«ایران قوی»؛ طرح ملی قوی شدن در همه عرصه‌ها/ خدمات بچه‌های مسجد در مهار کرونا

حجت‌الاسلام تختی‌پور با بیان اینکه مساجد به عنوان بستری که با اهالی محله ارتباط قوی دارند، می‌توانند نقش مهمی در قوی شدن فرهنگ و هنر ایران داشته باشند، گفت: طرح ملی «ایران قوی» می‌تواند گام موثری برای قوی‌ترشدن کشور در تمام ابعاد باشد.

به گزارش خبرنگار گروه مسجد و کانون های مساجد خبرگزاری شبستان، طرح ملی «ایران قوی» در گام دوم انقلاب اسلامی، با هدف ایجاد بستر مشارکت و نقش آفرینی، رقابت سالم، تولید و اشتراک محتوا، هماهنگی و انسجام فعالیت کانون‌های مساجد کشور، تلاش می‌کند در راستای تقویت مؤلفه‌های استحکام فرهنگی نظام اسلامی بر محور مسجد، گام بردارد و در این راستا اهدافی نظیر شناسایی و توانمندسازی استعدادهای فرهنگی و هنری انقلاب اسلامی، جریان سازی گفتمان ایران قوی و ترویج روحیه، امید و تلاش و حضور موثر و هدفمند بچه‌های مسجد در فضای مجازی را دنبال می‌کند.

 

در سلسله گفت و گو هایی با مدیران کانون های مساجد موفق و فعال کشور در نظر داریم که فعالیت ها و برنامه های آنها را در نهادینه سازی گفتمان قوی شدن ایران اسلامی جویا شویم. یکی از کانون های فرهنگی هنری فعال کانون «راوی نور» است که در گفت و گو با حجت الاسلام «مجتبی تختی پور»، مدیر کانون فرهنگی هنری «راوی نور» مسجد جامع فیروزآبادی واقع در شهرری فعالیت های این کانون فرهنگی هنری را از وی جویا شدیم:

 

یکی از طرح هایی که از سوی ستاد فهما کلید خورده، طرح ملی «ایران قوی» است، این طرح در شناسایی و توانمندسازی استعدادهای فرهنگی و هنری در کانون های مساجد و حضور موثر و هدفمند بچه های مسجد در فضای مجازی چقدر می تواند تاثیرگذار باشد؟

 

طرح ملی«ایران قوی»، طرحی سراسری و ملی است که توسط کانون های فرهنگی هنری مساجد کشور طراحی شده و در سطح کلیه کانون های فرهنگی هنری مساجد کشور در حال اجرا است، قوی شدن یک  کشور تنها نمی تواند به دلیل مولفه های  سیاسی، نظامی و اقتصادی باشد. شاید بتوان گفت مقدمه آنکه یک کشور در بعدهای نظامی، سیاسی و بویژه اقتصادی قوی باشد، آن است که در بعد فرهنگی تقویت شود، اگر یک کشور در بعد فرهنگی و هنری تقویت شود، در ابعاد دیگر نیز می تواند تقویت و قوی تر شود، به همین جهت طرح ملی «ایران قوی» می تواند گام موثری برای قوی ترشدن کشور  در ابعاد فرهنگی و نظامی و سیاسی باشد.

امروز مساجد به عنوان سنگر خط  مقدم در کشور و محلات فعال هستند و به عنوان بستری که با اهالی محله ارتباط قوی دارند، می توانند نقش مهمی در بحث تقویت و قوی شدن فرهنگ و هنر داشته باشند. مساجد با محوریت امام جماعت و اهالی محله می توانند گام اثرگذاری در زمینه فرهنگ و هنر بردارند و با اجرای این طرح ملی می توان نیروهای مستعد و توانمند در اقصی نقاط کشور را شناسایی کرد.

 

مبنای فعالیت های کانون «راوی نور» در چه محورهایی است؟

 

مبنا و فعالیت  کانون «راوی نور» در محورهای فرهنگی و قرآنی بوده است و در این زمینه نیز برنامه ها و دوره های قابل توجه ای از سوی این کانون برگزارشده استیکی از بخش های این کانون دارالقرآن است که هدف‌گذاری آن، جذب کودکان و جوانان به آموزه‌های قرآن و اهل بیت (ع) است.

اعضای این کانون در سال های گذشته توانستند در مسابقات مختلف قرآنی شرکت کنند و موفق به کسب رتبه های برتر در مسابقات قرآنی مدهامتان شوند. همچنین کانون راوی نور در بخش های فرهنگی، هنری، قرآنی، نهج البلاغه و مهدویت، عکاسی، هنرهای دستی، برنامه های ورزشی و اردویی هم به مخاطبان نوجوان و جوان خدمات ارایه می دهد.

 

 کانون روای نور برای مهار ویروس کرونا چه اقداماتی را در دستور کار قرار داد؟

 

پس از شیوع ویروس کرونا برنامه های منسجمی از سوی فعالان مسجد «فیروزآبادی» در سطح منطقه شهر ری اعم ضدعفونی معابر، تهیه و توزیع اقلام بهداشتی و تولید ماسک خانگی انجام شد و بسیاری از بانوان در کارگاه تولید ماسک فعالیت کردند، تا بحث کمبود ماسک برطرف شود. از طرفی فعالان این مسجد به کمک کادر درمان بیمارستان فیروزآبادی شتافتنددرخصوص کمک های مومنانه هم به همت خیریه مسجد فعالیت های خوبی انجام شد، به طوری که به بسیاری از افرادی که به دلیل شرایط کرونا دچار مشکلات اقتصادی شدند، کمک هایی صورت گرفت و در هر مرحله 110 بسته معیشتی توزیع شد. در مرحله دوم کمک های مومنانه هم گوشت گرم میان نیازمندان توزیع شد. همچنین با شروع سال تحصیلی برای 80 دانش آموز نیازمند لوازم التحریر خریداری شد.

 

در موج سوم این بیماری چه اقداماتی در کانون راوی نور در بحث خدمات اجتماعی در دستور کار قرار گرفت؟

 

در موج سوم این بحران به خانواده های که کسب و کارشان را از دست دادند، اشتغال ایجاد شد. ضمن اینکه در چند نوبت دو هزار پرس غذای گرم میان نیازمندان توزیع شد. به مناسبت شب یلدا هم 40 بسته آجیل، برنج و هندوانه میان نیازمندان توزیع شداز دیگر خدمات اجتماعی، رسیدگی به خانواده های آسیب پذیر همچون خانواده های نیازمندان، بیماران کرونایی و سالمندان است که در تلاش هستیم که به آنها در زمینه کمک های مومنانه و پیک سلامت به منظور خرید مایحتاج آنها خدمات ارایه دهیم.

 

رویکرد دیگری که در بحث آموزشی مورد توجه قرار گرفت، تهیه بروشورهای الکترونیک در شبکه اجتماعی محلات برای پیشگیری از این بیماری است. همچنین فضاسازی محلی نیز به منظور رعایت بهداشت انجام شد و پوسترها و بروشورهایی برای آشنا کردن مردم با شیوه های پیشگیری از این بیماری  در حال  حاضر در حال انجام است.

 

بخشی از فعالیت های فرهنگی کانون راوی پس از شیوع ویروس کرونا و در بستر فضای مجازی را نام ببرید؟

 

مسابقه کتابخوانی ماجرای عشق من، مسابقه کتابخوانی بانوی صبر به مناسبت سالروز ولادت حضرت زینب(س)، مسابقه کتابخوانی زنی که پیامبر بود، مسابقه کتابخوانی رفیق خوشبختی ها،برگزاری  دوره های جدید سرود، مسابقات تفسیر قرآن کریم و نیز تهیه و انتشار ویژه نامه احکام کرونایی بخشی از فعالیت های فرهنگی این کانون در بستر فضای مجازی است.

 

کد خبر 1006216

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha