارات مالی مورد نیاز عملیات اجرایی این پروژه آغاز می شود.

 

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای خراسان جنوبی با اشاره به سند توسعه آب شرب استان گفت: تا ۶ ماه آینده نقشه جامعی برای تامین آب شرب و کشاورزی استان تهیه خواهد شد.

 

وی در خصوص بحث گردشگری سدها اظهار کرد: زیرساخت تحقیقاتی این طرح آماده است و تا پایان دی ماه سرمایه‌گذاران فرصت دارند برای اجرای این طرح به میدان بیایند.

 

قندهاری در پایان با تاکید بر اینکه در خراسان جنوبی ۱۰۰ میلیون مترمکعب کسری مخزن وجود دارد، گفت: متاسفانه همه دشت های استان به ویژه دشت‌های سرایان و بشرویه با مشکل اُفت آب زیرزمینی مواجه هستند.

کد خبر 1005946

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha