ارائه طرح ملی نجات تالاب انزلی به دولت/تعیین حریم تالاب، زندگی مردم منطقه را مختل کرد

دنیامالی از ارائه طرح ملی نجات تالاب انزلی به دولت خبر داد و گفت: نوع تعیین حریم تالاب انزلی زندگی مردم منطقه را مختل و با مشکلاتی مواجه کرده است.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری شبستان از رشت، «احمد دنیامالی» امروز (شنبه، 6 دی) در جمع خبرنگاران از نحوه تعیین حریم تالاب انزلی و افزایش مساحت آن در سال‌های اخیر انتقاد کرد و اظهار داشت: طرح ملی نجات تالاب انزلی به دولت پیشنهاد شده است و امیدواریم با هماهنگی کلیه دستگاه‌ها شاهد اتفاقاتی خوب در این زمینه باشیم.

 

نماینده مردم بندرانزلی در مجلس به دریاچه ارومیه اشاره کرد و با بیان اینکه پس از ورود آسیب‌های فراوان، طرح نجات ملی این زیست بوم در دستور کار دولت قرار گرفت عنوان کرد: مشکل بزرگ ما در کشور این است که در مورد تالاب انزلی دستگاه‌های مسئول بسیار زیادند اما زمانی که باید به میدان آمده و پاسخگو باشند، حضور ندارند.

 

دنیامالی محیط زیست، شرکت آب و فاضلاب، آب منطقه‌ای و نمونه‌هایی مانند این را از جمله دستگاه‌هایی که در حوزه وضعیت تالاب انزلی باید در میدان حضور داشته باشند خواند و ابراز داشت: آلودگی‌هایی که تالاب انزلی را تغذیه می‌کند و آلودگی‌های دو رودخانه گوهررود و زرجوب به سازمانی مانند آب و فاضلاب برمی‌گردد.

 

وی انجام عملیات لایروبی در کانال کشتیرانی توسط سازمان بنادر و کشتیرانی را هم مورد توجه قرار داد و یادآور شد:‌ مشکل قانون نداریم بلکه مشکل ما این است که تصمیم واحد را در مورد تالاب انزلی در هیچ دستگاهی حتی وزارت کشور که هماهنگی‌ها را انجام می‌دهد، نیز اتخاذ نمی‌شود. 

 

عضو کمیسیون عمرانی مجلس از ارائه پیشنهاد طرح نجات ملی تالاب بین‌المللی انزلی به دولت خبر داد و اذعان کرد: در حوزه محیط زیست همیشه از یک بودجه بیش از 2 هزار میلیارد تومانی در قالب یک برنامه هفت ساله برای تحقق این کار صحبت می‌شود اما اگر مسائلی مانند آبخون‌داری و جنگل‌تراشی در بالادست حل نشود این اقدامات کم‌اثر خواهند بود.

 

نماینده مردم بندرانزلی در مجلس با تاکید بر اینکه عمق تالاب انزلی در چند دهه گذشته به یک هشتم رسیده است عنوان کرد:‌ برآیند این کار این است که آب منطقه‌ای وارد شده و یک منطقه‌ای که بر اساس کنوانسیون رامسر 15 هزار و 500 هکتار در سال 54 جزء حریم اعلام شده است را در سال 76 به 25 هزار هکتار افزایش می‌دهد.

 

دنیامالی آشفته شدن کل زندگی مردم حاشیه نشین تالاب انزلی به علت تعیین محدوده حریم تالاب را متذکر شد و با بیان اینکه در حال حاضر کل روستاهای منطقه داخل طرح قرار گرفته‌اند افزود: مسئولیت اجتماعی حوزه مداخلات این دستگاه‌ها باید تعیین شود زیرا نمی‌توان بدون این موضوع چنین اقداماتی اجرایی شوند.

 

وی احیا تالاب انزلی را نیازمند انجام یکسری مداخلات در برخی حوزه‌ها و تصمیمات دانست و تصریح کرد: در حال حاضر مسئولیت هماهنگی دستگاه‌ها مشخص نیست به بیان دیگر سازمان محیط زیست از یک جهت مسئولیت دارد و شرکت آب منطقه‌ای و وزارت نیرو هم همینطور در صورتی که قانونگذار تکلیف تمام این دستگاه‌ها را مشخص کرده است.

 

عضو کمیسیون عمران مجلس با اشاره به اینکه لایروبی خلیج فارس، بنادر دریای خزر و استثنائا تالاب انزلی در اساسنامه سازمان بنادر و کشتیرانی قید شده است گفت: باید یک برنامه جامعی از دستگاه‌های مسئول تشکیل دهیم تا موقعیت این سازمان‌ها در کارکرد بحث نجات ملی تالاب انزلی به شکل شفاف تعیین شود.

 

نماینده مردم بندرانزلی در مجلس با بیان اینکه اگر شرکت آب و فاضلاب گیلان تکالیف خود را در مورد فاضلاب رشت، صومعه‌سرا و انزلی انجام ندهد تمام اقدامات در تالاب انزلی تحت شعاع قرار می‌گیرد اظهار داشت: برای حفاظت از تالاب‌ها و محیط زیست بایستی از خود مردم و جوامع محلی کمک گرفته شود زیرا در غیر اینصورت نتیجه زیادی حاصل نمی‌شود.

کد خبر 1007728

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha