رفسنجان برای شناسایی و جذب بی‌سوادان راهکارهایی اتخاذ کرد

رئیس اداره سواد آموزی اداره آموزش و پرورش رفسنجان با اشاره به اینکه شناسایی و جذب بی‌سوادان مشکل است، راهکارهایی در این باره اعلام کرد.

به گزارش خبرنگار  خبرگزاری شبستان از رفسنجان، محمد علی محمدی شنبه ( ۶دی) در جلسه شورای پشتیبانی نهضت سواد آموزی در محل فرمانداری رفسنجان ضمن تبریک به مناسبت هفته سوادآموزی بیان کرد: در سال ۹۸_۹۹  کلاس های سواد آموزی با وجود بحران کرونا در آذر ماه با سختی فراوان به اتمام رسید در این مدّت با افت شدید مواجه بودیم‌ و تنها ۵۰ درصد از کلاس ها تشکیل شد.

 

 


رئیس اداره سواد آموزی اداره آموزش و پرورش رفسنجان ادامه داد: در این مدت ۵۱۶ نفر بی سواد در رفسنجان بین‌ ۱۰ تا ۴۹ ساله را تحت پوشش دادیم که ۲۹۹ نفر از آن ها در دوره سواد آموزی در مقطع اول تا سوم ابتدایی کارنامه قبولی دریافت کردند، همچنین از ۲۶۱ نفر در دوره انتقال یعنی مقطع ابتدایی کلاس های ۴، ۵ و ۶ نیز ۸۶ نفر  و در دوره تحکیم هم که استمرار سوادآموزی بین دوره سواد آموزی و دوره انتقال است از ۵۰ نفر تحت پوشش ۱۳ نفر کارنامه قبولی را دریافت کردند.

 


وی سهمیه پوشش دهی بی سوادان در رفسنجان را یک هزار و ۱۳۱ نفر اعلام کرد که شامل بی سوادان بومی و اتباع بیگانه است و با بیان‌ اینکه قبل از بحران‌ کرونا با تغییری که در سامانه سوادآموزی ایجاد شد و در حال حاضر ثبت نام‌ آموزش گیرندگان تحت وب انجام‌ می شود؛ ادامه داد: بیشتر آموزش‌ گیرندگان‌ یا در خانه سیستم‌ کامپیوتر ندارند یا اینترنت قطع و وصل می شود با مشکل مواجه می شوند و مجبور هستند با صرف هزینه بالا به کافی نت مراجعه و ثبت نام کنند لذا با وجود کرونا مراجعین‌ کمی داریم.

 

 

علی محمدی  با بیان اینکه شناسایی و جذب بی سوادان‌ کاری دشوار است؛‌ تصریح‌ کرد: راهکارهایی در این راستا برنامه ریزی کردیم‌ از جمله اینکه با اداره ثبت‌ احوال هماهنگی کردیم‌ که مراجعین‌ بی سواد را به آموزش و پرورش راهنمایی و به ما معرفی کنند که در این‌ زمینه ۱۰۶ نفر واجد شرایط شناسایی شدند.

 

 

وی ادامه داد: همچنین با وجود ۳۷۰ مدرسه در سطح‌ شهرستان‌ از مربیان‌ خواستیم که والدین‌ بی سواد دانش آموزان‌ را معرفی کنند که تا کنون ۱۸۶ مدرسه لیست‌ والدین‌ بی سواد را به آموزش و پرورش ارائه دادند و این‌ روند ادامه دارد تا کل والدین‌ بی سواد در مدارس شهرستان شناسایی شوند و از بهداشت و بخشداری مرکزی هم خواستیم‌ که از شوراهای اسلامی و دهیاری ها در روستاها جهت شناسایی بی سوادان‌ ما را یاری کنند.

 

 

حسین‌ تقوی رشیدی زاده هم در این‌ جلسه عنوان کرد: بعد از  پیروزی انقلاب اسلامی حرکت های بسیار بزرگ و مفیدی در عرصه های مختلف در جامعه برداشته شد که یکی تاسیس نهضت سواد آموزی بود؛ قبل از انقلاب در وضعیتی قرار داشتیم که نیمی از جمعیت جامعه از حداقل‌ های سواد خواندن و نوشتن محروم بودند که با روی کار آمدن نهضت‌ سوادآموزی و ساخت و ساز مدارس امر تعلیم‌ و تربیت اشاعه پیدا کرد و در ارتقاء سطح‌ سواد جامعه و ریشه کن  شدن  بی سوادی گام‌ های مؤثری برداشته شد.

 

 

رئیس آموزش و پرورش رفسنجان خاطرنشان‌ کرد:  امّا درصد کمی از جامعه بین‌ ۱۰ تا ۴۹ ساله از تحصیل جامانده اند و شناسایی و جذب آن‌ ها زیر نظر آموزش و پرورش‌ است که امیدواریم‌ با شناسایی آن  ها بتوانیم‌ جامعه را عاری از بی سوادی کنیم.

 

 

کد خبر 1008005

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha