شعر حافظ دارای سرشت متناقض است

قطبی گفت: شعر حافظ دارای سرشت متناقض است و چندصدایی بودن و معما گونه بودن آن باید به رسمیت شناخته شود.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری شبستان از شیراز، «صدیق قطبی»، شامگاه دیروز (یکشنبه 30 آذر) در سیصد و سی ‌و سومین نشست حافظانه‌ مرکز حافظ‌ شناسی-کرسی پژوهشی به صورت مجازی گفت: شعر حافظ دارای سرشت متناقض است و چندصدایی بودن و معما گونه بودن آن باید به رسمیت شناخته شود.

سخنران سیصد و سی ‌و سومین نشست حافظانه‌ مرکز حافظ‌ شناسی-کرسی پژوهشی حافظ افزود: گرچه این نشست با تمرکز بر نگرش معنوی حافظ برگزار شده است اما حافظ همواره ساکن کوی معنویت نبوده و همواره در اشعارش تناقض به کار می برد.

وی اضافه کرد: چند صدا بودن حافظ نشانه آزادگی وی است و درباره معنویت نیز شاهد تعاریف مختلف با توجه به محیط ‌های فرهنگی و جغرافیاهای مختلف هستیم.

قطبی با اشاره به ابعاد گسترده معنویت بیان کرد: معنویت به زندگی فرد یک هویت و معنا می‌ بخشد و تلاشی برای دوری از خودخواهی و دستیابی به عشق و دوستی است.

این حافظ پژوه ادامه داد: رویکرد معنوی حافظ دارای 15 ویژگی است و حافظ، جهان را ازلی و ابدی می داند و غیبت خدا و حقیقت را شوقی برای وصل در نظر می گیرد.

وی اضافه کرد: حافظ ساختار جهان را به عشق و خیر اخلاقی دارای توجه می داند و خرسندی از تقدیر و سرنوشت را مورد توجه قرار می دهد.

قطبی تاکید کرد: از نگاه حافظ شیرازی، برای درک ابعاد معنوی جهان باید چشم معنا بین داشت و استغفار سحر و راز و نیاز شبانه و سوز و گدازهای دل نیز روزنه‌ گشایی می کند.

وی با اشاره به سایر رویکردهای معنوی حافط گفت: دعا ابزاری برای راه یافتن به باطن جهان از نگاه حافظ و قناعت باعث سیر شدن چشم و دل می شود و بزرگترین خطای اخلاقی، ریاکاری و مردم آزاری و بزرگترین فضیلت اخلاقی، بخشندگی است.

خاطر نشان می شود، سلسله‌ نشست‌های مرکز حافظ‌شناسی-کرسی پژوهشی حافظ با همکاری مدیریت فرهنگی دانشگاه شیراز، اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی فارس و مرکز پژوهش‌های زبان وادبیات فارسی دانشگاه شیراز برگزار می‌شود و سیصد و سی ‌و سومین نشست به صورت مجازی عصر 30 آذر از ساعت 18 و به صورت مجازی با موضوع «نگرش معنوی حافظ» برگزار شد.

کد خبر 1006237

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha