نیمی از روستاهای خوسف فاقد شبکه آبرسانی

آخوندی با بیان اینکه ۵۰ تا ۶۰ درصد روستاهای شهرستان خوسف شبکه آبرسانی ندارند، گفت: جمیعت این شهرستان دو برابر آمار سال ۹۵ شده و این شهرستان نیازمند ارتقای شبکه های آبرسانی در کوتاه مدت است.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری شبستان از خوسف، «محمدعلی آخوندی» امروز (3 آذر) در شورای حفاظت از آب شهرستان خوسف که با حضور مدیرعامل آب منطقه ای خراسان جنوبی برگزار شد، اظهار کرد: بحث تامین آب مسئله ای جدی است و در کشور ما به لحاظ شرایط خاص جغرفیایی و نیمه بیابانی، آب اهمیت خاصی دارد.

 

فرماندار خوسف با بیان اینکه بهره برداری مناسب از آب برای توسعه حیاتی است، افزود: باید به گونه ای از آب استفاده کرد تا آیندگان با خطر مواجه نشوند.

 

آخوندی تصریح کرد: وظیفه ما مدیریت منابع آبی در شرایط کنونی است، اما شهرستان خوسف علی رغم نزدیکی به مرکز استان شرایط آب مناسبی ندارد، خوسف؛ سومین شهرستان پهناور استان با 16 هزار کیلومتر مربع است که بخش عمده آن یعنی دو سوم آن کویری است و نیازمند مساعدت در زمینه آب است.

 

وی از وجود 280 روستای پراکنده در شهرستان خوسف خبر داد و گفت: از این تعداد 50 تا 60 درصد شبکه آبرسانی ندارند و مردم با استفاده از قنوات آب مورد نیاز خود را تأمین می کنند.

 

فرماندار خوسف اضافه کرد: در حال حاضر 56 روستای شهرستان خوسف با تانکر آبرسانی می شود، تلاش می شود تا با کمک دستگاه های متولی آب منطقه ای و آب و فاضلاب این تعداد روستاها به صفر برسد، اما پراکندگی جمعیت، خدمت رسانی و هزینه زیرساخت ها را زیاد کرده است.

 

آخوندی تصریح کرد: اعتبارات شهرستان جوابگوی طرح های عملیاتی و اجرایی امور آب نیست، چراکه این طرح ها با شاخص ها و بایدهای خاصی برنامه ریزی می شود که کیفیت در آن محور است و از طرفی، هزینه های گزاف طرح ها، در اعتبارات محدود شهرستانی نمی گنجد.

 

وی خواستار تخصیص اعتبارات ملی و استانی برای حل معضلات آبی شهرستان از سوی مدیرعامل آب منطقه ای خراسان جنوبی شد و گفت: جمعیت شهرستان  با توجه به آمار سال 95، مبنای خوبی برای تخصیص اعتبارات نیست و تنها مبنای قانونی دارد؛ چراکه در روستاهای بزرگ بعد از شهرستان بیرجند اواخر هفته با کمبود آب مواجه ایم، همچنین باغ ویلاها درست شده و جمیعت مرکز استان به طرف خوسف سرریز شده و مصرف آب بیشتر شده است.

 

فرماندار خوسف تصریح کرد: پیش بینی می شود جمعیت  شهرستان در سرشماری سال آینده دو برابر سال 95 و بالای 60 درصد رشد جمعیت داشته باشیم، لذا باید در کوتاه مدت برای تأمین آب برنامه ریزی شود.

 

آخوندی در پایان بیان کرد: شبکه آبرسانی در دو شهر خوسف و ماژان نیازمند ارتقاء است.

 

 

کد خبر 1007132

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha