هدایت فکری خیرین برای نیازهای جامعه

گستردگی نیازهای جامعه به اولویت بندی برای مدیریت منابع نیاز دارد که در این جریان هدایت فکری خیرین برای مشارکت در نیازهای مهمتر از ضرورت های جامعه است.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری شبستان از اصفهان، فرهنگ، هنر، قرآن، مناسب های مذهبی، محرومیت زدایی، ورزش، سلامت، آموزش و پرورش، توسعه شهری، مسکن، جوانان، معلولان و نیازهای اجتماعی از حوزه های مختلف جامعه امروز که نیازهای متنوعی دارند ولی با وجود منابع محدود امکان پاسخگویی به همه این مولفه ها وجود ندارد.

 

علم مدیریت، اولویت بندی را مورد تاکید قرار می دهد تا بر اساس اهمیت موضوع سرمایه ها مورد استفاده قرار گرفته و چاره گشایی زودتر انجام شود.

 

خروج از مشکلات هر حوزه تنها با سرمایه و منابع مالی دولتی امکان پذیر نبوده و به مشارکت خیرین، سرمایه گذاران بخش خصوصی و سنت های حسنه مثل وقف و انفاق نیاز دارد و با توجه به چنین ظرفیت هایی امکان حل مشکل وجود دارد.

 

فقدان هدایت فکری و سرمایه گذاری هدفمند باعث شده برخی از حوزه ها بیش از حد معمول سرمایه ها را جذب و بعضی از عرصه ها نیز بدون حمایت بمانند و همین اتفاق موجب ناکارآمدی توزیع منابع بشود.

 

نهادهای متولی باید سهم خود را در اولویت بندی ها مورد توجه قرار داده و خیرین و مسئولان را برای هدفمندی طرح و پروژه ها راهنمایی و منابع را به سمت و سوی گره گشایی هدایت کنند.

 

حذف دیدگاه شخصی نگری یکی از مهمترین اقدامات برای مدیریت منابع است و در این راستای مسئولان حوزه وقف و خیریه باید بر این مسئله تاکید کرده و نگاه جامع در توسعه را نهادینه کنند تا با نقشه راه مشخص منابع مدیریت شود.

 

عزاداری های امام حسین(علیه السلام) یکی از بخش های دارای درآمد کافی و گسترده  برای اجرای برنامه ها و پذیرایی است اما حمایت از نشر کتاب حتی درباره کربلا کمترین حمایت های خیرین و بودجه های فرهنگی را دارد.

 

وقتی اهمیت قیام کربلا مورد تاکید و توجه بوده، پس باید در این حوزه نیز سرمایه گذاری بیشتری انجام شود ولی نبود برنامه مشخص مانع از این اقدام موثر شده است.

 

*لزوم شناخت نیازهای روز جامعه برای وقف

 

مدیرکل اوقاف و امور خیریه اصفهان گفت: گذر زمان، نیازهای جامعه را متفاوت کرده و باید در انجام وقف این تغییرات مورد توجه قرار گیرد.

 

حجت الاسلام «محمدحسین بلک» با اشاره به 800 نیت وقفی در اصفهان افزود: 50 هزار موقوفه استان بر اساس این نیت ها ثبت شده و شرایط امروز جامعه نیاز به تغییراتی در نیت و یا روش های اجرای آن دارد.

 

وی با بیان اینکه نیت در رفع نیازهای بهداشتی مثل احداث حمام و توالت عمومی در بین موقوفات وجود دارد، تصریح کرد: چنین نیازی امروز کمتر از گذشته است ولی نیت واقف در حوزه پیشگیری از شیوع بیماری کرونا صرف شده است.

 

بلک، با بیان اینکه دفتر مشاوره های وقف در ادارات اوقاف و امور خیریه نیازهای هر منطقه را شناسایی و به خیرین معرفی می کند، اذعان داشت: این موضوع در اولویت بندی نیازها و کمک به رفع چالش نقش داشته است.

 

وی اضافه کرد: نیازهای هر منطقه از کشور متغییر از دیگر مناطق است و بر همین اساس باید هدف گذاری ها نیز تغییر کرده و هدایت فکری برای جلب مشارکت عمومی در راستای اولویت ها قرار گیرد.

 

*تقاضا بهزیستی برای مسکن، اشتغال و کمک به افراد آسیب پذیر

 

سازمان بهزیستی یکی از نهادهای متولی در حوزه توانمندسازی افراد آسیب پذیر جامعه است که برای انجام ماموریت های خود به کمک خیرین نیاز داشته و افراد خیراندیش نقش مهمی در موفقیت این سازمان داشته اند.

 

مدیرکل بهزیستی اصفهان با بیان اینکه جامع هدف و تحت نظر این سازمان نیازهای متعددی مثل معیشت، مسکن و اشتغال دارند، گفت: منابع مالی محدود و با توجه به شرایط سخت اقتصادی، زندگی برای بسیاری از این افراد سخت شده است.

 

«ولی الله نصر»، مشارکت واقفان برای گره گشایی از مشکلات این دسته از افراد و خانواده های دارای معلول را خواستار شد و گفت: خانواده های دارای معلول برای تامین نیازهای خود با مشقت هایی روبرو بوده و سرمایه های مالی جامعه و افراد دارای تمکن مالی قادر به حل بخشی و عمده مشکلات خواهد بود.

 

وی با بیان اینکه آسیب های اجتماعی بخشی از جامعه را فراگرفته و تهدیدهایی در معرض جوانان و خانواده های آسیب پذیر است، خاطرنشان کرد: کمک خیرین برای توانمندسازی جامعه و کمک به کودکان و نوجوانان کار و در معرض تهدید، در مصونیت هر منطقه و کاهش دغدغه ها نقش خواهد داشت.

 

*پاسخ به دغدغه های معیشتی اولویت جامعه امروز

 

امام‌جمعه خمینی شهر گفت: در شرایط سخت اقتصادی، پاسخ به دغدغه های معیشتی اولویت جامعه امروز محسوب می شود که کمک به این حوزه لازم است.

 

حجت الاسلام «سید محمد موسوی»، با تاکید بر اهمیت نیازسنجی در حوزه وقف خاطرنشان کرد: نیازهای امروز جامعه شناسایی و متناسب با آن پروژه مشخص و هدف گذاری صورت بگیرد و نقش مشارکت خیرین دیده شود.

 

وی ادامه داد: موضوعات فرهنگی و تقویت باورهای دینی و اعتقادی در اولویت ها باید قرر بگیرد تا اینکه بر این اساس مشکلات و نابسمانی ها کاهش یابد.

 

کد خبر 1008089

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha