مکتب سردار سلیمانی برگرفته از مکتب عاشورا است/شهید سلیمانی  توانست کشورهای مسلمان را در کنار یکدیگر نگه دارد

حجت الاسلام گواهی با بیان اینکه شهادت سردار سلیمانی ده ها سردار دیگر را به وجود آورد گفت: مکتب سردار سلیمانی برگرفته از مکتب عاشورا است و آیندگان از این مکتب پیروی می کنند.

خبرگزاری شبستان _گروه سیاسی _ فرزانه تهجا: سردار حاج قاسم سلیمانی از فرماندهان موثر در جبهه مقاومت بود که نقش موثری در برچیده شدن داعش از منطقه خاورمیانه دارد و عملیات های والفجر هشت، کربلای چهار و کربلای پنج  از جمله یادگارهای این شهید بزرگوار در دفاع مقدس است سردار سلیمانی پس از جنگ تحمیلی همچنان در میدان های گوناگون مبارزه در داخل ایران اسلامی در مواجه با اشرار و قاچاقچیان مواد مخدر و خارج از کشور در جبهه عراق، سوریه، لبنان و افغانستان حضور داشت و در جایگاه فرمانده سپاه قدس در فرودگاه عراق مورد هدف موشک پهبادی دشمن قرار گرفت و به همراه ابومهدی المهندس و همرانشان به شهادت رسید و امریکا به طور مستقیم مسئولیت این ترور را بر عهده گرفت در همین رابطه گفتگویی با حجت الاسلام «عبدالعلی گواهی» معاون تربیت و آموزش دفتر عقیدتی سیاسی فرماندهی معظم کل قوا به شرح زیر ارایه می شود.

 

ارزیابی شما از شخصیت سردار سلیمانی چیست؟

در مورد سردار سلیمانی صحبت کردن کار بسیار سختی است. وجود شخصیت بزرگ سردار سلیمانی وجودی ارزشمند برای تمام گروه ها و جریان های مقاومت در کل دنیا بود که البته شهادت ایشان ضایعه تاسف باری برای ماست؛ همان گونه که مقام معظم رهبری فرمودند که من ایشان را قبلا تایید و امروز در مقابل اش تعظیم می کنم.

 

تایید کردن و تعظیم کردن دو موضوع بسیار مهم است و رهبر انقلاب فرمودند تا دیروز ایشان را تایید و امروز تعظیم می کنم. این گفتار نشان می دهد که سردار سلیمانی باید جایگاه بسیار رفیع و بلندی داشته باشد.

 

ترور سردار سلیمانی از سوی دشمن چگونه ارزیابی می کنید؟

دشمن همیشه درصدد آن است که موانع را از سر راه بردارد و این موضوع از بدو خلقت بشر وجود داشته و دشمن همیشه در این راه تلاش می کند تا موانع را از سر راه بردارد. این موانع از زمان اولیای الهی مانند پیامبر بزرگوار اسلام  امیرالمومنین (ع) تا امروز وجود داشته است و حضرت علی (ع) به عنوان مانع بسیاری از اهداف دشمن محسوب می شد که درصدد تخریب آن بودند و در نهایت حضرت علی (ع) را به شهادت رساندند. در زمان امام خمینی (ره) و پس از انقلاب نیز شاهد همین رفتار دشمن بودیم. دشمن تلاش می کرد شخصیت هایی را ترور کند که آنها را مانع نفوذ خود می دانست.

 

ترورد شهید مطهری، شهید بهشتی و 72 تن و ترور نافرجام رهبر انقلاب از جمله رفتارهای دشمن در برداشتن موانع از سر راه است اما چون خداوند می خواست ذخیره رهبر انقلاب در زمین باقی بماند و مقام معظم رهبری سکان انقلاب را پس از امام خمینی (ره) به دست بگیرد، خداوند با آن جراحت در حادثه ترور ایشان را حفظ و سال های طولانی در جبهه های دفاع مقدس در متن مردم از او محافظت می کند.

 

در مورد شهید سلیمانی نیز اگر می خواستیم به طور طبیعی فکر کنیم در همان روزهای خون و شهادت در دفاع مقدس باید به شهادت می رسید اما خداوند این ذخیره را حفظ کرد تا او بتواند در جبهه های مختلف فرماندهی کند و بدرخشد و مقتدرانه حرکت کند و این اتفاق در جبهه مقاومت رخ داد.

 

نقش و جایگاه سردار سلیمانی در میان کشورهای اسلامی را چگونه توصیف می کنید؟

 شهید سلیمانی در زمان آتش و خون توانست کشورهای مسلمان را در کنار یکدیگر نگه دارد و روسیه را در جریان سوریه همراه کند و به هم ریختگی و آشفتگی در عراق را ساماندهی کند. در حقیقت شهادت سردار سلیمانی موجب شد تا بسیاری از آزاد مردان عالم متاثر شوند زیرا وی فرمانده ای مقتدر، متدین و دوراندیش بود که ما آن را از دست دادیم و ضایعه ای برای جبهه مقاومت به وجود آمده است.

 

شهید سلیمانی چه مکتبی را پایگذاری کرد؟

  باید بگوییم که سردار سلیمانی دارای دو مکتب است، مکتب قبل از شهادت و مکتب بعد از شهادت. راه و مکتبی را که سردار سلیمانی رقم زدند و نگرشی را که قبل از شهادت به وجود آورده اند، همان گونه که عاشورا چهره امام حسین (ع) را چهره آزاد مردی، امامت و رهبری و چهره ای معصوم از اباعبدالله (ع) رقم زد و بعد از شهادت امام حسین (ع) نیز مکتب عاشورا نگرشی جدید را رقم زد، مکتبی که جهان و تمام انسان ها را شامل می شود و در دایره وسیع و گسترده توانست ملت هایی را برای 1400 سال و بیش از آن در این مکتب حفظ کند.

 

یقین بدانید برای 200 تا 500 سال بیشتر آیندگان که می آیند از مکتب سردار سلیمانی که بر زبان رهبر انقلاب جاری شد که همان مکتب عاشورا و برگرفته از امام حسین (ع) و پیروی از سیره ایشان در تسلیم نشدن در مقابل زورگویان عالم است پیروی می کنند و در آینده هزاران نفر ادامه دهنده مکتب حسینی و عاشورایی هستند.

 

در طی سال چه اقدامات فرهنگی برای بزرگداشت شخصیت سردار سلیمانی باید اجرا شود؟

مکتب قاسم سلیمانی خونی در رگ هاست که باید جریان داشته باشد و برای یک زمان خاص 10 روز قبل از شهادت و یا بعد از شهادت او نیست که فقط مشروط به سالگرد این شهید بزرگوار نیست. در تمام امور و حوزه ها، امور سیاسی باید مشی سردار قاسم سلیمانی برای سیاستمداران به عنوان یک الگو در زندگی سیاسی آنها قرار بگیرد، برای مدیران اجرایی باید مشی سردار سلیمانی درسی آموزنده باشد که می توان با دست خالی در مقابل تمام خواسته ها و نیازهای مردم پاسخ داد و برای آنها کار و تلاش کرد. در مقابل زورگویان در سیاست خارجی مکتب سردار سلیمانی باید مکتبی باشد که در عین آنکه بسیار با احتیاط حرکت می کند اما مقاوم و سنگین به حرکت خود ادامه می دهد و سر اصول با هیچ کس معامله نمی کند. در سیاست داخلی نیز همین گونه است.

 

آیا منش و سیره سردار سلیمانی مختص اقشار خاصی از جامعه است؟

مشی سردار سلیمانی در برخورد با مواجهه با مجرمان، تصویب قانون، امور اجرایی و کشوری باید مورد توجه قرار گیرد. مکتب سردار سلیمانی به جریان خاصی خلاصه نمی شود که آن را فقط منوط به نیروهای مسلح یا نیروهای خاص دیگری بکنیم. معتقدم قاسم سلیمانی شخصیتی جامع نگر و جامع اندیش بود که برای تمام گروه های سیاسی، افراد و مدیران در سطوح مختلف پیام داشت. پیام سردار سلیمانی به مدیران این است که مدیر نباید یکجا بنشیند و منتظر حل شدن مشکلات باشد بلکه باید به شکل میدانی مشکل را شناسایی کند و قبل از هرگونه اتفاق برای رفع خطر آن مشکل تدبیری بیندیشد. در حوزه اقتصادی نیز باید فعال بوده و مشی سردار سلیمانی مورد توجه قرار گیرد.

معتقدم مشی سردار سلیمانی شخصیتی جامع است که برای تمام مدیران در سطوح تقنینی، قضایی، نیروهای مسلح سرمشق قرار بگیرد. سردار سلیمانی حتی به عنوان نقش یک پدر برای فرزند و فرزند برای پدر و مادر در همه جا سخن دارد.

 

نگرش جامعه را نسبت به سردار سلیمانی چگونه ارزیابی می کنید؟

سردار سلیمانی با حضور و نقش خود در تمام عرصه های اجتماعی و عکس هایی که از او منتشر شده است، هزاران سخن دارد. او حتی برای وعاظ نیز پیام دارد. رهبر انقلاب در دیدار امسال با خانواده شهید سلیمانی فرمودند که سردار سلیمانی حقیقتا زاهد بودند و بار معنوی بالایی را بر دوش می کشیدند تا جایی که وقتی کودکی در هنگام نماز به او گل می دهد و نمی تواند او را در آغوش بگیرد، بعد از نماز او را در آغوش می گیرد. این شهید بزرگوار در میدان جنگ چهره ای شجاع ،مقتر ، متدین و در مقابل خداوند با صورتی خاضعانه و خاشعانه می ایستاد و مانند بنده ای متواضع در مقابل پروردگار سجده می کرد.

 

آیا کشتن سردار سلیمانی دشمن را به هدف مورد نظرش رساند؟

 

دشمن تصور می کند با کشتن شهید سلیمانی مشکل حل می شود اما به قول سردار قاآنی، جانشین سابق سپاه قدس و فرمانده امروز این سپاه دشمن تصور کرد که سردار سلیمانی را به شهادت می رساند و موانع را از سر راه بر می دارد اما بعد از این کار خود پشیمان می شود. دشمن پس از این حادثه پشیمان شد و گفت ای کاش سردار سلیمانی حضور داشت و بیشتر رعایت حال ما را می کرد اما کسان دیگری جایگزین او شدند که این مسیر را طی خواهند کرد و بسیار محکم تر در مقابل دشمن می ایستند.

 

واقعه عاشورا در یک روز این حادثه به وقوع پیوست. فرزندان ابا عبدالله چندین روز نگران بودند اما سخنرانی حضرت زینب کبری (س) در کوفه و در شام تمام معادلات را به هم زد.

 

واکنش مردم نسبت به شهادت سردار سلیمانی را چگونه دیدید؟

 تشییع جنازه عظیمی که برای سردار سلیمانی در تمام نقاط ایران برگزار شد چه به شکل نمادین و چه به شکل رسمی نشان دهنده عشق و محبت سردار سلیمانی نسبت به مردم و مردم نسبت به این شهید بزرگوار است. این تشییع پیکر دوباره انقلاب را زنده کرد و پس از گذشت یک سال از شهادت سردار قاسم سلیمانی هنوز عکس، تصاویر و جملات سردار پشت ماشین ها، بر درب مغازه ها و دیوار خانه ها نقش بسته است و تمام اقشار مردم و جریان های فکری و حتی سلبریتی ها نسبت به سردار سلیمانی تعظیم می کنند. این موضوع با شهادت شهید فخری زاده دوباره خون تازه ای را دمید.

شهادت سردار سلیمانی ده ها سردار دیگر را به وجود آورد. کودک خردسال نیز در آن طرف دنیا فریاد می زند من یک قاسم سلیمانی هستم و این نشان می دهد که مکتب او که همان مکتب اسلام است، خاموش شدنی نیست و چراغ آن همچنان روشن می ماند.

 

کد خبر 1006743

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha