آینده پژوهی در کتابخانه های عمومی ضروری است

ذوالفقارزاده گفت: آینده پژوهی در کتابخانه های عمومی با توجه به حجم عظیم اطلاعات و تغییر موقعیت اطلاع رسانی در دنیای تکنولوژی ضروری است.


به گزارش خبرگزاری شبستان از مشهد، «محمد مهدی ذوالفقارزاده» در نشست علمی به مناسبت هفته پژوهش، با موضوع سخنرانی علمی آینده پژوهی کتابخانه های عمومی؛ با اشاره به ضرورت آینده پژوهی در تمام کارکردهای بشری از جمله در کتابخانه های عمومی توجه به این واقعیت را یک اصل بدیهی عنوان کرد و گفت: آینده پژوهی یک واقعیت سهل ممتنع است که نمی شود مجموعه ها را به حال خود رها کرد و در مورد آینده و وضعیت آنها در زمانهای پیش رو سخنی نگفت.

 

وی با بیان اینکه فلسفه وجودی آینده پژوهی تغییراتی است که در طول زمان همه ابعاد زندگی و مجموعه های انسانی را در بر می گیرد؛ اظهار داشت: عدم غافلگیری در مواجهه با تغییرات و کسب آمادگی لازم در مواجهه با تغییرات مهمترین کارکرد آینده پژوهی است.

 

مجری پروژه آینده نگاری کتابخانه های عمومی تغییر را خاستگاه، هدف و آرمان هر مجموعه عنوان کرد و ادامه داد: در صورتی که تغییرات بدون پیش بینی و در نظر گرفتن آینده سازمان حاصل شوند عدم ثبات، پیچیدگی،عدم قطعیت در تصمیمات و ابهام در سازمان اتفاق می افتد.

 

عضو هیئت علمی دانشکده مدیریت دانشگاه تهران از تزریق اطلاعات درست ،دقیق و مناسب به عنوان راه جبران عدم قطعیت یاد کرد کرد و ادامه داد: تصمیم گیری سریع و مناسب و البته بدور از عجله راهکار برون رفت سازمان از ابهام است.

 

مجری پروژه آینده نگاری کتابخانه های عمومی تغییر را فلسفه وجودی آینده پژوهی دانست و تاکید کرد: تغییر در گروی مولفه هایی مانند اسناد و برنامه های بالادستی،سازماندهی درست،امکانات و تجهیزات و منابع مالی مناسب ،مدیران تحول خوان و بخشهای برنامه ای است.

 

ذوالفقارزاده با اشاره به ضرورت آینده پژوهی در کتابخانه های عمومی با توجه به حجم عظیم اطلاعات و تغییر موقعیت اطلاع رسانی در دنیای تکنولوژی گفت: نسل جدید بومیان عصر دیجیتال هستند که با نسل سابق که در مقطعی به دوران جدید اطلاعات وارد شده اند کاملا متفاوت هستند و مسلما در آینده اطلاعات مورد نیاز آنها بسیار از شیوه اطلاع رسانی کنونی متفاوت خواهد بود.

کد خبر 1006758

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha