بازگشت ۲۰۳ معتاد به زندگی با کمک امام‌محله‌ای ۲۴ ساله

مسجد «فاطمیه» با همت و ابتکار امام ۲۴ ساله خود موفق به ترک اعتیاد ۲۰۳ نفر و بازگشت آنها به زندگی شده است؛ تامین هزینه بیماران سرطانی، اشتغال‌زایی برای بانوان بدسرپرست، ساخت خانه برای محرومان به نیت شهدا و ... از دیگر کمک‌های مومنانه این خانه خدا است.

خبرگزاری شبستان، مسجد و کانون های مساجد- آمنه مستقیمی: اگرچه در مواجهه نخست با کارکردهای مسجد تصور بر کارکرد صرف عبادی و اقامه نماز است اما بررسی میادینی که خانه های خدا در آنها نقش آفرینی کرده اند به آسانی ثابت می کند که مساجد بین عبادت و اجتماع و رفع مشکلات آن پلی محکم زده اند و در رفع مشکلات به ویژه آسیب های اجتماعی نقشی مهم دارند.

مسجد «فاطمیه» واقع در محله اسلام آباد شهرستان کنگاور از توابع استان کرمانشاه از جمله این مساجد است که به همت امام جماعت جوان و 24 ساله خود توانسته در موضوع کمک به ترک اعتیاد افراد مبتلا به سوءمصرف و درمان کارتن‌خوابی ها اقداماتی فراگیر و موثر انجام دهد.

 

ترک اعتیاد 203 نفر با حمایت مسجدی ها

 

حجت الاسلام «محمد جهانگیری»، امام مسجد فاطمیه با بیان اینکه این خانه خدا و اهالیش با همراهی گروه جهادی «علی بن موسی الرضا(ع)» در حوزه رفع اعتیاد و کارتن خوابی فعالیت دارد، اظهار کرد: متاسفانه در منطقه ای که مسجد فاطمیه واقع شده، پدیده اعتیاد و کارتن خوابی بسیار است و وقتی هم از آنها برای مراجعه به کمپ های ترک اعتیاد درخواست می کردیم، می گفتند شرایط مالی لازم را ندارند.

 

وی ادامه داد: از این رو، درصدد برآمدیم با تامین هزینه های کمپ و هزینه های جاری خانواده ها و سرکشی دائم به آنها و نیز وعده تامین اشتغال آنها بعد از ترک، این آسیب اجتماعی را در سطح محله و منطقه کاهش دهیم که به لطف خدا و نیت خیر اهالی مسجد، تا کنون 203 نفر از افراد مبتلا به سوءمصرف، موفق به ترک اعتیاد شده اند.

 

 

 

اشتغال زایی برای افراد بازگشته به زندگی

 

حجت الاسلام جهانگیری تصریح کرد: با توجه به وعده تامین اشغال برای این افراد، آقایان را در کارگاه تولیدی کفش مشغول کرده ایم و برای بانوان هم در منزل کارآفرینی کرده ایم تا با صنایع و هنرهای خانگی کسب درآمد و گذران زندگی داشته باشند. البته اخیراً هم بحث کشت گیاهان هیدروکرومیک (کشت بدون خاک) را در دستور کار قرار داده ایم که این نیز در اشتغال زایی افراد و کسب درآمد ماهانه مناسب با شرایط منطقه، موثر خواهد بود.

 

وی با بیان اینکه ما بعد از ترک اعتیاد، نیز با این افراد ارتباط دائم داریم، گفت: زمینه سازی برای ازدواج این افراد و بازگشتن آنها به زندگی عادی و اجتماعی وجهه همت ما برای بعد از ترک اعتیادشان است، به طوری که شخصاً برای هشت نفر از آنها به خواستگاری رفتم و زمینه ازدواج شان را فراهم کردیم.

 

حجت الاسلام جهانگیری تاکید کرد: مهمترین امر در ترک اعتیاد، این است که فرد معتاد را باور و درک کنیم و این اشتباه را عامل طرد او از جامعه ندانیم، چراکه رفتارهای سلبی و طرد کردن، انگیزه ترک را در این افراد می کشد و ما در تلاش هستیم که این انگیزه ایجاد و حفظ شود.

 

امام محله اسلام آباد در پاسخ به این سوال که چطور با این سن کم (24 سال) سراغ حوزه سنگین ترک اعتیاد رفته است، بیان کرد: محله اسلام آباد از نظر ابتلاء افراد به آسیب اعتیاد، پرمخاطره است و من از همان بدو ورود به حوزه علمیه در سن 15 سالگی، درصدد کمک به مبتلایان به این آسیب برآمدم و خوشبختانه با افزایش سن و کمک و مدد امام رضا(ع) این کار را کلید زدیم.

 

تامین هزینه خانوادگی افراد معتاد طی فرآیند ترک

 

 

 

 

امام جماعت مسجد «فاطمیه» تصریح کرد: قبل از اعزام افراد مبتلا به اعتیاد به کمپ، با این افراد دوست و رفیق می شدیم و بعد در دوره ای 20 روزه شرکت می کردند و سختی می کشیدند اما می دانستند زندگی جدیدی در انتظارشان است و ما در این مدت مخارج و هزینه زندگی خانواده و فرزندان آنها حتی اجاره خانه شان را می پردازیم تا از این نظر تحت فشار نباشند.

 

وی با بیان اینکه از سال 96 این رویه را آغاز کرده ایم، ابراز کرد: در سه ماهه گذشته 36 نفر در کمپ ها حضور یافته اند که از میان آنها 20 نفر ترک کرده اند، 6 نفر که سوءمصرف مواد صنعتی شدید داشتند دوره هایشان باید تمدید شود و 10 نفر هم به تازگی وارد شده اند.

 

پوشش حمایتی 526 خانواده محروم

 

حجت الاسلام جهانگیری با بیان اینکه محله اسلام آباد در شهرستان کنگاور از نظر وضیعت معیشتی اهالی، در سطح پایین و کم‌برخوردار واقع شده است، گفت: همین مسئله بسیاری از آسیب ها به ویژه گسترش اعتیاد را در پی داشته است. به منظور رفع فقر و کاهش کمبودها و با همکاری خیران، نزدیک به 526 خانواده محروم و آسیب دیده اجتماعی را تحت پوشش داریم.

 

تامین هزینه بیماران سرطانی

 

وی اضافه کرد: علاوه بر تامین بسته های معیشتی و بهداشتی برای این خانواده ها، رسیدگی مالی و تامین هزینه های درمان 35 بیمار سرطانی نیز به همت خیران و گروه جهادی «علی بن موسی الرضا(ع)»، تا کنون حدود 800 میلیون تومان هزینه شده است.

 

حجت الاسلام جهانگیری آموزش را محور دیگر فعالیت های جهادی در مسجد فاطمیه محله اسلام آباد در شهرستان کنگاور معرفی کرد و گفت: به منظور ارائه خدمات آموزشی به کودکان کار و بدسرپرست، طرح «مهرگران کرامت» را با همکاری قرارگاه جوادالائمه(ع) سپاه در دست اجرا داریم، در این طرح 18 کودک کار و بدسرپرست را با اعزام مجرب ترین معلمان خصوصی تحت آموزش های تحصیلی ثمربخش قرار داده ایم.

 

وی در ادامه بیان کرد: یکی از مشکلات اصلی ما تامین زیرساخت ها است که با همکاری قرارگاه جوادالائمه(ع) سپاه، مطالبات مردمی را به گوش مسئولان رساندیم تا شبکه آب و فاضلاب، روشنایی و آسفالت معابر و خیابان ها و ... فراهم شود. ایجاد این فضا کمک خیران را جلب کرده است.

 

راه اندازی آشپزخانه «حضرت خدیجه(س)» برای اشتغال بانوان بدسرپرست

 

 

 

 

همانطور که بیان شد، محله اسلام آباد از نظر سطح معیشت مردم در سطحی پاین و کم برخوردار واقع شده، از این رو، به منظور اشتغال زایی برای زنان، آشپزخانه «حضرت خدیجه(س)» را راه اندازی کردیم که 10 بانوی بدسرپرست در آن مشغول هستند و درآمد این آشپزخانه نیز صرف فعالیت های جهادی و خیرانه گروه «علی بن موسی الرضا(ع)» می شود.

 

 

 

 

حجت الاسلام جهانگیری درباره خدمات مسجد فاطمیه و گروه جهادی «علی بن موسی الرضا(ع)» برای مقابله با آسیب های اقتصادی کرونا، اظهار کرد: از اسفندماه و آغاز شیوع کروتا تا کنون تقریبا 2 میلیارد و 200 میلیون تومان به کمک های مومنانه مسجد به آسیب دیدگان اقتصادی کرونا، اختصاص یافته است. 37 هزار پرس غذای گرم نیز به اسم امام زمان(عج) و حضرت زهرا(س) در مراحل مختلف بین نیازمندان توزیع کرده ایم.

 

وی افزود: برای شب یلدا نیز 150 بسته معیشتی ویژه فقرا تهیه و توزیع شد.

 

حجت الاسلام جهانگیری تاکید کرد: همچنین، خانواده‌های مبتلا به کرونا را با همکاری مرکز بهداشت شناسایی کرده و در صورت لزوم، مایحتاج و نیازهایشان را تهیه می‌کنیم. برای کارمندان بانک‌ها، راننده‌های تاکسی، کادر درمان، پرسنل درمانگاه‌های شبانه‌روزی و داروخانه‌ها نیز شیلد تولید و به نیت شهید سردار قاسم سلیمانی توزیع شد.

 

بازسازی منزل نیازمندان به نام ائمه(ع) و شهدا

 

امام محله اسلام آباد شهرستان کنگاور بازسازی و ساخت خانه برای محرومان را از دیگر وجوه همت اهالی مسجد فاطمیه معرفی کرد و گفت: تا کنون 35 خانه با ظرفیت گروه جهادی مسجد و استفاده از نیروی انسانی در شهر و روستا ساخته شده که معمولا برای کارگر هزینه ای نمی پردازیم و دوسوم هزینه های مصالح را نیز به ما تخفیف می دهند. هر باب از خانه ها نیز به نام یکی از ائمه(ع) یا شهدا اسخته و اهدا می شود. برای مثال منزلی اخیراً ساخته و به اسم سردار سپبهد شهید حاج قاسم سلیمانی تحویل داده شد.

 

مسجد «فاطمیه» به برکت نامش، عزم جزم و پای کار بودن امام خود و نیت های خیر و فعالیت های جهادی گروه «علی بن موسی الرضا(ع)» که 10 عضو فعال آقا و 10 عضو فعال خواهر دارد توانسته در زمینه های فرهنگی، اجتماعی، اقتصادی، کارآفرینی و ... قطب محله و حتی فراتر از آن باشد.

 

بنابر اقدامات این خانه خدا، مسجد ملجاء و پناه اهالی محله اسلام آباد در شهرستان کنگاور از توابع استان کرمانشاه شده است و بزرگ ترین نماز جمعیت منطقه و پرجمعیت ترین هیئت را از آن خود کرده است.

 

به گفته حجت الاسلام جهانگیری مردم در رفع مشکلات و گرفتاری هایشان به قدری مسجد فاطمیه را پناه خود می دانند که حتی شب و نصفه شب، به منزل این امام جماعت رجوع کرده و درخواست گره گشایی دارند.

 

به ابتکار این امام جماعت جوان و فعال، در هر کوچه از محله اسلام آباد، یک امین مسجدی فعال است و اتفاقات آن کوچه اعم از موالید، مرگ و میر، بیماری ساکنان و ... را گزارش می دهد تا مسجدی ها نسبت به آنها اقدام کنند.

 

تلاش برای اصلاح فرهنگ های غلط

 

 متاسفانه، بر اساس فرهنگ غلط در این منطقه، تولد نوزادان پسر برای خانواده ها مهمتر است و تولد فرزند دختر چندان خوشایند نیست، حجت الاسلام جهانگیری و خیران مسجد فاطمیه به منظور فرهنگسازی درباره برکت بودن وجود دختر در خانه، با هماهنگی با بیمارستان ها، هزینه زایمان خانواده هایی را که دختردار می شوند، می پردازند و همچنین هدیه حدود 500 هزار تومانی نیز به آنها اهدا می کنند تا این برکت بودن وجود دختر مشخص شود.

 

گفتنی است، گزارش این فعالیت ها در پیام رسان تلگرام و صفحه مسجد در اینستاگرام ارائه می شود تا خیران با دیدن اتفاقات رخ داده در سایه کمک های خود، بیشتر جذب و جلب شوند.

 

همه آنچه مرور شد به خوبی نشان می دهد مسجدی ها بدون حمایت از سوی نهادها و ارگان ها و تنها با هدایت و رهبری امامی 24 ساله، چقدر در مقابله با آسیب های اجتماعی اقتصادی موفق عمل کرده اند.

 

کد خبر 1007810

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha