شیروان سالانه ۱۰ میلیون مترمکعب کسری مخزن آب دارد

معاون حفاظت و بهره‌برداری شرکت آب منطقه‌ای خراسان شمالی گفت: شیروان سالانه ۱۰ میلیون مترمکعب کسری مخزن آب دارد.

«وحید واسطه» در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری شبستان در شیروان اظهار داشت: کسری مخزن آب های زیرزمینی این استان سالانه ۷۰ میلیون مترمکعب است که از این میزان ۱۰ میلیون مترمکعب مربوط به شیروان است.

 

معاون حفاظت و بهره برداری شرکت آب منطقه ای خراسان شمالی بیان کرد: بیشترین کسری مخزن آب در این استان مربوط به دشت اسفراین سالانه با ۲۵ ملیون مترمکعب و بعد آن شیروان با ۱۰ میلیون مترمکعب است.

 

واسطه اظهار داشت:کسری مخزن ناشی از برداشت اضافه از منابع آب زیرزمینی است که ما پیش از آن مقداری آب حاصل از بارندگی ها که به صورت سالانه تجدید و وارد آبخوان های زیرزمینی می شود، برداشت می کنیم.

 

وی افزود: ما باید از همان چیزی که سالانه وارد آبخوان ها می شود استفاده کنیم که شورای عالی استفاده ۷۵ درصد آن را مصوب کرده که ۲۵ درصد برای آبخوان ها بماند ولی در شیروان ۱۲۰ درصد مصرف شده که ۱۰۰ درصد استفاده شده و ۲۰ درصد از ذخیره اصلی آبخوان که نباید دست بزنیم برداشت کردیم که باعث کسری مخزن تجمعی آبخوان ها شده است.

 

معاون حفاظت و بهره‌برداری شرکت آب منطقه‌ای خراسان شمالی گفت: این استان از ابتدای تشکیل آبخوان ها تاکنون دومیلیارد ریال کسری مخزن آب زیرزمینی دارد که از این میزان ۵۰۰ میلیون مترمکعب مربوط به دشت شیروان-فاروج است.

 

معاون حفاظت و بهره‌برداری شرکت آب منطقه‌ای خراسان شمالی با اشاره به وجود ۱۱ دشت ممنوعه و ممنوعه بحرانی در این استان عنوان کرد: بستن چاه های غیرمجاز، تغذیه مصنوعی آب های زیرزمینی، نصب کنتور برای جلوگیری از اضافه برداشت چاه ها، اطلاع رسانی و فرهنگ سازی، طرح دانش آموزی داناب و گسترش سوادآبی از جمله اقدامات صورت گرفته در این راستا بوده است.

 

واسطه با بیان اینکه جهاد کشاورزی هم باید ترویج الگوی کشت کم آب طلب، افزایش راندمان آبیاری و به روز کردن سند ملی آب را انجام دهد، بیان کرد: میانگین افت سالانه آب های زیرزمینی در استان ۲۵ سانتی متر است که در شیروان ۶۶ سانتی متر می باشد.

 

وی خاطرنشان کرد: توصیه می شود برداشت ها و مصرف ها مدیریت شود، در دشت ممنوعه بحران از گسترش اراضی کشاورزی جلوگیری شود، با توجه به بحران آب راندمان آبیاری افزایش پیدا کند و طرح آبیاری نوین به شرطی که سطح زیری کشت افزای پیدا نکند با آب موجود کم تر مدیریت شود.

 

واسطه عنوان کرد: امسال ۵۰ میلیارد ریال اعتبارات ملی، ۳۸ میلیارد ریال اعتبارات داخلی و ۱۲ میلیارد ریال اعتبارات استانی برای کل استان مصوب شده است.

 

کد خبر 1006910

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha