امکانات بیشتر سبب کاهش تخلفات شرعی و قانونی است

آیت‌الله رشاد گفت: هر چه امکانات بیشتر باشد شهوت و کشش هم کاهش خواهد یافت تخلفات شرعی و قانوی به حداقل خواهد رسید.

به گزارش خبرنگار قرآن و معارف خبرگزاری شبستان، آیت‌الله «علی اکبر رشاد» امروز پیش از آغاز درس خارج فقه که در حوزه علمیه امام رضا(ع) برگزار شد، با استناد به فرمایشی از امیرمومنان امام علی(ع) در نهج‌البلاغه، گفت: اگر آنچه در درسترس بشر است زیاد شود هوس و میل به آن کم می‌شود.

وی افزود: اگر امکانات بیشتری در اختیار مردم قرار داده شود آنها از سلامت اخلاقی اقتصادی بیشتری برخوردار خواهند شد، زمانی که کمبود هست و نیازمندی‌های مردم در بازار یافت نشود و فقر افزایش یابد هوس‌های غیرقانونی همچون دزدی، مفاسد اقتصادی و سایر رذایل اخلاقی افزایش خواهد یافت.

آیت‌الله رشاد عنوان کرد: این فرمایش امیرمومنان امام علی(ع) به معنای حمایت از مفاسد اقتصادی نیست، زیرا اکثر افرادی که اختلاس می‌کنند از قشر متمکن هستند، آنها دچار طمع نسبت به دنیا شدند.

رئیس شورای سیاستگذاری حوزه‌های علمیه بیان کرد: بسیاری از کسانی که فقر شبه‌ذاتی دارند از دوران کودکی و نوجوانی در درون آنها این فقر ایجاد شده است.

تولیت حوزه علمیه امام رضا(ع) اظهار کرد: بشر انواع نیازهای واقعی و کاذب، مادی و معنوی، طبیعی و فطری دارد یکی از راه‌های مقابله با اسراف و زیاده‌روی در برآوردن نیازها از طرق غیرقانونی و غیرمشروع این است که ما دسترسی‌های قانونی و شرعی را زیاد کنیم.

وی ادامه داد: هر چه امکانات بیشتر باشد شهوت و کشش هم کاهش خواهد یافت تخلفات شرعی و قانوی به حداقل خواهد رسید.

آیت‌الله رشاد با بیان اینکه نهج‌البلاغه اقیانوسی از معارف و حکمت‌ها است، ابراز کرد: حقایق، معارف و مفاهیم بلندی در بیانات و فرمایشات اهل‌بیت(ع) به خصوص امیرمومنان امام علی(ع) وجود دارد که متاسفانه در دانشگاه‌ها و حوزه‌های علمیه به صورت شایسته مورد توجه قرار نگرفته است.

تولیت حوزه علمیه امام رضا(ع) افزود: باید نهج‌البلاغه همچون یکی از دروس ویژه در همه رشته‌های علمی دانشگاه‌ها و به خصوص حوزه‌های علمیه تدریس شود. متاسفانه حق کتاب شریف نهج البلاغه در حوزه و دانشگاه ادا نشده و در حق این کتاب ارزشمند ستم صورت گرفته است.

رئیس شورای سیاستگذاری حوزه‌های علمیه در پایان بیان کرد: کتاب شریف نهج البلاغه اقیانوسی مملو از مبانی و اصولی است که افکار، رفتار و اعمال انسان را به سوی درستی و راستی سوق می‌دهد.

کد خبر 1006169

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha