مناسب سازی مهمترین خواسته معلولین

امینی گفت: مناسب سازی از مهمترین دغدغه های بهزیستی و خواسته معلولین است.

«زهرا امینی» با اشاره به اینکه معلولین نیز همانند دیگر افراد جامعه حق استفاده از تمامی امکانات و خدمات شهری را دارند،به خبرنگار خبرگزاری شبستان در اراک گفت: در حال حاضر در استان مرکزی ۳۳ هزار معلول داریم که ۲۲ هزار نفر در شهرها و ۱۱ هزار نفر در روستاها زندگی می‌کنند.

 

مدیر کل بهزیستی استان مرکزی با بیان اینکه از نظر فضاسازی مناسب برای این افراد تاکنون ۳۰ درصد در سطح استان پیشرفت داشتیم، افزود: مناسب سازی فضا برای تردد راحت معلولان و بهره مندی آنان از امکانات نیازمند همدلی و همکاری همگانی است.

 

وی با تاکید بر اینکه لازم است که در تمام طرح‌های عمرانی و ساخت و سازها، موضوع مناسب سازی ساختمان‌های عمومی رعایت شود، ادامه داد: مسئولیت انجام کار با دستگاه مجری و نظارت آن نیز با سازمان نظام مهندسی ساختمان و شهرداری‌های استان است.

 

این مقام مسئول با اشاره به اینکه معلوین برای تردد در فضای شهری و حتی اداری با مشکلات زیادی روبرو هستند، ادامه داد: انتظار می رود تمامی دستگاه‌ها دوش به دوش بهزیستی در جهت اجرای این قانون گام بردارند.

 

امینی اضافه کرد: تا کنون جلسات متعدادی به همت ستاد مناسب سازی معابر عمومی، پارکها و ساختمانهای دولتی استان مرکزی برگزار شده است که مناسب سازی  جهت معابر و دستگاههای اجرایی و اماکن عمومی شهر اراک وروستاهای پایلوت در سطح استان بعنوان الویت کار مناسب سازی مورد تاکید است.

 

مدیر کل بهزیستی استان مرکزی در خصوص دسترس پذیری و تردد افراد دارای معلولیت استان مرکزی در اراک، گفت: موضوع مناسب سازی، دسترس پذیری و تردد معلولان، جزء مفاد برنامه پنجم توسعه بوده و قابل اجرا می باشد.

 

وی اظهار کرد: براساس قانون حمایت از حقوق افراد دارای معلولیت، تمامی وزارتخانه ها، سازمان ها، موسسات، شرکت های دولتی و نهادهای عمومی و انقلابی موظف هستند در طراحی، تولید و احداث ساختمان ها و اماکن عمومی، معابر و وسایل خدماتی به نحوی عمل کنند که امکان دسترسی و بهره مندی از آن ها برای افراد دارای معلولیت همچون سایر افراد فراهم شود.

 

این مقام مسئول با بیان اینکه براساس این قانون، شهرداری‌ها مکلف به صدور پروانه احداث و بازسازی و پایان کار برای تمامی ساختمان ها و اماکن با کاربری عمومی، از جمله مجتمع های مسکونی، تجاری، اداری، درمانی و آموزشی با رعایت ضوابط و استانداردهای مصوب شورای عالی شهرسازی و معماری ایران و اصلاحات پس از آن هستند، ادامه داد: این اماکن باید برای دسترس پذیری افراد دارای معلولیت نیز مناسب باشند.

 

کد خبر 1007869

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha