باید وجهه درستی از  ایران را در سطح بین المللی عرضه کنیم

ابتکار گفت:باید تلاش کنیم وجهه درستی از جمهوری اسلامی ایران را در سطح بین المللی عرضه کنیم و از هر فرصتی برای بیان دستاوردها و واقعیت های کشور و پیشرفت هایی که داریم، بهره مند شویم.

به گزارش خبرنگار علمی خبرگزاری شبستان، «معصومه ابتکار»، معاون امور زنان و خانواده ریاست جمهوری در جشنواره زن و علم که در دانشگاه شهید بهشتی به صورت حضوری و همچنین آنلاین برگزار شد، گفت: یک زن ایرانی با وجود نقش های همسرداری و فرزندداری و اهمیت به جایگاه خانواده می تواند با همت اش نشان دهد که فاصله ها را در هر عرصه کاهش می دهد و از موانع عبور می کند.

 

معاون امور زنان و خانواده ریاست جمهوری افزود: امروز شتاب رشد زنان در عرصه های علمی که 41 سال از انقلاب اسلامی می گذرد، آمار به روشنی می گوید، گرچه ممکن است در یک فضای جنگ روانی دشمنان دشمنی کنند و دشوار است که واقعیت های جامعه ایرانی را بگوییم اما واقعیت این است که زنان ما با تلاش هایی که داشته اند با استقامت و صبر در عرصه های مختلف و علمی  که 36 درصد کودکان دختر در اوایل انقلاب بی سواد بودند و امکان دسترسی به آموزش را نداشتند، اکنون این آمار به زیر یک درصد آمده است.

 

ابتکار بیان کرد: یکی از تلاش های ما این است تا نرخ پوشش تحصیلی 100 درصد شود و هیچ دختر بازمانده از تحصیلی نداشته باشیم و در این زمینه وزارت آموزش و پرورش تلاش های خوبی را کرده است. شاید در زمان انقلاب زیر 3 تا 4 درصد زن تحصیلکرده داشتیم ولی امروز نزدیک به 25 درصد زنان کشور تحصیلاتی بالاتر از سطح دیپلم دارند و این رو به رشد بودن خیلی دارای اهمیت است.

 

وی با اشاره به کنکور سراسری گفت: شاهدیم که دختران در رتبه آوری پیشگام هستند. دخترانی که سختی های زیادی دارند تا به این مرحله برسند و بعد در رشته های مختلف دانشگاهی مشغول به تحصیل شوند. امروز در رشته های علوم پایه و فنی مهندسی حضور دختران چشمگیر بوده است که از سال 66 تا 96 این رشد هفت هشت برابر شده است.

 

وی ادامه داد: رشد حضور زنان در عرصه های هیئت علمی بالای 26 یا 27 درصد است. نزدیک به 30 درصد پزشکان ما زنان هستند و همه عرصه ها رو به رشد است و هیچ مانعی برای حضور زنان در این رشته ها و عرصه ها وجود ندارد بلکه فضا برای زنان بسیار رقابتی است و از این بابت خوشبخت هستیم.

 

ابتکار تصریح کرد: ریل گذاری درست جمهوری اسلامی ایران و همت و امید زنان این رشد را در پیش داشته است.

 

وی یادآور شد: در عرصه های بین المللی اگر آمار درست باشد در رقابت با کشورهای صنعتی و توسعه یافته شاخص های ما نزدیک کشورهای توسعه یافته است و این از افتخارات ما است ولی نکته این است که باید آمار دقیق را در عرصه های بین المللی مطرح کنیم. متاسفانه برخی با کوتاه نظری مانع آمارهای دقیق رشد علمی از سوی جمهوری اسلامی به دنیا می شدند. با دستور صریح رییس جمهوری این آمار ارایه شد، گرچه ما در انتقال صحیح آمار مشکل داریم و دلیل اینکه چرا اطلاعات صحیح مورد بررسی قرار نمی گیرد، جای بحث دارد.

 

وی تصریح کرد: باید تلاش کنیم وجهه درستی از جمهوری اسلامی ایران را در سطح بین المللی عرضه کنیم و از هر فرصتی برای بیان دستاوردها و واقعیت های کشور و پیشرفت هایی که داریم، استفاده کنیم. واقعیت این است پیشرفت ها، دستاوردها و چهره های شاخص همچون مریم میرزاخانی از ستارگان درخشان آسمان علم ایران هستند که راه را برای پیشرفت و دستاوردها در عرصه های مهم هموار کرده اند.

 

ابتکار یادآور شد: امسال در کنار جشنواره جایزه مهم که با همکاری موسسه رویان انجام می شود و دارای اهمیت است، یادبود مرحوم دکتر پروانه فرزانه است که یکی از زنان اندیشمند و فرهیخته کشور بود که اخیرا متاسفانه مرحوم شد. ایشان نقش ویژه ای در بانک ژن داشتند و امسال جایزه ای به نام پروانه فرزانه اعطا می شود که اتفاق خیلی مهمی است.

 

کد خبر 1007834

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha