لزوم استعلام اراضی حریم رودخانه ها قبل از خرید و فروش

پورجعفر گفت: مردم قبل از خرید و فروش زمین در حریم رودخانه ها به آب منطقه ای مراجعه کنند تا در خصوص سند با مشکل مواجه نشوند.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری شبستان از خوسف، «سید سعید پور جعفر» امروز (3 آذر) در شورای حفاظت از آب شهرستان خوسف اظهار کرد: سیاست وزارت نیرو بر این است که رودخانه های اصلی سند دار شوند تا تصرفات توسط مردم انجام نشود.

 

معاون حفاظت و بهره برداری شرکت آب منطقه ای خراسان جنوبی با بیان اینکه برای روخانه شاهرود مطالعات انجام شده و آگهی و اطلاع رسانی برای بستر حریم رودخانه مشخص شده است، گفت: بازگشایی همه محدوده های رودخانه امکان پذیر نیست اما امکان ساخت و ساز در حریم رودخانه نیست.

 

وی تصریح کرد: با همکاری جهاد کشاورزی و دادستان بازگشایی مسیر روخانه شاهرود انجام شده تا سیلاب خسارت جانی و مالی به مردم وارد نکند.

 

وی با اشاره به پساب رها شده تصفیه خانه شهرستان بیرجند، گفت: تصمیم بر این شده که جهاد کشاورزی الگوی کشت مناسب با پساب را تعیین کند و آب منطقه ای پساب را به صورت موقت در اختیار کشاورزان قرار دهد.

 

معاون حفاظت و بهره برداری شرکت آب منطقه ای خراسان جنوبی ادامه داد: سیاست وزارت نیرو در بخش پساب، جایگزینی آب با منابع موجود است، همچنین پساب به عنوان منبع آبی جدید محسوب نمی شود، هدف این است که کشاورزان به جای استفاده از آب چاه کشاورزی، معادل حجم برداشتی چاه، یک تا دو برابر آب در اختیار آنها قرار داده شود.

 

پورجعفر با بیان اینکه آب پساب رها شده تصفیه خانه شهرستان بیرجند در رودخانه شاهرود در آزمایشگاه مرجع محیط زیست بررسی می شود، گفت: این آب در محدوده خوسف کیفیت بهتری برای کشاورزی دارد.

 

وی ادامه داد: موتورهای غیر مجاز برداشت آب در مسیر خوسف جمع آوری شده، لذا پساب به سمت خوسف رسیده است.

 

معاون حفاظت و بهره برداری شرکت آب منطقه ای خراسان جنوبی بیان کرد: جهاد کشاورزی باید نوع کشت مناسب با پساب را معرفی کند تا از آب برای کشاورزی استفاده شود، همچنین در شرایط کنونی هم آب هدر نمی رود و جایگزین منابع آب زیرزمینی می شود.

 

پورجعفر با بیان اینکه در بخش صنعت، شهرستان خوسف در حال توسعه است، افزود: باید بخشی از آب پساب رها شده در حوزه صنعت شهرستان هم استفاده شود.

 

وی با اشاره به بخشنامه اصلاح تعدیل پروانه های چاه های کشاورزی در راستای سند سازگاری با کم آبی، گفت: در دشت مختاران و بیرجند هفت میلیون متر مکعب کسری مخزن داریم؛ سیاست وزارت نیرو این است که برای اینکه یک دشت پایدار داشته باشیم و مردم در سال های آینده بتوانند به لحاظ کیفی و کمی از آب استفاده کنند، تا 20 درصد ضریب آب قابل برنامه ریزی را طی پنج سال، 50 درصد کاهش دهیم که تاکنون هیچ اقدامی انجام نداده ایم.

 

معاون حفاظت و بهره برداری شرکت آب منطقه ای خراسان جنوبی ادامه داد: در صورتی که وضعیت دشت های آب استان بهتر شود، ضرایب قابل برنامه ریزی را کاهش خواهیم داد تا خیلی معیشت کشاورزان و پروانه های کشاورزی تحت تاثیر قرار نگیرند.

 

پور جعفر گفت: 64 میلیون در بخش آب کشاورزی و  1.6 دهم در بخش صنعت شهرستان خوسف مصرف داریم به همین دلیل باید از آب بخش کشاورزی کم کنیم.

 

وی در پایان تصریح کرد: مردم قبل از خرید و فروش زمین در حریم رودخانه ها به آب منطقه ای مراجعه کنند تا در خصوص سند با مشکل مواجه نشوند.

 

 

کد خبر 1007152

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha